اجرای طرح «ایران جوان بمان» توسط مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان

مسئول مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان گفت: طرح خانواده‌محور «ایران جوان بمان» را با هدف فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت و فرزندآوری در برنامه داریم.

زهرا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این مرکز به صورت متمرکز و تخصصی در دو حوزه مباحث قبل از ازدواج و روابط همسران فعالیت می‌کند.

وی افزود: مرکز تخصصی خانواده به دنبال فرهنگ‌سازی ازدواج آگاهانه، آسان و به‌هنگام در موضوع روابط همسران و ارتقای فرهنگ ازدواج با کیفیت با دنبال کردن این موضوعات است.

مسئول مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان محور کار این مرکز را ارتقای مهارت‌های زندگی خانوادگی و به دنبال آن افزایش پایداری زندگی و رضایت از آن دانست و گفت: مخاطبان هدف ما دو دسته هستند؛ زوج‌هایی که تازه عقد کرده‌اند و همچنین همسرانی که بیش از چهار سال از آغاز زندگی مشترکشان گذشته است.

وی اظهار کرد: طرح خانواده‌محور با عنوان «ایران جوان بمان» را با هدف فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت و فرزندآوری در برنامه داریم. برای این موارد برنامه‌ریزی و در سال جاری در باغ نور و به صورت همایش‌های شهری برگزار شد. همچنین تولید برنامه تلویزیونی «عشق شورانگیز ما» با مشارکت صداوسیما تولید و پخش شد.

رضایی ادامه داد: سال آینده نیز با رویکرد ترویج ازدواج آسان، صیانت از تحکیم خانواده و مهارت‌های لازم در روابط زناشویی برای بهبود عملکرد خانواده همچنین فرزندآوری فعالیت خواهیم کرد.

وی برگزاری همایش شهری، نمایش فیلم، کارگاه آموزشی، سفارش تئاتر و تولیدات چندرسانه‌ای از رئوس برنامه‌های این مرکز دانست و افزود: رویکرد مرکز تخصصی خانواده در اجرای طرح «ایران جوان بمان» تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای در کنار تبلیغات محیطی است.

رزق، توکل و امید

مسئول مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان با اشاره به تشویق به فرزندآوری و طرح موضوع در اتاق فکر این مرکز برای امسال و سال آینده اظهار کرد: اطلاع‌رسانی در رابطه با قانون جوانی جمعیت و تغییر نگرش مردم با تاکید و توجه به مباحث رزق، توکل و امید از سرفصل‌های این طرح است.

وی پاسخگویی به گره‌های ذهنی زوجین جوان و افرادی که در موضوع فرزندآوری دغدغه دارند را یادآور شد و اظهار کرد: در تولیدات رسانه‌ای و تبلیغات محیطی روی این موارد تاکید و بر آنها توجه کرده‌ایم.

رضایی با بیان اینکه تولیدات رسانه‌ای و محتوایی در بهمن و اسفندماه امسال آماده خواهد شد، افزود: تهیه محتوا را به گروه‌های فرهنگی که تجربه کاری دارند، سفارش داده‌ایم. بخشی از این تولیدات فرهنگی به صورت بروشور و سیر نمایشگاهی است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های بزرگ خانوادگی از جمله فعالیت‌های این مرکز با حضور زنان و مردان و فرزندان است اما در کارگاه‌های آموزشی مرکز خانواده، حضور و مشارکت بانوان بیشتر است.

مسئول مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان با بیان اینکه عوامل مختلفی روی موضوع خانواده تأثیرگذار است و تنها وجود این مرکز نمی‌تواند همه مسائل خانواده را پوشش دهد یا حل و فصل کند، ادامه داد: مباحث مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در موضوع خانواده در هم تنیده و تأثیرگذار است. ما هم تلاش کرده‌ایم در حد توان و امکانات موجود برای ارتقا شاخص‌های خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه سینماگپ خانواده در دو ماه گذشته اظهار کرد: حوزه تخصصی و کاری مرکز خانواده، فعالان حوزه اجتماعی و روانشناسان هستند تا بتوانند و در برنامه‌ریزی‌ها موارد مطرح شده را اعمال کنند اما باید تاکید شود که مباحث فرهنگی به شکلی است که بلافاصله شاهد تأثیرگذاری آن نیستیم و زمان‌بر است.

رضایی خاطرنشان کرد: پژوهشی در شهر اصفهان به بررسی نیازها، مهارت‌ها و شاخص‌های لازم رابطه زناشویی پرداخت و طی آن آسیب‌ها و مشکلات مشخص شد.

وی تصریح کرد: ابعاد پانزده‌گانه برای زندگی و خانواده سالم در نظر گرفته شده است. این پژوهش مشخص کرد که اگر بخواهیم ببینیم خانواده‌های اصفهانی در ابعاد پانزده‌گانه در چه جایگاهی هستند، هفت مورد یا آسیب در اصفهان وجود دارد که در همایش‌های بزرگ شهری بر همین اساس و اولویت‌ها اقدام خواهیم کرد.

هفت اولویت شناسایی شده شهر اصفهان

مسئول مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان، تعاملات کلامی و غیرکلامی، مهارت حل مسئله، مدیریت تعارض‌ها، فراهم‌سازی نیازهای اعضا، ابراز مناسب هیجانات و احساسات، ساختار متعادل در زندگی، سلامت جسمانی و روانی، عوامل شناختی مثبت و منطقی و اعتقادات دینی و مذهبی را هفت اولویت شناسایی شده در پژوهش دانست.

وی افزود: پژوهش دیگری هم در سال آینده بر اساس محلات و مناطق پانزده‌گانه شهرداری در شهر اصفهان خواهیم داشت که بر اساس مدل چرخه حیات انجام خواهد شد. در این مدل وقتی خانواده از مرحله‌ای وارد مرحله‌ای دیگر می‌شود باید خود را با مرحله جدید تطبیق دهد و مهارت‌های مرحله جدید را فرا بگیرد.

به گزارش ایمنا، مرکز تخصصی خانواده با ۱۸ سال سابقه فعالیت در ابتدا با عنوان فرهنگسرای خانواده، سپس با نام کمیته خانواده و در ادامه دفتر تخصصی خانواده فعالیت داشته است و از سال ۹۸ با عنوان مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان فعالیت می‌کند.

کد خبر 631537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.