اضافه وزن در دوران کودکی چه خطراتی به همراه دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اضافه وزن در دوران کودکی خطر بروز لخته خون در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ترومبوز یا لخته خون معمولاً در پاها ایجاد می‌شود و اغلب از یک رگ خونی در ساق پا شروع می‌شود. تورم، درد و قرمزی از جمله علائم مربوط به این بیماری است. در صورتی که لخته خون به ریه‌ها منتقل شود و به دیواره رگ‌های آن متصل شود، آمبولی ریه رخ می‌دهد و باعث بروز مرگ‌ومیر می‌شود.

گروهی از محققان سوئدی به منظور بررسی تاثیر اضافه وزن در دوران جوانی در مراحل بعدی زندگی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تاریخچه BMI نزدیک به ۳۸ هزار فرد که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۱ به دنیا آمده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان اطلاعاتی مانند قد، وزن و BMI این افراد را تجزیه و تحلیل کردند، سپس احتمال بروز لخته خون در بزرگسالی این افراد را نیز بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و اوایل نوجوانی خطر بروز لخته خون در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد. محققان معتقدند که چاقی و اضافه وزن در دوران بلوغ تاثیر قابل‌توجهی بر احتمال بروز ترومبوز وریدی دارد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 645625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.