توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسی در طراحی فضاهای شهری

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: در طراحی معماری برای فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی و ساختارهای شهری باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و واقع‌گرایانه در سازه‌ها و طراحی همسو با اقلیم توجه داشت تا در پرتوی آن حس تعلق مکانی برای شهروندان جلوه کند.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پویایی فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی که بیشتر فضاهای سکونت و اقامت رشت‌وندان را در بر می‌گیرد، باید بر اساس شرایط اقلیمی، محیطی، به‌کارگیری ارزش‌های طراحی بومی و متناسب با فناوری‌های نوین شهری در طراحی الگوهای ساختمانی اثرگذار ارائه شود.

وی افزود: در شهر رشت با وجود پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی، طراحی معماری ساختمان‌های شهری با سبک‌های غریب و به دور از توجه به مسائل و ارزش‌های بومی و شرایط زیست‌بوم اقلیمی منطقه انجام می‌شود.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: در طراحی معماری برای فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی و ساختارهای شهری باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و واقع‌گرایانه در سازه‌ها و طراحی همسو با اقلیم توجه داشت، زیرا توجه به زیست‌بوم منطقه و معماری بومی و طراحی متناسب با ابعاد و مفهوم کلی در ارائه یک فضای دلپذیر برای ساکنان بسیار اثرگذار و مؤثر است.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: مطلوبیت و سازگاری طراحی با الگوهای آمایشی نوین می‌تواند زیست مناسب را به همراه جنبه‌های زندگی شاد که از مؤلفه‌های آن سرزندگی و نشاط است، فراهم کند که در پرتوی آن حس تعلق مکانی جلوه می‌کند، لذا ما باید به دنبال شهری زیبا با جلوه‌های شادی‌آفرین و رونق زیست مطلوب برای شهروندان باشیم.

وی ادامه داد: اولین مکان برای تحقق جلوه‌های شادی‌آفرین و رونق زیست مطلوب، خانه و کاربری مسکونی است، زیرا مکان اقامت و سکونت افراد منازل آن‌ها است، از این‌رو یک طراحی مناسب و همسان با اقلیم و معماری بومی می‌تواند جلوه‌های پایدار زیستی مکانی پویا را فراهم سازد.

مطالبی گفت: در این مسیر تکنیک‌های طراحی محیطی علاوه بر تأثیرات زیباشناسی و جنبه‌های واقع‌گرایانه، فضایی همسان، جدید و برگرفته از هنر و معماری را با ضرورت پاسخگویی به نیازها و دغدغه‌های شهروندان و ساکنان فراهم می‌سازد و از این رهگذر، شهری زیبا و پایدار را با طراحی مناسب برای مجتمع‌های مسکونی به رشت‌وندان هدیه می‌کند.

کد خبر 624205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.