احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیستم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا» نوشت: بن‌بست هفت ساله مناسبات پرتنش «تهران و ریاض» روز گذشته در «پکن» شکسته شد.

مذاکرات محرمانه ایران و عربستان در روزهای اخیر و در ششمین دور برای گشودن گره فروبسته روابط دو کشور به میزبانی چین برگزار شد که با صدور یک بیانیه تفاهم به انجام رسید و جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

تحولی که می‌توان آن را در امتداد سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به چین ارزیابی کرد؛ جایی که مقام‌های پکن درخواست حاکمان سعودی برای میانجیگری جهت گره‌گشایی از رابطه پرتنش تهران و ریاض را اجابت کرده و از فرصت حضور رئیسی در این سفر برای حل اختلافات ایران و عربستان بهره بردند.

چه آنکه پس از نهایی شدن دستور کار مذاکرات تهران و ریاض در جریان سفر رئیسی به پکن بود که فرستادگان ایران و عربستان با انجام ششمین دور مذاکره کار را در پکن تمام کرده و برای ازسرگیری رابطه توافق کردند.

پس از برگزاری مذاکرات فشرده علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و «مساعد بن‌محمد العیبان»، مشاور امنیت ملی عربستان که از ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه صورت گرفت، طرفین در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: «جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند».

این بیانیه سه‌جانبه که به امضای مقام‌های امنیتی ایران و عربستان و همچنین «وانگ یی»، عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، تصریح می‌کند: «مذاکرات تهران و ریاض بر مبنای تمایل دو طرف به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی و ناظر بر پیوندهای برادرانه و تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد، منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی صورت گرفته است».

تقدیر از میزبانی پکن، عراق و عمان و تلاش این کشورها برای به ثمر نشستن گفت‌وگوهای حساس تهران و ریاض محور دیگر این بیانیه سه‌جانبه بود.

احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدحالی دانش‌آموزان از استیصال دشمنان داخلی و خارجی است» نوشت: معروف است که می‌گویند «تاریخ تکرار می‌شود»، به درستی یا اشتباه بودن این گزاره کاری نداریم ولی این روزها اتفاقاتی در کشور در حال رخ دادن است که شباهت زیادی به اتفاقات دهه ۶۰ دارد؛ از فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه گرفته تا حمله به مردم عادی که این روزها در ماجرای مدارس خود را نشان می‌دهد؛ اتفاقاتی که مخصوصاً برای افرادی که اوایل انقلاب را به یاد دارند، شباهت‌هایی را به ذهن‌شان متبادر می‌کند.

حالا ماجرای بدحالی دانش‌آموزان چهره جدیدی به خود گرفته و بعد از مدت‌ها از آغاز این جریان برخی از عوامل این اتفاق بالاخره دستگیر شده‌اند.

دوشنبه گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در حاشیه مراسم روز درختکاری در خصوص موضوع مسمومیت دانش‌آموزان آن را «جنایت» بزرگی نامیدند که عاملان و مسببان آن باید به اشد مجازات محکوم شوند و تأکید کردند که این بار عفوی هم در کار نخواهد بود.

سه‌شنبه وزارت کشور در بیانیه شماره ۳ خود در خصوص این ماجرا اعلام کرد که در شش استان خوزستان، آذربایجان‌غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان اقدام کرده بودند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده بود که در یکی از تیم‌های چهارنفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی محرز شده است.

همچنین در این بیانیه اشاره شده بود که یکی از اعضای این تیم مواد تحریک‌کننده را از طریق فرزند خود به داخل مدرسه انتقال داده و آن را در بین دانش‌آموزان منتشر می‌کرده است.

احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمایت از نخبگان مسیر درست، شتاب ناکافی» نوشت: کارهای بزرگی که تا پیش از این تصورش را هم نمی‌کردیم، مدتی است به همت شرکت‌های توانمند داخلی و تعامل مثبتی که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته، اجرایی شده و بسیاری از طرح‌های کلان ملی به ثمر رسیده است؛ راهبردی هوشمندانه و دقیق که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است و با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» این تاکید مضاعف شده است.

راه حل علمی برای مسائل اساسی کشور بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم توجه به علم و نوآوری، همواره یکی از کلیدواژه‌های بیانات رهبر انقلاب بوده است؛ چه در دیدار با نخبگان و دانشگاهیان، چه در جلسات مشترک با مسئولان.

نگاه و رویکرد ایشان در این حوزه نیز همواره روشن و صریح بوده است: «مسئله‌محوری مهم است. کشور مسائل اساسی‌ای دارد؛ باید به این‌ها توجه کرد، این‌ها باید از طرق علمی و با روش علمی حل بشوند؛ راه حل دارد (آبان ۱۴۰۰- بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور).»

از نگاه ایشان، دامنه مسائل نیازمند راه حل علمی نیز محدود به یک یا دو حوزه نیست، بلکه ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد: مسئله آب، محیط‌زیست، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، هجرت از روستاها و تخریب روستاها (مطرح شده در همان دیدار).

حمایت ویژه از طرح‌های نوآورانه ملی

این حمایت ویژه در کنار باور شکل گرفته طی سال‌های اخیر به توان متخصصان و فناوران داخلی، اقدامات خوبی را هم شکل داده که عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری را می‌توان مصداقی از آن دانست.

تشکیل کمیته طرح‌های ملی در این صندوق که در زمستان ۹۸ انجام شد، اتفاق خوشایندی بود که توانسته نیازهای فناورانه نهادهای حاکمیتی، دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ کشور را احصا و با همکاری شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، همه توان موجود در کشور را برای داخلی‌سازی ابزارهای رفع این نیاز متمرکز کند.

احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا

کد خبر 646781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.