اجرای قصه‌گویی «میراث ناملموس» در اماکن تاریخی اصفهان

برگزیدگان منطقه ۲ کشوری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با هدف حفظ تاریخ و میراث فرهنگی در اماکن تاریخی اصفهان، روایتگر فرهنگ‌ها و نسل‌ها شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، با توجه به نقش قصه‌گویی در حفظ تاریخ و میراث فرهنگی و با وجود این‌که قصه‌ها در بین اقوام و ملل گوناگون جایگاه بسیار مهمی دارند و یکی از اصلی‌ترین ابزار انتقال و حفظ فرهنگ و میراث هر ملت است و با نظر به این‌که قصه در ایران نمایانگر تفکر، تخیل و حاصل تجربه‌هایی است که خواننده و شنونده را جذب خود می‌کند؛ و ازآنجاکه قصه‌گویی یک میراث فرهنگی ناملموس است و ارتباط خیال‌انگیزی که به‌واسطه قصه، قصه‌گو و شنونده ایجاد می‌شود و بازتابی که از ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر در طی زمان و تلقی فرهنگ‌ها به وجود می‌آید می‌تواند با هنر خود باعث سهیم کردن افراد در حفظ میراث فرهنگی و برانگیختن حس کنجکاوی و تغییر در نگرش و مطالعه در میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن دیرینه این مرزوبوم شود.

قصه از دوران گذشته نقش بسیار مهمی را در حفظ تاریخ و فرهنگ یک ملت ایفا کرده است. ویژگی متمایز قصه این است که هر جنسیت در هر سن و سال و زمان و مکانی را جذب خود می‌کند. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که قصه‌ها به‌خصوص نمونه‌های ایرانی آن‌ها جنبه‌های فراوان تربیتی را در خود جای‌داده‌اند و یکی از دلایل مهم شمردن نقش آن، تربیت نسل‌های آینده است. نقشی که با توصیف شخصیت‌های واقعی و خیالی، به بازگویی و مرور ویژگی‌های انسانی و زنده نگه‌داشتن میراث فرهنگی و تاریخی می‌پردازد.

قصه‌گویی کارکردهای گوناگونی دارد که می‌توان از بین آن‌ها، به حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و دینی یک کشور اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال تاریخ و فرهنگ ایران را می‌توان فرهنگی غنی دانست که قصه‌های بی‌شماری را در دل خود جای داده است. قصه‌هایی با موضوعات متنوع که جاذبه‌هایش، هر سن و سالی را به خود جذب می‌کند.

حال به‌منظور حفظ میراث کهن فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با همین میراث ناملموس با ابزار قصه‌گویی، قصه نمایش‌هایی در امکان فرهنگی، تاریخی و مذهبی تولید و منتشر نموده است و با فراخوان‌های مختلف تحت عنوان "نقش کهن" هنر پرده‌خوانی و نقالی را در بین کودکان و نوجوانان زنده، جاری و ساری کرده و با برنامه دیدار از آثار و ابنیه تاریخی و معماری بی‌نظیر ایرانی اسلامی برای کودکان تحت عنوان "میراث ماندگار" و تحقیق و تفحص در همه زمینه‌ها با هدایت مربیان، هویت‌بخشی اسلامی و ایرانی را با ابزار فرهنگ، هنر با فرم و محتوای پسندیده با شاخص‌های مطلوب، سرلوحه تمام فعالیت‌های خود قرار داده است و حال در بخش جنبی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه دو کشور که با حضور ۷۹ قصه‌گو از استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان، قم، مرکزی و اصفهان برگزار شد؛ قصه‌گویان جشنواره با حضور در اماکن تاریخی و فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ ناملموس "قصه‌گویی" و روایت فرهنگ‌ها و نسل‌ها و پیوند فرهنگی گذشته و امروز به اجرای قصه‌گویی پرداختند.

کد خبر 619992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.