سازمان تبلیغات اسلامی به‌دنبال تعریف جایگاه شادی مشروع در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: این سازمان به‌دنبال تعریف جایگاه شادی مشروع و دارای چهارچوب از نظر شرع مقدس اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فوقی در نخستین همایش «پویش مردمی لبخند» اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان متولی اصلی تعظیم شعائر دینی، تصمیم دارد جایگاه شادی‌های مشروع و چهارچوب‌دار را از نظر شرع مقدس اسلام تعیین و تعریف کند.

وی با بیان اینکه از آغاز اسلام پیامبر رحمت (ص) موضوع شادی را مطرح ساختند، خاطرنشان کرد: در کتاب‌های دینی ازجمله «بحارالانوار» علامه مجلسی به موضوع شادی به‌طورمفصل پرداخته شده است، اما چرا امروز نوجوان‌ها _به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی جامعه_ این موضوع را مطرح می‌کنند که قسمت شادی‌آفرینی دین کجاست؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم در این رابطه کاری را شروع کنیم، افراد زیادی حساسیت موضوع را تذکر می‌دهند؛ بله حساس است زیرا در حقیقت آن‌قدر سکوت کردیم و تماشاگر بودیم تا دیگرانی که شرع را قبول نداشتند و به‌دنبال تمدن غربی بودند، در باغ‌ها، رستوران‌ها و پارک‌ها جاذبه ایجاد کردند و جوان ما به‌دنبال مسیر اشتباه رفت.

وی با بیان اینکه امروز باید به همراه هیئت‌های مذهبی تکلیف را مشخص کرد که به کدام سمت حرکت کنیم، گفت: آن روی سکه دین، حزن حسینی با حرارتی که برای ما به ودیعه گذاشته شده و طبق فرمایش امام امت مبنی بر اینکه «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، به‌خوبی عمل می‌شود؛ اما روی دیگر سکه کجاست و چرا به آن نمی‌پردازیم و مطرح نمی‌کنیم؟

فوقی تصریح کرد: علت ایرادها این است که تاکنون چهارچوبی مشخص نشده؛ اداره‌کل تبلیغات اسلامی تاکنون سه جلسه در این خصوص برگزار کرده است، در جلسه چهارم باید مسئولان بیایند و تکلیف را معلوم کنند. از مدیران استان تقاضا داریم که با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی، در این مسئله ما را یاری کنند.

وی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم یک حرکت شادی‌آفرین در شهر ایجاد کنیم، گرفتار می‌شویم و غصه می‌خوریم که چه کنیم! آیا همه اصفهان چهارباغ است و ما تنها باید به اقشار مرفه توجه کنیم؟ پس بچه‌های زینبیه و حصه و فرمایش حضرت امام راحل برای پابرهنگان چه می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید منشور و بسته‌ای در این زمینه آماده شود، افزود: امروز در ابهام حرف نمی‌زنیم بلکه شفاف می‌گوئیم که نسبت جامعه دینی ما با لبخند و شادی، با نشاط و جشن‌ها، کارناوال‌ها و فستیوال‌هایی که در تمدن اسلامی و شیعی ریشه دارد، کجاست؟ ما فقط می‌بینیم که برای عزاداری شهر سیاه‌پوش می‌شود، این نشان غیرت دینی است اما بچه‌های دبیرستانی ما امروز سوال جدی درخصوص شادی و تخلیه هیجان‌ها دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک سال از حضورم در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان می‌گذرد که نخستین حرکت جزءخوانی قرآن در چهارباغ بود و حتی از بلژیک و فرانسه در این خصوص تماس‌هایی داشتیم؛ این برنامه یک نمونه کار جدید برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شد که حتی دخترها و پسرهای کم‌حجاب نیز می‌آیند قرآن به دست می‌گیرند و می‌خوانند، پس معلوم است فضاهای معنوی و مذهبی را ما مصادره کرده‌ایم.

فوقی خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب به عنوان پیشران و و راهبر میدان‌داری می‌کنند، آن روی سکه، شادی، نشاط معنوی و هیجان دینی دیده شده اما باید با هم‌فکری و ارائه نظر علما، بسته‌ای براساس فرهنگ دینی و راهبری و فرمایشات امام راحل و رهبری معظم انقلاب تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه جشن‌های مذهبی پیش رو طبق همان روال قبلی و در حسینیه‌ها و مساجد و با مخاطبان ثابت برگزار می‌شود، گفت: از ابتدای ماه شعبان تا شب‌های قدر، دریایی از مناسبت‌های شادی‌آفرین را داریم، همچنین رمضان ماه مبارک و شادی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تاکید کرد: امروز بنیادی را با حضور متفکران و نخبگان حوزه، دانشگاه و مدیران و مسئولان مراکز مذهبی به عنوان بنیاد شادی‌آفرینی و امید راه‌اندازی کردیم که کار خودش را با قوت پیش خواهد برد.

نخستین همایش پویش مردمی لبخند به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و با حضور جمعی از مدیران ادارات کل استان، هنرمندان و مجموعه‌های دینی مردمی در تالار آینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

کد خبر 641279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.