اثر هنری ابزاری ارزشمند برای جهاد تبیین است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان گفت: اثر هنری، ابزار ارزشمند و مهم مربیان کانون برای جهاد تبیین است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حامد علامتی در آئین اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی این نهاد اظهار کرد: ایران، سرزمینی هنرپرور و هنرخیز است که در طول قرن‌ها چهره‌های درخشان هنری در رشته‌های گوناگون به جامعه بشری تقدیم کرده که مایه افتخار ما هستند.

وی گفت: در اشعار فارسی و داستان‌های ادبیات کهن و معاصر ما، به مقوله هنر و هنرمند بسیار پرداخته شده و همواره جایگاهی والا و ارزشمند همراه با احترام و عظمت برای هنرمندان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: رهبر معظم انقلاب، هنر را مجموعه‌ای از احساس و ادراک زیبایی‌ها و حقایق و تبیین آن‌ها می‌دانند و معتقدند که هنر حقیقتی بسیار فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگر الهی، مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای صاحب آن به همراه می‌آورد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ایشان در تبیین «هنر متعهد» به مسئولیت‌های انسانی هر فرد اشاره کرده و می‌فرمایند: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتی انسانی، به علت ویژگی‌های بسیار ممتاز هنر، باید درخصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند. هنرمندان باید علاوه بر مسئولیت‌پذیری در خلاقیت و پیشرفت در قالب، همواره در قبال مضمون و محتوای آثار خود نیز احساس مسئولیت کنند و از این طریق به مخاطبان خود احترام بگذارند.»

وی با اشاره به فعالیت مربیان کانون اظهار داشت: مربیان ما به روش‌های مختلف با مخاطبان خود در ارتباط هستند و از هنر به عنوان یکی از ابزار مهم پرورشی کمک می‌گیرند، با این کار اندیشه و فکر را به ذهن کودکان منتقل می‌کنند. سرمایه کانون مربیان هستند و باید تلاش شود به جامعه هنری متصل شوند.

علامتی گفت: یکی از مأموریت‌های مهم کانون، برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های هنری در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی و هنرهای بومی و سنتی است. در این شاخه‌ها مربیان توانمند و متخصص کانون با روش‌های خلاقانه و جذاب، از هنر به‌عنوان یک ابزار مهم تربیتی و پرورشی استفاده می‌کنند.

وی افزود: هر کدام از این مربیان، در یک یا چند شاخه از فعالیت‌های هنری متخصص هستند یا سررشته دارند و در کنار اینکه تجربه‌های خود را به کودکان و نوجوانان منتقل می‌کنند، خود نیز صاحب آثار هنری در رشته‌های مختلف هستند. سرمایه ارزشمند کانون این نیروهای توانمند و خلاق هستند که باید تشویق شوند، آثارشان دیده شود و به نمایش درآید و به جامعه هنری معرفی شود تا انگیزه بیشتری برای رشد فردی پیدا کنند، این انگیزه و انرژی قطعاً در کارشان با اعضا هم تأثیرگذار خواهد بود. ما نمونه‌ای از کار این همکاران کانونی را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: شرکت در فراخوان‌های بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت‌های هنری مراکز کانون است که هر ساله تعداد زیادی از اعضای ما در سراسر کشور و حتی از دورترین مناطق با کمترین امکانات، در این فراخوان‌ها حائز رتبه می‌شوند و افتخارآفرینی می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ تا این لحظه در ۱۰ فراخوان بین‌المللی ۱۶۷ عضو برگزیده داشته‌ایم که جا دارد همین جا از مربیان فعال و پر تلاش این عزیزان قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به جایگاه و اهمیت هنر در کانون که متولی فرهنگ و هنر است، اشاره داشت و بر توجه مربیان، کارشناسان و مدیران کانون نسبت به منویات رهبر معظم انقلاب درباره عظمت و تأثیر هنر در جامعه اسلامی تأکید کرد.

علامتی ادامه داد: نباید هنر به شکل تزئینی و به عنوان برنامه‌ای مقطعی و گذرا در کنار دیگر پروژه‌ها پیگیری شود، بلکه باید با شناخت تأثیرات هنر در تعالی و رشد کودکان و نوجوانان، به‌طورجدی به این حوزه پرداخته شود.

وی گفت: در برنامه‌هایی که برای مراکز پیش‌بینی می‌کنید، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها و فراخوان‌ها، دوره‌های آموزشی، نشست‌ها، کارگروه‌ها، رویدادهای استانی و ملی به مقوله فعالیت‌های هنری برای کودکان و نوجوانان و هم برای مربیان و کارشناسان به‌صورت جدی پرداخته شود و مورد تأکید قرار گیرد.

دوسالانه هنرهای تجسمی از برنامه‌های فاخر کانون است

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در ادامه گفت: دوسالانه هنرهای تجسمی یکی از برنامه‌های فاخر کانون پرورش فکری است و باید تلاش کنیم سطح کار ارتقا یابد.

وی افزود: اگر سازمان‌های متولی کودک‌ونوجوان در جهت توسعه هنر میان کودکان و نوجوانان کار کنند بسیار مؤثر است. باید به کمک کارشناسان، نسبت به عمق‌بخشی هنر در کانون پرورش فکری بیش‌ازپیش دقت کنیم. در آینده این جشنواره به صورت گسترده میان کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: با حمایت مدیرعامل کانون و ایده‌ای که میان کارشناسان هنری شکل گرفت، قرار است در کنار کتابخانه‌های سیار اولین نمایشگاه سیار کانون پرورش فکری با هدف دسترسی بیشتر کودکان و نوجوانان به آثار هنری راه‌اندازی شود. خودروی این کار آماده شده است و سال آینده شاهد گشایش و راه‌اندازی این گالری سیار باشیم.

دوسالانه هنرهای تجسمی فرصتی برای کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان

در بخشی دیگر از این برنامه انسیه موسویان، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون گفت: این نهاد به‌عنوان متولی فرهنگ کودک و نوجوان و به‌منظور کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان، تاکنون دوسالانه هنرهای تجسمی را هشت دوره برای اعضا و هفت دوره برای مربیان برگزار کرده است.

وی افزود: این دوسالانه با هدف فراهم‌آوردن زمینه ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران با موضوع «زندگی جاری‌ست…» در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسک‌ها و صنایع دستی) برگزار شده است.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون اظهار کرد: دوره ششم در سال ۱۳۹۳ ویژه مربیان و کارشناسان هنری برگزار شد و بعد از آن یک وقفه افتاد تا این دوره که مدیرکل‌های استانی و معاون‌های فرهنگی استان‌ها و دیگر کارکنان هم در آن شرکت و آثار قابل تأملی ارسال کردند.

وی افزود: فراخوان هفتمین دوسالانه هنرهای تجسمی مهر ماه ۱۴۰۱ از سوی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون منتشر و در نهایت ۶۵۱ اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۳۹ اثر برگزیده و ۳۳ اثر شایسته قدردانی شناخته شدند.

مونسیان به معرفی داوران هر بخش پرداخت و اسامی داوران را به این ترتیب اعلام کرد: در بخش نقاشی نادر موسوی‌فاطمی، مسعود مجاوری و کورش وفاداری در بخش سفالگری و مجسمه‌سازی عبدالعظیم آذرخیل، عباس مجیدی و زهرا رسول‌زاده در بخش عکاسی فریدون قربانی، مجید مردانیان و سمیرا صحرانورد در بخش خوشنویسی علیرضا وکیلی، یونس پناهی و عطیه رستمی‌زاده و در بخش هنرهای بومی و سنتی هدی محسنی، فاطمه میرمحمدصادقی و آذر مشهدی.

در پایان این آئین که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، از برگزیدگان دوسالانه هنرهای تجسمی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی و نمایشگاه آثار منتخب دوسالانه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری افتتاح شد.

اسامی برگزیدگان این رویداد هنری در پایگاه خبری کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی kanoonnews.ir منتشر شده است.

کد خبر 644135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.