آخرین جزئیات حادثه حمله به سفارت آذربایجان در تهران

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با وجود دستگیری فرد مهاجم، موجی از پیگیری‌های امنیتی و واکنش‌ها به این حادثه را به دنبال داشت که حکایت از انگیزه‌ شخصی فرد مهاجم دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ساعت هشت صبح امروز – جمعه هفتم بهمن ماه – فردی به همراه دو فرزند خردسال خود به سفارت آذربایجان در تهران واقع در خیابان «راستوان» حمله‌ور شد و با یک اسلحه کلاشینکف اقدام به تیراندازی کرد که در نتیجه آن رئیس حراست سفارت باکو کشته و یک فرد دیگر زخمی شدند.

این فرد بلافاصله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تحقیقات اولیه نهادهای امنیتی، مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

ویدیوهای منتشر شده از این اقدام مسلحانه نشان می‌دهد که مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را به قتل رسانده است همچنین در جریان دفع این حمله و متوقف کردن فرد مهاجم، دو مامور امنیتی سفارت نیز مجروح شدند.

بر اساس تصاویر ضبط شده توسط دوربینی که مقابل درب سفارت را نشان می‌دهد، با فاصله زمانی اندکی پس از آنکه دو نفر از خودروی خود پیاده شده و وارد سفارت می‌شوند، فرد مهاجم با پراید به خودروی پارک شده آنها می‌کوبد و به سرعت پشت سر آنها با اسلحه آماده به شلیک، وارد اتاق حراست سفارتخانه می‌شود.

دوربین دیگری که داخل فضای ورودی سفارتخانه را ثبت و ضبط کرده نشان می‌دهد، مهاجم بلافاصله پس از ورود اقدام به تیراندازی می‌کند. دو نفری که دقایقی قبل وارد شده بودند تلاش می‌کنند از درب دیگر اتاق حراست خارج شوند تا از مهاجم فاصله بگیرند و در امان باشند، اما هنگام فرار به یکی از آنها گلوله اصابت می کند و به قتل می رسد.

در این فاصله یکی از نیروهای حفاظت سفارت جمهوری آذربایجان از پشت سر، به فرد مهاجم حمله می‌کند تا او را متوقف کند. گفته می‌شود با اقدام به موقع وی، از آسیب بیشتر در جریان این اقدام مسلحانه جلوگیری شده است.

بلافاله سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تایید دستگیر شدن متهم، خبر داد که تحقیقات از وی ادامه دارد.

انگیزه فرد مهاجم به سفارت آذربایجان در تهران

قاضی محمد شهریاری؛ سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دقایقی بعد با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد و درباره این حادثه اعلام کرد: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.

وی ادامه داد: در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده که فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.

مهاجم انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

سرپرست دادسرای جنایی تهران خاطرنشان کرد: به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس اگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم بیست‌ونهم فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده و همسر وی اهل باکو بوده است.

پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می‌شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری آذربایجان پیگیری می‌کرده است.

آغاز موج واکنش‌ها

در پی این حادثه حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور جلسه‌ای تشکیل داده و اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را بررسی کردند و براساس اعلام وزارت خارجه تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های آذربایجان اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

دستور ویژه برای بررسی حمله به سفارت آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پی اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک نفر منجر شده است، این اقدام را شدیداً محکوم کرد.

ناصر کنعانی ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار کرد: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

وی افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است، بنابراین با توجه به ورود فوری دستگاهها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می‌شود رسانه ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه خودداری کنند.

وی تصریح کرد: اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، سفیر ایران را احضار کرد

در واکنش به این حمله به سفارت باکو در تهران، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سیدعباس موسوی، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

موسوی حادثه حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان را به شدت محکوم کرد و گفت که از اتفاقی که رخ داده، عمیقاً متاثر شده است.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز درباره حمله به سفارت این کشور بیانیه داد و توضیحاتی را ارائه کرد. در در این بیانیه آمده است: حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست‌وهفتم ژانویه ۲۰۲۳ حدود ساعت ۸:۳۰ رخ داد.

در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. جزییات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است.

همچنین رئیس جمهوری آذربایجان و نیز وزیر خارجه این کشور به حمله مسلحانه به سفارتشان در تهران واکنش نشان دادند.

الهام علی‌اف؛ رئیس جمهور آذربایجان در توییتی نوشت: اقدام انجام شده علیه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم می کنیم. علی‌اف از مقامات ایران خواستار بررسی فوری این حمله تروریستی و مجازات عاملان شد.

او تاکید کرد که حمله به نمایندگی‌ها دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین به خانواده اورخان عسگراف؛ مدیر تیم امنیتی سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران که در این حمله جان خود را از دست داد، تسلیت گفت.

جیحون بایراموف؛ وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز بر ضرورت مجازات عاملان این حمله تاکید کرد و به خانواده قربانی نیز تسلیت گفت.

دستور «رئیسی» برای بررسی حادثه

معاون سیاسی رئیس جمهور از دستور رئیسی برای بررسی عامل حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران خبر داد.

محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را به دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.»

در پی این حمله مسلحانه در تهران، برخی کارمندان سفارت ایران در «باکو» پایتخت آذربایجان سفارت را ترک کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تعرض به سفارت جمهوری آذربایجان را محکوم کرد و گفت: دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این پرونده را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهند کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز در توییتی حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

اولگ نیکولنگو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اوکراین قویاً حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران - که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد - را محکوم می‌کند. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

واکنش آنکارا

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت: حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می کنیم.

وی با تاکید بر همبستگی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان افزود: از خداوند متعال برای جان باخته غفران و رحمت طلب می‌کنم و به بازماندگان ایشان و ملت آذربایجان تسلیت عرض کرده و برای مجروحان شفای عاجل آرزومندم.

در همین زمینه، وزارت امور خارجه ترکیه هم در بیانیه ای اعلام کرد: که چاووش اوغلو با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود تماس تلفنی داشته و ضمن محکومیت حمله مسلحانه به سفارت بر همبستگی کشورش با جمهوری آذربایجان تاکید کرده است.

مسکو: از حمله به سفارت آذربایجان شوکه شده‌ایم

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

رالف هورلمان، سفیر آلمان در آذربایجان در حساب کاربری خود در توییتری نوشت: از خبر حمله مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شوکه شده ایم.

وی گفت: همه اشکال خشونت را محکوم می‌کنیم. افکار و دعاهای ما با خانواده های قربانیان است.

همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را در تهران محکوم کرد.

اتحادیه اروپا نیز حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرده است.

سفیر فرانسه در آذربایجان نسبت به حمله مسلحانه در سفارت آذربایجان در تهران واکنش نشان داد.

سفیر فرانسه در آذربایجان اعلام کرد: از حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عمیقاً متأسفم. از طرف سفارت فرانسه صمیمانه تسلیت خود را به وزارت امور خارجه آذربایجان، همکاران و خانواده اورخان عسگروف ابراز می کنم.

امیر عبداللهیان: اقدام امروز در سفارت آذربایجان تروریستی نبوده و انگیزه مهاجم شخصی بوده است

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب پس از عیادت از مجروحان حادثه سفارت آذربایجان در ایران در بیمارستان شهدای تجریش در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، آیت‌الله رئیسی دستورات اکیدی را صادر کردند جهت رسیدگی به وضعیت و پیگیری قضایی و حقوقی و برخورد جدی با یکایک افرادی که احیاناً در این مسیر یا قصوری داشتند و یا نیازمند این است که پیگیری های امنیتی قضایی و انتظامی برای برخورد با مهاجم انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه مهاجم در همان دقایق اولیه توسط عوامل نیروی انتظامی فراجا دستگیر شده و تا ظهر امروز بازجویی ها از او ادامه پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گزارشاتی از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات خارجی وزارت و دوستانمان در اطلاعات سپاه و همچنین فرماندهی کل فراجا دریافت شد؛ خاطرنشان کرد: امروز من با همکارم آقای جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت و گوی مفصلی را به صورت تلفنی داشتم. در این گفت و گوی تلفنی توافق ما بر این شد آقای سفیر امشب به تهران برگردند و از نزدیک تیم همکاران من در وزارت امور خارجه، مدیرکل اوراسیا، تشریفات و همه همکارانم کمک و تلاش کردند که دو طرف از این مرحله بتوانیم به خوبی عبور کنیم بدون اینکه بهانه ای به دست دشمنان مناسبات خوب دوکشور داده شود.

وی تاکید کرد: سرویس های امنیتی ما امروز عصر با هم گفت و گو داشتند آخرین وضعیت و یافته ها از فرد مهاجم و انگیزه وی را به مقامات باکو منعکس کردند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که یافته های همکاران ما در بخش امنیتی و قضایی تا این لحظه نشان می دهد ضارب صرفاً انگیزه شخصی داشته است و انگیزه شخصی او به وضعیتی که برای همسر وی پیش آمده برمی گردد.

امیرعبداللهیان افزود: درباره اینکه آیا همسر وی در کشور آذربایجان به سر می برد و این فرد ماه ها است که نتوانسته با همسرش تماس بگیرد یا انگیزه دیگری دارد بخش های ذیربط ما در حال بررسی هستند. اما نحوه عملیات از نظر دستگاه های امنیتی و انتظامی تایید کننده این است که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است یک اقدام باانگیزه شخصی بوده که مشابه این وضعیت تاکنون در سال های گذشته برای دیپلمات های ما در عراق و لندن و پکن پیش آمده است.

وزیر امور خارجه گفت: هنوز خیلی دور نیست وضعیت مشابهی که برای دیپلمات روسی در یک کشور همسایه ما رخ داد.

وی افزود: ضمن اینکه از طریق دستگاه های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی براساس دستور رئیس جمهور و مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به برادرم جیحون بایراموف تاکید کردم که در تماس با یکدیگر و مشورت هایی که دادیم مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک آور بر وضعیت دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران و بر وضعیت مناسبات تاثیر سویی را بر جای نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی پارلمانی آقای نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را بر عهده دارند و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از طریق تماس با مقامات ذیربط پارلمانی و هم دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هم از طریق تماس های تلفنی که برقرار کردند تلاش کردند مراتب تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به نحو مقتضی منعکس کنند.

وزیر امور خارجه گفت: سفارت و اقامتگاه دیپلمات های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شدند و بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه آذربایجان در تماس هستیم و امیدوار هستیم بهترین و مناسبترین تصمیم اتخاذ شود.

سفیر آذربایجان: از آقای امیرعبداللهیان به علت عیادت از مجروحان تشکر می کنم

علی علیزاده، سفیر آذربایجان در تهران اظهار کرد: بر اساس گزارش پزشکان عمل جراحی یکی از کارمندان ما تمام شده و وضعیتش بهتر شده است و عمل جراحی دومین کارمند ما ادامه دارد. براساس گزارش پزشکان عمل جراحی کارمند دوم دو ساعت دیگر ادامه خواهد داشت و امیدواریم بعد از اتمام جراحی آنها را به بخش انتقال دهند.

وی افزود: ما انتظار داریم که از طرف ایران این حوادث تروریستی و نتایج آن پیگیری شود و همه عوامل بازداشت شوند و همه عوامل این حوادث را از طرف ارگان های مربوطه پیگیری کنند و نتایج را به جمهوری آذربایجان اعلام کنند.

سفیر آذربایجان ادامه داد: ما این حوادث را به عنوان حوادث تروریستی ارزیابی می کنیم زیرا چنین حوادثی بین روابط دو کشور قابل انتظار نبود و ما از این حادثه بسیار متاسف هستیم.

علیزاده در ادامه از حضور وزیر خارجه و ملاقات ایشان از مجروحین مان تشکر و قدردانی کرد.

مسولان کشورمان به طور جد در حال بررسی این اتفاق هستند.

فعالیت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان طبق روال ادامه دارد

روابط عمومی سفارت کشورمان در باکو در پی انتشار فیلمی مبنی بر اینکه کارمندان سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در حال ترک ساختمان محل سفارت هستند، اعلام کرد: آن دو شخصی که در تصویر مشاهده می شوند، رانندگان و کارمندان محلی (باکویی) سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند.

همچنین تمامی همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.

آخرین وضعیت مصدومان حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران

دکتر شهرام علمداری در مصاحبه مطبوعاتی مشترک که با حضور امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و علی علیزاده سفیر آذربایجان در تهران در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، گفت: از همان ابتدای وقوع این حادثه، همه اساتید برجسته ارتوپدی، فک و صورت و دیگر متخصصان لازم در بیمارستان حاضر شدند و حتی برخی متخصصان مورد نیاز که در بیمارستان ما نبودند برای کمک به تیم ما پیوستند.

وی ادامه داد: در مورد بیمار اول که اکنون در بخش است، جراحی ارتوپدی انجام شده است و حالش کاملاً خوب است در مورد بیمار دوم نیز گلوله از کتف وی خارج شده است و در این زمینه مورد جراحی قرار گرفته و اکنون جراحی فک و صورت روی وی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: به دلیل گستردگی میزان ضایعات و صدمات، جراحی طول کشیده ولی امور به خوبی پیش می‌رود.

ایران متعهد به ایمنی و امنیت کلیه نمایندگی های دیپلماتیک است

دفتر نمایندگی ایران در اسازمان ملل در توییتی حمله به سفارت آذربایجان در تهران را به شدت محکوم کرد.

در این توییت ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه صبح جمعه به سفارت آذربایجان در تهران، آمده است: ایران تسلیت صمیمانه خود را به مقامات آذربایجان، قربانیان و خانواده های آنان ابراز می دارد.

در ادامه این توییت آمده است: انگیزه پشت این حمله در دست بررسی است. ایران متعهد به ایمنی و امنیت کلیه نمایندگی های دیپلماتیک است.

تاکید مجدد «امیرعبداللهیان» بر آمادگی ایران برای روشن شدن ابعاد حمله به سفارت آذربایجان

حسین امیرعبداللهیان پس از حضور در بیمارستان شهدای تجریش در توییتی نوشت: با حضور در بیمارستان از روند درمانی کارکنان سفارت جمهوری ⁧ آذربایجان⁩ مطلع شدم.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین در تماس تلفنی با همکارم جیحون بایراموف پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی را منتقل کردم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است.

وی عنوان کرد: به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.

دستیار وزیر خارجه: اتفاقات مربوط به سفارت آذربایجان به سرعت مدیریت شد

سید رسول موسوی در توییتری در مورد حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: «روز جمعه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، روزی سخت ولی پرموفقیتی داشت. اتفاقی که در سفارت آذربایجان افتاد و هیچ چیز جز انگیزه شخصی پشت آن نبود و می‌توانست برای کشور پر هزینه شود که به سرعت مدیریت شد.

وی در ادامه نوشت: سرعت عمل قابل تحسین همه دست اندرکاران از بالاترین سطح تا وزارت خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران… و صداوسیما تمام ماجرا را روشن کرد.

تکمیل می‌شود...

کد خبر 636940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • tegi IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    2 0
    باید باعث و بانیشو اعدام کنن ابروی هرچی ایرانیه برده