چرا باید در جشنواره فیلم فجر، مستند دید؟

یک مستندساز گفت: سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر که عرصه‌ای وسیع‌تر و ویترینی بزرگ است، بیشتر به مخاطب عام نزدیک و بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است. ویترینی به وسعت سینمای ایران که هر سال، در فرصتی ده روزه میزبان استعدادها و فیلم‌هایی است که بضاعت سینمایی را نشان می‌دهند که مهم‌ترین سینمای خاورمیانه و یکی از پرافتخارترین سینماهای آسیا و جهان است.

چهره‌های نامدار و فیلم‌های شاخص از دل جشنواره فیلم فجر رشد کرده و معرفی شده‌اند. جشنواره فیلم فجر در مقایسه با مهم‌ترین رویداد سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» یک ویژگی اساسی دارد. جشنواره فیلم فجر تنها مختص سینماگران نیست. جشنواره‌ای برای تمام ایران و مردم ایران است و به همین دلیل سینمای مستند را با مردم پیوند می‌دهد، رخدادی مهم که شعار اصلی سینمای مستند در سال‌های اخیر بوده و اگر اکران آنلاین بخشی از این مسیر را پیموده و به تحقق رسانده، جشنواره فیلم فجر است که به معرفی سینمای مستند برای مردم منجر می‌شود.

درست است که تمرکز جشنواره فجر و مردم بر سینمای داستانی است و بخش کوتاه و مستند در حاشیه قرار دارند اما آثاری که در جشنواره فجر دیده شده‌اند، اقبال بیشتری در اکران داشته‌اند. مستندهای «در جستجوی فریده»، «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «خط باریک قرمز» و … از این دست هستند.

گروهی از سینماگران و منتقدان بر این باورند که جشنواره فیلم فجر به دلیل تمرکز بر سینمای داستانی هرگز نتوانسته فضایی مناسب برای دیده شدن سینمای مستند باشد و تنها، این سینما را مهجورتر کرده است. اما خروجی جشنواره فجر در ادوار مختلف نشان داده، سینمای مستند (فیلم خوب) راه خود را باز کرده و از طریق ویترینی که مخاطب گسترده‌تر و عام‌تر نسبت به جشنواره «سینماحقیقت» (جشنواره تخصصی مستندسازان) دارد، جلب توجه کرده است.

میزان خبررسانی و توجه افکار عمومی روی جشنواره فیلم فجر، زمینه‌ساز توجه به فرهنگ و سینما را در ده روز فراهم می‌کند، مردم همان‌طور که درباره فیلم‌های داستانی و برنده سیمرغ بلورین حساس هستند و در طول سال برای نمایش عمومی آنها لحظه‌شماری می‌کنند، در زمینه آثار مستند هم این پیگیری و توجه را دارند، گیریم نه به اندازه سینمای داستانی که به دلیل ماهیت خود، برای مخاطب عام جذاب‌تر است.

برنامه‌ریزی جدی برای نمایش و عرضه آثار مستند در جشنواره فیلم فجر این آثار متنوع و جذاب را که غالباً از سینمای داستانی تنوع و تکثر بیشتری دارند و چشم‌اندازی متفاوت پیش چشمان مخاطبان می‌گشایند، وارد بازاری وسیع و حرفه‌ای می‌کند. در سال‌های اخیر یکی از مطالبات جدی سینماگران مستند ورود به بازار و عرصه‌های توزیع و نمایش گسترده بوده است. فجر یکی از این گلوگاه‌هاست که در کنار تلویزیون، پلتفرم‌ها و شبکه‌های خارجی به دیده شدن فیلم‌های مستند ایرانی کمک می‌کند.

اگر قرار است از هر بستر مناسب برای گسترش مخاطبان سینمای مستند استفاده کنیم، نباید جشنواره فیلم فجر و فضای تبلیغاتی‌اش را نادیده گرفته یا انکار کنیم. جشنواره «سینماحقیقت» مهم‌ترین رخداد و معتبرترین جشنواره سینمای مستند ایران است، پیوند این جشنواره و جشنواره فیلم فجر امکانی است که نباید از آن غافل شد. از فضای تبلیغاتی «سینماحقیقت» به شور و حال «جشنواره فیلم فجر» این سینمای مستند است که قوی‌تر می‌شود.

کد خبر 637376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.