واکنش‌ها به توافق اخیر «ایران و عربستان»

توافق بین ایران و عربستان که امروز در پکن اعلام شد، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و بین‌المللی به همراه داشت و کشورها و ناظران مختلفی به آن واکنش نشان داده‌اند؛ واکنش‌هایی که غالبا مثبت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال سفر بهمن‌ماه سیدابراهیم رئیسی به پکن و گفت‌وگوهای انجام شده میان رئیس‌جمهور چین با رئیس‌جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه، پانزدهم اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه، نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی، برابر با دهم مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ‌ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

پس از انتشار اخبار مربوط به این توافق، شمار زیادی از مقامات و چهره‌های سیاسی در خارج و داخل کشورمان درباره این توافق استراتژیک سخن گفتند و نظر و دیدگاه‌هایشان در این رابطه را رسانه‌ای کردند.

دوحه

شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی‌، نخست‌وزیر قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان، از صدور بیانیه مشترک سه‌جانبه پادشاهی عربستان، جمهوری اسلامی ایران و چین مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی همچنین گفت: دولت قطر امیدوار است این توافق گامی در جهت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و تأمین چشم‌انداز مثبت برای دو کشور و متضمن دستاوردهای خوب برای دو ملت ایران و عربستان باشد.

پکن

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرد: توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط «یک پیروزی برای صلح» است.

ابوظبی

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک دولت امارات نیز در توئیتر نوشت: امارات به اهمیت ارتباط و گفت‌وگوی مثبت بین کشورهای منطقه در راستای تحکیم مفاهیم حسن همجواری و رسیدن به یک نقطه مشترک جهت ساختن آینده باثبات‌تر برای همه کشورهای منطقه، آگاهی و اطمینان کامل دارد.

وی همچنین نوشت: ما از توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال و از نقش چین در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

مسقط

وزارت امور خارجه عمان نیز با صدور بیانیه‌ای، از بیانیه مشترک سه‌جانبه عربستان، جمهوری اسلامی ایران و چین در رابطه با ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین این ریاض و تهران و بازگشایی سفارت‌ها و نمایندگی‌های خود ظرف حداکثر دو ماه استقبال کرد.

در این بیانیه ضمن استقبال از قرارداد همکاری امنیتی بین دو کشور و موافقت‌نامه کلی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، فناوری و علم، فرهنگ، ورزش و جوانان ابراز امیدواری شده است این اقدام به تقویت مبانی امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده در راستای منافع همه مردم منطقه و جهان کمک کند.

سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

وی روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیر کل سازمان ملل از بیانیه عربستان، ایران و چین که از توافق امروز میان عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه خبر می‌دهد، استقبال می‌کند.

دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل از چین به خاطر میزبانی مذاکرات میان ایران و عربستان قدردانی می‌کند. دبیرکل همچنین از نقش سایر کشورها از جمله عمان و عراق در این زمینه قدردانی می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل اظهار کرد: روابط حسن همجواری و همسایگی میان ایران و عربستان برای ثبات منطقه خلیج فارس حیاتی است.

وی ادامه داد که دبیرکل سازمان ملل برای استفاده از دفاتر خود جهت تضمین ثبات و صلح بیشتر در منطقه خلیج فارس اعلام آمادگی می‌کند.

شورای همکاری خلیج فارس

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن استقبال از بیانیه سه‌جانبه عربستان، ایران و چین، حمایت شورای همکاری را از آنچه در بیانیه مشترک ذکر شده اعلام کرد و از هر اقدام در راستای تقویت امنیت، صلح در منطقه و حمایت از ثبات و رفاه مردم استقبال کرد.

همچنین بر همیت نقش محوری عربستان سعودی و دیپلماسی فعال آن در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های عمان و عراق برای میزبانی دورهای قبلی گفت‌وگوها و تلاش‌های چین برای میزبانی این دور مذاکرات که منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران شد، ابراز امیدواری کرد: این گام به تقویت صلح و امنیت جهانی کمک کند.

البدیوی اظهار کرد: موضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جهت حمایت از رویکرد گفت‌وگو و حل و فصل سیاسی اختلافات بر اساس رهنمودهای سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با پایبندی به منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین‌الملل، و رعایت اصول حسن همجواری و احترام به حق حاکمیت ملی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های دیپلماتیک، استوار است.

بیروت

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان هم با استقبال از بیانیه سه جانبه چین، عربستان و ایران گفت: توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها، تأثیر مثبتی بر تمام روابط منطقه‌ای در آینده نزدیک خواهد داشت.

وی در حساب کاربری وزارت خارجه لبنان در شبکه‌های اجتماعی نوشت: لبنان در تاریخ خود همواره بهای اختلاف‌های منطقه‌ای را پرداخته است و از این‌رو، امیدوار است این اقدام به تقویت ارکان امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده کمک کند تا کشورهای منطقه، ملت‌های آن‌ها و جهان نیز از منافع آن بهره‌مند شوند.

بوحبیب «استفاده از این فرصت برای گفت‌وگوی جهان عرب با ایران بر اساس احترام به حاکمیت کشورها، مداخله نکردن در امور داخلی آنها و اصول حسن همجواری» را خواستار شد و افزود: این همان مبانی مورد توافق شرکت‌کنندگان در نشست سه‌جانبه چین بوده است.

بغداد

وزارت امور خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای از توافق حاصل شده بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقبال کرد.

وزارت خارجه عراق در این بیانیه آورده است: از توافق اخیر بین تهران و ریاض استقبال می‌کند؛ توافقی که بر اساس آن صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز می‌شود.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌های دولت عراق در این زمینه، از طریق میزبانی بغداد از چند دور گفت‌وگو بین دو طرف و پایگاه محکمی که برای گفت‌وگوها از طریق سلطان‌نشین عمان و جمهوری خلق چین تا لحظه رسیدن به توافق ایجاد شد، بر تکامل روابط بین دو طرف تأثیر خواهد گذاشت و انگیزه‌ای کیفی به همکاری کشورهای منطقه با هدف ایجاد چارچوبی خواهد بخشید که آرزوهای همه طرف‌ها را برآورده و مرحله جدیدی را آغاز می‌کند.

استقبال سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق از این توافق برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک از دیگر واکنش‌ها به این موضوع بود.

وی در این پیام تاکید کرد که چنین توافقی بر ثبات و قدرت منطقه اثرگذار خواهد بود و عوارض منفی اختلافات میان کشورهای مؤثر در منطقه را برطرف خواهد کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تلاش‌ها و نقش سازنده عراق در تحقق این پیشرفت در روابط ایران و عربستان، خاطرنشان کرد: این امر نشان‌دهنده برخورداری عراق از امکانات بسیاری است که کمک می‌کند پل ارتباط میان منافع کشورهای منطقه باشد و خود نیز در این راستا منافع خود را تحقق بخشد.

قاهره

وزارت امور خارجه مصر روز جمعه به توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «امیدواریم که توافق از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند».

کاخ سفید

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا واکنش مبهمی به توافق ایران و عربستان داشت.

وی در این رابطه گفت: هرچه روابط اسرائیل و کشورهای همسایه عرب بهتر باشد، برای همه بهتر است.

پیش از این هم، یک سخنگوی کاخ سفید اظهار کرده بود: کاخ سفید از هرگونه تلاش برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم درباره توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نوشت: این توافق نشان‌دهنده افزایش شدید نفوذ پکن در منطقه‌ای است که آمریکا مدت‌ها بر آن تسلط داشته و می‌تواند تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای تقویت اتحاد منطقه‌ای علیه تهران را در حالی که ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، پیچیده کند.

تلاویو

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی توافق ایران و عربستان را شکست سیاست خارجی این رژیم توصیف کرد.

وی در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط تاکید کرد که این توافق شکستی تمام عیار برای رژیم صهیونیستی است.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است.

حزب‌الله

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: نزدیک شدن روابط ایران و عربستان در راستای منافع کشورها و ملت‌های منطقه است.

وی ادامه داد: در صورتی که روند نزدیک شدن روابط بین ایران و عربستان در مسیر طبیعی خود پیش برود می‌تواند افق‌های تازه‌ای فراروی منطقه همچنین لبنان ترسیم کند.

انصارالله

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن نیز در واکنش به توافق ایران و عربستان گفت که منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیازمند است تا از این طریق امت اسلامی امنیت از دست رفته خود به دلیل دخالت‌های خارجی و در رأس آن دخالت‌های صهیونیستی-آمریکایی را پس بگیرد.

وی تاکید کرد: دخالت‌های خارجی در راستای سوءاستفاده از اختلافات منطقه‌ای بوده است و آن‌ها ایران‌هراسی را برای ایجاد نزاع و درگیری و تجاوز به یمن مورد استفاده قرار دادند.

کد خبر 609390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.