در حوزه فرهنگ شهر چه گذشت؟

در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان طی ۳۶۵ روز گذشته به احترام مردم این شهر برنامه‌های متنوع فرهنگی به مناسبت‌هایی همچون گرامیداشت سالروز ۲۵ آبان، یوم الله ۲۲ بهمن و عید نوروز برگزار شد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که در جای جای این شهر، امکان استفاده از این برنامه‌ها برای شهروندان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حدود یک‌سال اخیر برنامه‌هایی همچون آئین «روز حماسه و ایثار اصفهان» به همت شهرداری اصفهان به مناسبت تجلیل از خانواده شهدای ۲۵ آبان و هشت سال دفاع مقدس در تمام مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان برگزار و از ۱۹۱ خانواده شهید در این ایام تجلیل شد.

آذین‌بندی محله و سر در منزل شهدای ۲۵ آبان، مراسم شعر و سرود خوانی در منازل آن‌ها، تولید نماهنگ و موزیک ویدئو و رونمایی از اپیزود یک و دو و سه تله فیلم چند قطره آبان و فیلم داغ، مراسم بزرگداشت شهید سردار مهدی نصر اصفهانی، اجرای سرودهای حماسی در محله‌های شهدا از اقداماتی بود که به مناسبت این روز در سطح مناطق صورت گرفت.

۳۷۰ رود بی‌پایان

یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های میدانی شهر «۳۷۰ رود بی‌پایان» ویژه برنامه اصفهان به مناسبت سالروز ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار اصفهان بود که به مدت چهار شب از ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه در میدان امام خمینی (ره) با حضور گسترده شهروندان شهر اصفهان برگزار شد.

این برنامه، یک برنامه ترکیبی هنری با ترکیبی از نور، صدا و حرکات نمایشی و موسیقی بود که برای اجرای آن از حوض میدان امام (ره) برای یادآوری شب عملیات استفاده شد.

همچنین شهرداری اصفهان به مناسبت فرارسیدن ۲۵ آبان، سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، شهر را با نصب المان‌های دفاع مقدس و بنرها و پلاکاردهایی به یاد ۳۷۰ شهید تشییع شده در این روز آذین‌بندی کرد. همچنین نصب پرچم‌هایی با موضوع ۲۵ آبان در مناطق پانزده‌گانه و میدان نقش‌جهان و مسیرهای منتهی به آن از دیگر اقدامات صورت گرفته به مناسبت این سال‌روز مهم شهر اصفهان بود.

نماد روز پرواز

رونمایی از نماد «روز پرواز» در محل پل ۲۵ آبان با حضور شهردار و جمعی از مدیران شهری یکی از اقدامات مهم شهری در زمینه بزرگداشت روز حماسه و ایثار اصفهان بود. نماد ۲۵ آبان با استفاده از ۳۷۰ ستون و میله ساخته شده که نشان‌دهنده حضور مقتدرانه ۳۷۰ شهید عملیات مقدس سال ۱۳۶۱ است.

در این نماد ستون‌ها به نحوی اجرا شده که شهروندان نمادی از کبوتران سرخ رنگ را مشاهده کنند. جانمایی این نماد در مجاورت پل ۲۵ آبان در نظر گرفته شد.

اجرای بیش از ۲۵۰ برنامه در شهر

در ایام دهه‌فجر در حوزه‌های مختلف شهرداری اصفهان تلاش زیادی برای آذین‌بندی، چراغانی، فضاسازی محیطی و اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری انجام شد تا ایام بسیار خوبی برای اقشار مختلف مردم رقم بخورد. مانور باشکوه ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان، اجرای ۵۰ ویژه برنامه «آوای ایران» به مناسبت دهه فجر در میادین و معابر شهری، رویداد نمایشی ۴۴+ از ۱۲ بهمن به مدت ۷ روز ویژه رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در خانه انقلاب اسلامی و ولایت، رویداد «عصر ستاره‌ها» با محوریت برجسته‌سازی شهدای انقلاب اسلامی در گلستان شهدا، همایش پیاده‌روی، اسکیت‌رانی، اجرای نمایش، انواع مسابقات فرهنگی ورزشی و نمایشگاه‌ها، تجلیل از خانواده شهدا، برنامه‌های خانوادگی و جشن‌های خیابانی از جمله اقدامات شهرداری اصفهان برای گرامیداشت این ایام بود.

همچنین برای سامان دادن به جشن‌های دهه فجر با کمک مردم در محله‌های شهر طی فراخوانی از مساجد، پایگاه‌ها، مراکز فرهنگی خواسته شد تا چنانچه شهرداری می‌تواند کمکی در راستای بهتر برگزار شدن برنامه‌ها انجام دهد، اقدامات لازم صورت گیرد تا با برگزاری جشن‌ها مردم از فشار ناشی از بیماری کرونا خارج شوند.

در حوزه فرهنگ شهر چه گذشت؟

«به قامت پرچم» در ضلع جنوبی پل خواجو

نقطه عطف برنامه‌های شهرداری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر در روز بیست‌ویکم بهمن‌ماه رقم خورد که طی یک کار جمعی و گروهی و با همکاری مشترک میان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، سپاه پاسداران و صدا و سیمای مرکز اصفهان، جشنی به نام

«به قامت پرچم» در ضلع جنوبی پل خواجو برگزار شد که دقایقی از آن به طور زنده از شبکه‌های ملی برای مردم کشور پخش شد.

همزمان با این رویداد به‌طور هماهنگ در بیش از ۱۸۰ نقطه شهر اصفهان همگام با نوای الله اکبر در ساعت ۲۱ آسمان شهر اصفهان غرق در نور شد. در این مراسم علاوه بر نقاطی که به عنوان نقاط اصلی برای نورافشانی پیش‌بینی شده بود، ۱۰۷ نقطه نیز به صورت محله محور در دل محلات نورافشانی شد. شایان ذکر است در اصفهان به دلیل شرایط کرونایی، مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت پیاده برگزار نشد و با استفاده از موتورسیکلت و خودرو در قالب رژه خودرویی و موتوری رقم خورد.

۳۲۴ برنامه متنوع با بیش ازنیم میلیون مخاطب

شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ علاوه بر محیا کردن زیرساخت‌ها برای اسکان میهمانان نوروزی در زمینه اقدامات فرهنگی و تفریحی نیز در بین شهرهای کشور سرآمد بود و با اینکه به عنوان سومین شهر پر تردد نوروزی کشور شناخته شد توانست با اجرای ۳۲۴ برنامه فرهنگی و هنری اقدامات متنوع و با کیفیتی برای مسافران و شهروندان شهر رقم بزند.

برگزاری جُنگ‌های شاد نوروزی، مراسم تحویل سال نو، برپایی شب شعر، بازارچه صنایع دستی و سوغات، نمایشگاه کتاب، یادمان شهدا، کاروان هفت سین، خیمه شب‌بازی، نمایش خیابانی، رادیو نوروز، جشنواره بازی‌های خانوادگی، غرفه‌های مشاوره خانواده و موزه‌گردی برنامه‌هایی بود که در ایام نوروز برای گردشگران شهر اصفهان به اجرا در آمد و بیش از نیم میلیون نفر مخاطب، این برنامه‌ها را دنبال کردند.

کد خبر 627519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.