اسباب‌بازی می‌تواند تا ۵ سال آینده تبدیل به صنعت پول‌ساز شود

یک تولیدکننده معتقد است صنعت اسباب‌بازی در ایران صنعت نوپایی است اما می‌توان امیدوار بود که تا پنج سال آینده زنجیره تولید اسباب‌بازی در ایران شکل بگیرد و آن را تبدیل به یک صنعت پول‌ساز کند.

به گزارش ایمنا، محسن کبیری مدیرعامل «مجتمع اسباب‌بازی ایران» در کاشان، درباره صنعت اسباب‌بازی در ایران و رقابت این حوزه با بازار خارجی اظهار کرد: صنعت اسباب‌بازی یک صنعت بسیار گسترده است و در ایران به دلیل اینکه زنجیره تولید آن وجود ندارد، هنوز تبدیل به صنعت نشده است. اسباب‌بازی زمانی می‌تواند تبدیل به صنعتی پول‌ساز شود که زنجیره‌ای مناسب برای آن شکل بگیرد. ما امکانات خوبی در این حوزه داریم که هنوز برای آن اقدامی نشده است.

وی افزود: صنعت اسباب‌بازی در ایران صنعت نوپایی است و مسائل بسیاری روی آن تأثیر دارد. به طور مثال ورود بخش دولتی و حمایت آن از بخش خصوصی بسیار اثربخش است و تازه یکی دو سالی است که به این امر توجه نشان داده شده است. می‌توان امیدوار بود که تا پنج سال آینده این زنجیره شکل خواهد گرفت و این صنعت پیش خواهد رفت.

این تولیدکننده درباره آشنایی مخاطب با اسباب‌بازی و تولیدات سرگرمی ایرانی گفت: خوشبختانه مخاطب داخلی نسبت به قبل با این صنعت بیشتر آشنا شده است و رغبت و تمایل بیشتری برای خرید محصولات ایرانی نسبت به گذشته دارد. به نظر می‌رسد این اتفاق روزبه روز هم بهتر می‌شود، چون جوانان علاقه‌مند وارد این عرصه می‌شوند و سرمایه‌گذاری در این امر نیز بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که صادرات این صنعت به چه شکل است، گفت: متأسفانه ما هنوز روی بازار صادرات نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شاید کار کنیم. ما هنوز راه طولانی برای پیشرفت این صنعت پیش رو داریم. همانطور که گفتم زنجیره تولید این صنعت هنوز کامل شکل نگرفته است و نواقصی دارد که باید روی آنها کار کرد. معدود شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر صادرات دارند، اما صادرات به کدام کشورها را می‌توان صادرات دانست، مهم است. به طور مثال صادرات به عراق و افغانستان از گذشته وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، چرا که اسباب‌بازی‌های بی ارزشی است که کیفیت خوبی ندارند و در روند صادرات تأثیری ندارند. عمده صادرات در بخش اسباب‌بازی‌های سنگین است که اتفاقاً خوب هم بوده اما در بخش اسباب‌بازی‌های کوچک نتوانسته‌ایم و چینی‌ها از ما به دلیل تنوعی که در تولید دارند موفق‌تر هستند.

کبیری درباره حضور طراحان و ایده‌پردازی در این عرصه نیز گفت: در بخش بازی‌های فکری چندان طراح نداریم و اغلب کپی از تولیدات خارجی هستند. اما در بخش بازی‌های روی میزی طراحانی داریم که دست به ایده‌پردازی بزنند و خلاقیت داشته باشند. ما طراحانی داریم که ایده گرفته‌اند و آن را پرورش داده‌اند اما اینکه صفر تا صد یک بازی توسط طراحان داخلی خلق شود هنوز انجام نشده یا حداقل ما نتوانسته‌ایم. ما طراح در این حوزه نداریم و آنچه که شکل گرفته نیز به دلیل علاقه‌مندی خود تولیدکنندگان است که کار را پیش برده‌اند.

وی درباره بحث تبلیغات در این حوزه و میزان آموزشی که خانواده‌ها باید درباره استفاده از ابزارهای سرگرمی و بازی‌ها به‌دست آورند، گفت: در بحث تبلیغات، صداوسیما نقش بسیار حیاتی و مهمی دارد که متأسفانه به دلیل مبالغ بالایی که در بحث تبلیغات در نظر گرفته است چندان نمی‌توان به سراغ آن رفت. اسباب‌بازی‌های آموزشی چندان نیازی به آموزش ندارند و بچه‌ها در مدارس آن را فرامی‌گیرند. به طور مثال یکسری از اسباب‌بازی‌ها در مدارس مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به صورت دهان به دهان تبلیغ شده‌اند و در نهایت سر از شبکه‌های تلویزیونی درآورده‌اند که همین امر خط تولید آن را با آمار خوبی مواجه کرده است.

منبع: مهر

کد خبر 641756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.