کمبود ویتامین A و D در کودکان زمینه‌ساز چه مشکلاتی است؟

یک کارشناس تغذیه گفت: در کشور بر اساس نتایج بررسی‌های انجام شده، کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن در کودکان زیر دو سال شایع است.

المیرا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کودکان زیر دو سال باید مکمل‌هایی را مصرف کنند و در کشور ما بر اساس نتایج بررسی‌های انجام شده، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در کودکان زیر دو سال شایع است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که اثرات نامطلوب فقر آهن در دوران جنینی و دو سال نخست زندگی کودک بر رشد و تکامل مغزی غیرقابل جبران است، از دیگر مشکلات تغذیه‌ای شایع در کودکان زیر دو سال، کمبود ویتامین A و ویتامین D است.

این کارشناس تغذیه گفت: در کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A، خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی، اسهال و احتمال رشد نامناسب نسبت به سایر کودکان افزایش می‌یابد و سیستم ایمنی آنها نیز ضعیف می‌شود.

وی اضافه کرد: کمبود ویتامین D نیز در شیرخواری منجر به بیماری «ریکتز» یا «راشیتیسم» می‌شود، بر این اساس دادن قطره آهن از پایان شش ماهگی یا هم‌زمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲۴ ماهگی به میزان روزانه حداکثر ۱۵ میلی‌گرم قطره آهن برای تمام شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند، توصیه می‌شود.

خسروی تصریح کرد: برای پیشگیری از کمبود ویتامین A و D باید روزانه قطره مولتی ویتامین یا قطره A و D از روز سوم پس از تولد تا ۲۴ ماهگی به میزان روزانه ۲۵ قطره به کودک داده شود، البته کودکانی که شیرخشک مصرف می‌کنند، نیز نیازمند استفاده از مکمل‌ها هستند، زیرا شیرخشک‌های موجود در بازار غنی شده نیست و آهن، ویتامین A و D به آنها اضافه نشده است و مقادیری که روی قوطی شیرخشک درج می‌شود، در حقیقت همان مقادیر طبیعی در ترکیب شیرخشک است که نیاز بدن شیرخوار را برآورده نمی‌کند.

وی با اشاره به زمان مصرف مکمل‌ها افزود: مکمل آهن را نباید هم‌زمان با وعده شیر کودک به او داد، به دلیل اینکه کلسیم موجود در شیر از جذب آهن جلوگیری می‌کند و بعضی از مادران به دلیل تیره شدن رنگ دندان شیرخوار از دادن قطره آهن خودداری می‌کنند که این کار آسیب غیرقابل جبرانی به رشد و تکامل مغزی شیرخوار و در نتیجه کاهش ضریب هوشی شیرخوار وارد می‌کند.

کد خبر 642333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.