ردپای آمریکا در بن بست سیاسی لبنان

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: وضعیت اقتصادی لبنان آشفته است و روزهای سخت‌تری در پیش دارد، لیر لبنان سقوط کرده و حتی درآمد مالی و معیشت مردم هم به خطر افتاده است.

سیدصباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی لبنان اظهار کرد: هشتم آبان‌ماه (سی‌ام اکتبر ۲۰۲۲) امسال بود که میشل عون رئیس جمهور لبنان، استعفای دولت این کشور به نخست وزیری نجیب میقاتی را پذیرفت.

وی با بیان اینکه امروز شاهد طولانی شدن روند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان هستیم تصریح کرد: مخالفت‌های آمریکا، عربستان و گروه‌های وابسته به آن‌ها مانع از تحقق رأی اکثریت پارلمان که سلیمان فرنجیه را معرفی کرده بودند شد همچنین گروه‌های وابسته به سمیر جعجع هم تلاش کردند پارلمان را از اکثریت بندازند و در جلسه حاضر نشوند؛ هر چند موفق به این کار نشدند چون تعدادی از مخالفان «سلیمان فرنجیه» حاضر نشدند پارلمان را ترک کنند و طرح جعجع شکست خوردند.

کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه اظهار کرد: وضعیت اقتصادی لبنان آشفته است و روزهای سخت‌تری در پیش دارد، لیر لبنان سقوط زیادی کرده و حتی درآمد مالی و معیشت مردم هم به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه قرار بود دادگاه انفجار بندر بیروت که در مرداد ماه سال ۹۹ اتفاق افتاد و ۱۹۰ کشته و بیش از پنج هزار زخمی برجا گذاشته بود، برگزار شود، افزود: این موضوع هم تحت تأثیر شرایط پیچیده کشور لبنان قرار گرفته است چرا که قرار بر محاکمه و احضار مقصران آن حادثه بود که با ایجاد مشکل برای رئیس دادگاه تلاش کردند این مهم اتفاق نیفتد.

زنگنه اظهار کرد: مخالفان به دنبال کسب امتیازات مالی و بانکی هستند؛ همچنین اموال و سپرده‌های مردم لبنان و شماری از کشورهای پیرامون به خطر افتاده و مانع از دسترسی مردم به سپرده‌هایشان شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا پشت این جریان‌ها است، اظهار کرد: گاهی از طریق عربستان و گاهی از طریق تماس با سفیر آمریکا در لبنان و گروه‌هایی که حامی غرب هستند و حتی دخالت مالی وضعیت ارز و لیر لبنان را بهم ریخته‌اند و ارزش پول این کشور را پایین آورده‌اند.

حزب‌الله به توافق پایبند است

کارشناس مسائل منطقه‌ای سپس به حزب‌الله لبنان اشاره کرد و افزود: حزب‌الله توافقات را همچنان محترم می‌شمارد و با وجود اختلاف نظر در برخی موارد و مسائل تاکید کرده توافق و اتحاد و همکاری پا برجا است و ادامه خواهد داشت.

وی گفت: حزب‌الله به تازگی در نشستی با تحلیلگران منطقه‌ای به صراحت اعلام کرده که باید آماده هر نوع برخوردی بود و حتی اعلام کرده که آماده نبرد و جنگیدن است. این پیام روشنی برای آمریکا و متحدان ایالات متحده در لبنان بود که اگر فشارها به قصد متلاشی کردن ساختار دولت و نظام سیاسی لبنان پیش برود حزب‌الله آماده است در همه جبهه‌ها مقاومت و مبارزه کند تا حقوق مردم این کشور محقق شود.

زنگنه تاکید کرد: باید در همین کش و قوس‌ها منتشر ماند و دید که آیا توافق ایران و عربستان می‌تواند در این رابطه نقش داشته باشد و بر این مسائل سایه بیندازد و اینکه نائبان عربستان حاضر می‌شوند به توافق تن دهند.

وی درباره احتمال ورود مجدد سعد حریری به صحنه سیاسی لبنان تصریح کرد: حریری هم از طرف عربستان و هم احزاب لبنانی از جمله المستقبل کنار گذاشته است و همانگونه در ابتدا گفته شد سلیمان فرنجیه همچنان در صدر افراد احتمالی برای کرسی ریاست جمهوری این کشور است.

این کارشناس مسائل منطقه درباره سمیر جعجع هم گفت: وی تلاش می‌کند جلسات پارلمان لبنان تشکیل نشود و از طرف دیگر تلاش می‌کند با تحریک نیروهای هرج و مرج طلب و اقداماتی نظیر بستن جاده‌ها و مراکز خرید به ناآرامی و مشکلات در لبنان دامن بزند. این تلاش سابق بر این امتحان شده و نتیجه‌ای در بر نداشته است

کد خبر 647807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.