اجرای نمایش «کتاب گمشده» در خانه کودک اصفهان

یک نویسنده هنرهای نمایشی گفت:کتاب به این شکل طراحی شده که ابتدا نمایش‌نامه، سپس نقاشی بچه‌ها و در ادامه چند برگ سفید در آخر کتاب قرار گرفته تا افرادی که نمایش را ندیده‌اند بتوانند نمایشنامه را بخوانند، نقاشی‌ها را هم ببینند و خودشان نقاشی دلخواهشان را بکشند.

مجید کیمیایی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قصه نمایش «کتاب گمشده» با حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، برای گروه سنی کودک طراحی و نوشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: داستان نمایش از این قرار است که برای دختربچه‌ای به نام شهرزاد کتابی خریده‌اند و قبل از اینکه به پایان قصه برسد، کتاب را گم می‌کند. او دو نفر از دوستان خود را دعوت می‌کند تا آن ‌جایی که کتاب مطالعه کرده نمایش را اجرا کنند و پایان آن با را تماشاگران و مخاطبان مشخص شود.

نویسنده هنرهای نمایشی با بیان اینکه در این نمایش بازیگران، قصه کتاب را اجرا می‌کنند، ادامه داد: یکی از نقش‌های داستان از آن درختی است که آرزو می‌کرده وقتی به کهنسالی رسید یا خشک شد به کتاب، مداد یا هر چیز مفیدی تبدیل شود. وقتی این درخت خشک می‌‎شود، آن را به ذغال تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه درخت از اینکه به ذغال تبدیل شده ناراحت است افزود: شهرزاد تا این بخش کتاب را مطالعه کرده و قرار است پایان آن را باکمک تماشاگران رقم بزند. پیشنهاد مخاطبان به این صورت است که ذغال هم می‌تواند مفید باشد و با آن یک نقاشی با موضوع امید می‌کشند. بعد از آن کاغذهایی را بین تماشاگران تئاتر و کودکان پخش می‌کنند و به هر نفر یک ذغال می‌دهند، تا نقاشی با موضوع امید بکشند. همچنین به تماشاگران نمایش گفته می‌شود که اگر کتابی گم شد و شما پایان آن را مطالعه نکرده باشید می‌‎توانید یک پایان جدید بر اساس ذهنیت خودتان برای آن بنویسید.

کیمیایی‌پور تصریح کرد: کتاب به این شکل طراحی شده که ابتدا نمایش‌نامه، سپس نقاشی بچه‌ها و در ادامه چند برگ سفید در آخر کتاب قرار گرفته تا افرادی که نمایش را ندیده‌اند بتوانند نمایشنامه را بخوانند، نقاشی‌ها را هم ببینند و خودشان نقاشی دلخواهشان را بکشند.

وی درباره شکل‌گیری ایده این اثر گفت: دخترم کارگردانی این کار را بر عهده دارد، وی از زمانی که سه ساله بود برای تئاترهای من بازی می‌کرد. بزرگ‌تر که شد علاقه‌مند به کارگردانی بود و حدود شش ماه قبل با همفکری من به این نتیجه رسید که اولین کارش را ارائه کند.

این نویسنده تئاتر افزود: قصه طراحی شد اما کارکردن با بچه‌ها سخت بود. متن را با همراهی دخترم نوشته و چند جلسه بر سر تمرین گروه حاضر شدم و از نزدیک سختی کار با بچه‌های هفت تا ۹ ساله را درک کردم.

به گزارش ایمنا، بازیگران نمایش فاطمه‌زهرا حداد، آرتمیس اعرابی و لعیا زرگری و کارگردان اثر کیمیا کیمیایی‌پور است. نمایش کودکانه کتاب گمشده کاری از گروه نمایش آفرینش، از چهاردهم بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه در خانه کودک واقع در بوستان ملت اصفهان اجرا می‌شود.

کد خبر 639444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.