بروز سلبریتی‌ها اقتضای عصر حاضر است

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: سلبریتی‌ها و گونه‌های زیرمجموعه آن‌ها نسبتی با فناوری‌های ارتباطی امروز و نظام سرمایه‌داری دارند و از هم گسست‌ناپذیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم مهدیار امروز پنجشنبه بیستم بهمن در نشست چهارم از سلسله‌نشست‌های عصرهای رسانه با موضوع «جنبش سلبریتی‌ها» در کتابخانه مرکزی اصفهان، اظهار کرد: وجود و بروز سلبریتی، اقتضای دوران کنونی و عصر حاضر است. سلبریتی‌ها و گونه‌های زیرمجموعه آن‌ها نسبتی با فناوری‌های ارتباطی امروز و نظام سرمایه‌داری دارند و از هم گسست‌ناپذیرند.

وی اظهار کرد: ما هم جزئی از دهکده جهانی هستیم و باید بدانیم که مرزهای فرهنگی دیگر مثل زمان گذشته نیست. همچنین شهرت با رسانه‌های نوین پیوند محکمی دارد، اما در این بین، باید شرایط محلی و منطقه‌ای را هم دید و لحاظ کرد.

مهدیار با اشاره به اینکه دیدگاه مردم، مسئولان، دانشگاهیان و تحصیل‌کرده‌ها باید به سلبریتی‌ها تغییر کند، افزود: لازم است به سلبریتی‌ها و تاثیرات آن‌ها آگاه‌تر شویم و اینکه چه نقش و جایگاهی دارند را به دقت تحلیل و واکاوی کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه آگاه‌تر شدن مسئولان و دانشگاهیان به این موضوع امر مهمی است، اضافه کرد: حتی در یکی از پورتال‌های مرجع جامعه‌شناسی، یک جمله درباره سلبریتی‌ها و نقش آن‌ها در اتفاقات اخیر ندیدیم.

وی افزود: افرادی که سال‌ها مدعی گرایش انتقادی بودند، امروز خودشان توجیه‌کننده رفتارهای توده‌وار هستند. با ظهور رسانه‌های جدید دوباره وارد رفتارهای توده‌‎وار شدید شدیم و اوج این رفتارها را در ماجراهای اخیر کشورمان شاهد بودیم.

مهدیار تصریح کرد: این یک واقعیت است که در نظام سرمایه‌داری موجود، پدیده‌ای به نام «سلبریتی» رشد کرد و آن فرهنگ توده‌وار که اقتضای جمعی گسترده بود را در رسانه‌های اجتماعی به‌شکلی رادیکال‌تر بازتولید کرد.

وی ادامه داد: یک فناوری جدید بدون فکر کردن به آینده آن وارد می‌شود؛ در صورتی که باید به تبعات همان فناوری و نوآوری‌های آن هم فکر کرد و برای آن هم برنامه داشت.

به گزارش ایمنا، چهارمین نشست از سلسله‌نشست‌های عصرهای رسانه با موضوع «جنبش سلبریتی‌ها» به همت فرهنگسرای رسانه شهرداری اصفهان برگزار شد.

کد خبر 640193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.