اصول تغذیه صحیح را در وعده سحر و افطار رعایت کنید

«ماه رمضان فرصت خوبی برای پاک‌سازی معده و دستگاه گوارش است تا بدن بتواند در ۱۱ ماه باقی‌مانده سال مواد غذایی را به خوبی جذب کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات نقش مؤثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص بر سطح گلوکز، فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده است. برای اکثر بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها نقش دارد، روزه‌داری مفید است.

گرسنگی در ساعات روزه‌داری می‌تواند با رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه سحر، موجب تهدید سیستم ایمنی بدن شود و به همین دلیل تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه حاوی سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی مفید جزو ضروریات است.

از طرفی برخی افراد در ایام روزه‌داری با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شوند که رعایت اصول تغذیه‌ای می‌تواند بسیاری از آن‌ها را برطرف کند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای، همچنین آشنایی با ۶ گروه اصلی منشور تغذیه با مرجان منوچهری، رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا روزه‌داری اثر بهداشتی و درمانی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دین ما به آن اشاره شده، بحث روزه‌داری در ماه مبارک رمضان است. در این رابطه احادیث زیادی مطرح شده است که در یکی از مهم‌ترینشان پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «صُومُوا تَصِحُّوا» (روزه بگیرید تا سالم شوید). ماه رمضان فرصت خوبی برای پاک‌سازی معده و دستگاه گوارش است تا بدن بتواند در ۱۱ ماه باقی‌مانده در سال مواد غذایی را به خوبی جذب کند.

گروه‌های تغذیه‌ای چه نقشی در داشتن روزه‌داری سالم ایفا می‌کنند؟

برای روزه‌داری سالم وجود یک برنامه غذایی کامل لازم است. هر خانواده می‌تواند طبق ذائقه افراد برنامه خاصی را مدنظر قرار دهد، مبنای یک غذای سالم بر اساس ۶ گروه اصلی است. در سر منشور خوراک سالم، گروه نان و غلات قرار دارد سپس بقیه گروه‌ها به سبزیجات، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها تقسیم می‌شوند. روزه‌داران باید توجه داشته باشند که در دو وعده سحر و افطار باید از این گروه‌ها استفاده شده باشد و اگر این موارد را رعایت کنند، یک روزه‌داری کاملاً صحیح و سالم را پیش رو خواهند داشت.

استفاده از غلات سبوس‌دار تا چه میزان به روزه‌داری سالم کمک می‌کند؟

در کشور ما گروه نان و غلات، بیشترین سهم را در میزان تغذیه دارند و عمده انرژی نیز از همین گروه تأمین می‌شود، اما در ماه مبارک رمضان باید توجه داشت که بهتر است از غلات سبوس‌دار استفاده کنیم. می‌توان از مصرف بعضی غلات سبوس‌دار به جای گروه گوشت‌ها استفاده کرد. ترکیب گروه گوشت‌ها و غلات برای روزه‌داران بسیار توصیه می‌شود.

مصرف کدام گروه از مواد غذایی می‌تواند از بروز تشنگی جلوگیری کند؟

مصرف گروه سبزیجات نقش بسیار مهمی را در سلامت افراد روزه‌دار ایفا می‌کند. سبزیجات از آب و فیبر بسیار بالایی برخوردار است و مصرف سبزیجات باعث می‌شود حرکات دستگاه گوارش تنظیم همچنین از تشنگی و بروز یبوست جلوگیری کند.

مصرف گروه شیر و لبنیات به خاطر دارا بودن پروتئین زیاد و ویتامین B نقش پررنگی را دارد، اما طبع گروه شیر و لبنیات به زبان طب ایرانی «طبع سرد» است و باید هنگام استفاده از دوغ، ماست و غیره از مکمل‌هایی همچون گل‌سرخ و نعناع استفاده شود. البته به‌جای استفاده از ماست ساده استفاده از ماست چکیده نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. شیربرنج یکی از نمونه غذاهای خوب برای روزه‌داران است، اما مصرف آن باید با یک مکملی همچون شیره همراه باشد.

در ایام روزه‌داری از مصرف کدام غذاها باید خودداری کرد؟

در وعده سحر و افطار ماه رمضان روزه‌داران از مصرف غذاهای شور و چرب به شدت خودداری کنند. همچنین در این ایام مصرف فست‌فودها را تا حد امکان کم کنید چراکه این غذاها عمدتاً نمک و چربی بالایی دارند و می‌توانند باعث بیماری‌هایی شوند. نمک غذا باید بسیار کنترل شده باشد.

مصرف چای در وعده سحر تا چه میزان از تشنگی در طول روز جلوگیری خواهد کرد؟

اگر روزه‌داران می‌خواهند چای بنوشند بهتر است از چای کم‌رنگ استفاده کنند چراکه پررنگ آب بدن را تخلیه می‌کند و فرد در مدت روزه‌داری دچار تشنگی می‌شود. همین‌طور بهتر است در کنار نوشیدن چای از لیمو خشک شده هم، استفاده شود.

پرخوری در وعده سحر تا چه میزان از گرسنگی در طول روز جلوگیری می‌کند؟

هنگام خوردن سحر و افطار، روزه‌داران باید قبل از سیر شدن کامل دست از غذا خوردن بردارند و در مصرف خوراک‌ها افراط و تفریط نداشته باشند. بعضی از افراد بر این تفکرند که اگر در وعده سحر غذای زیاد بخورند و معده خود را پر کنند تا زمان افطار گرسنه نخواهند شد در صورتی که باید به صورت متعادل غذای خود را مصرف کنند. بهتر است افراد از ترکیب شش گروه اصلی برای وعده‌های غذایی خود استفاده کنند و همین‌طور تا حد ممکن از مصرف چربی‌ها و نمک‌ها خودداری کنند و غذا را به صورت آب‌پز یا بخارپز مصرف کنند.

«باز کردن روزه» بهتر است با چه چیزی آغاز شود؟

یکی از مواردی که روزه‌داران باید آن را رعایت کنند «باز کردن روزه» با یک نوشیدنی گرم همچون آب‌جوش با انواع مکمل‌ها همچون نبات است.

کد خبر 649126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.