دلایل احتمالی بروز سوزش سر دل چیست؟

متخصصان معتقدند که مصرف غذاهای تند، اسیدی، پرچرب یا سرخ شده باعث بروز سوزش سر دل می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوزش سر دل باعث بروز ناراحتی در قفسه سینه و گلو می‌‎شود؛ بروز این نوع درد در میان افراد بسیار رایج است، اما در صورتی که بیش از دو بار در هفته درگیر آن شدید باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پس از مصرف هر وعده غذایی سوزش سر دل را احساس کنید، حتی ممکن است زمانی که غذا نخورده‌اید نیز دچار آن شوید. زمانی که سوزش سر دل به صورت مکرر رخ دهد، می‌تواند باعث بروز اختلال در فعالیت‌های روزمره و الگوی خواب شود.

مصرف بعضی از مواد غذایی باعث تحریک معده و سوزش آن می‌‎شود، البته محرک‌های غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. معمولاً غذاهای تند، اسیدی، پرچرب یا سرخ شده باعث بروز این مشکل می‌شود زیرا هضم آن‌ها سخت است. غذاهایی که باعث بروز سوزش سر دل می‌شود شامل قهوه، نوشابه گازدار، سس گوجه فرنگی یا دیگر محصولات گوجه فرنگی، سیر، پیاز، شکلات، غذاهای تند، غذاهای چرب مانند همبرگر، ماهی یا مرغ سرخ شده، مرکبات و آب‌میوه‌ها می‌‎شود.

عوامل دیگر مانند چاقی یا اضافه وزن و استرس یا اضطراب نیز باعث بروز سوزش سر دل می‌شود. همچنین مصرف بعضی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ایبوپروفن، آسپرین، مکمل‌های آهن، متفورمین، استاتین‌ها، داروهای آرام‌بخش و پروژسترون خطر بروز این مشکل را افزایش می‌دهد. در صورتی که با مصرف داروهای ذکرشده دچار مشکل می‌‎شوید باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

به منظور کاهش احتمال بروز سوزش سر دل لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای نمونه، توصیه می‌‎شود از مصرف غذا و نوشیدنی قبل از زمان خواب دوری کنید، از خوردن غذاهایی که باعث سوزش سر دل می‌شود، خودداری کنید. در صورتی که سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. همچنین، توصیه می‌شود وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید.

کد خبر 639032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.