مقاومت به انسولین موجب بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین، خطر بروز رتینوپاتی و نفروپاتی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع اول را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقاومت به انسولین یکی از دلایل اصلی هیپرگلیسمی در میان بیماران دیابتی است و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به انسولین تولید شده توسط سلول‌های بتای پانکراس پاسخ نمی‌دهند. متخصصان معتقدند که مقاومت به انسولین در میان افراد مبتلا به دیابت نوع اول با بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند بیماری عروق کرونر قلب، کاردیومیوپاتی، آریتمی، بیماری عروق مغزی و بیماری شریان محیطی همراه است.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین مقاومت به انسولین و مشکلاتی مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع اول، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، گروهی از افراد که کمتر از ۱۰ سال درگیر دیابت نوع اول بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI)، میزان فعالیت بدنی، فشار خون و داروهای مصرفی افراد را نیز در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین بالا خطر بروز مشکلاتی مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع اول افزایش می‌دهد. به گفته محققان، تشخیص زودهنگام مقاومت به انسولین می‌تواند خطر بروز این مشکلات و دیگر آسیب‌ها به بدن را کاهش دهد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Cardiovascular Diabetology منتشر شده است.

کد خبر 649470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.