کنترل احساسات در ترید + وسواس و مدیریت ذهن در معاملات FOMO، احساسات معامله گری

کنترل احساسات در ترید یکی از ضروری‌ترین کارها برای کسب موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال است و راهکارهای مختلفی برای آن وجود دارد.

به گزارش ایمنا، رفتار انسانی مخلوطی از احساسات و منطق است که در بازارهای سرمایه نیز تاثیر دارد و به واسطه بسیاری از اندیکاتورها و شاخص‌ها امکان شناسایی رفتارهای منطقی معامله گران وجود دارد. همه فعالان بازار این موضوع را می‌دانند اما کمتر کسی موفق می‌شود این اصل را در حد مطلوبی اجرا کند.

کنترل احساسات در ترید

تهیه و گسترش یک برنامه مدیریت ریسک موفقیت‌آمیز برای کاهش نتایج غیرمنتظره بسیار حائز اهمیت است و باعث کاهش سطح کلی ضررهای مالی شما خواهد شد. یک برنامه مدیریت ریسک موفق باید موازی و هم مسیر با سوابق تجارت ارز دیجیتال وجود داشته باشد تا بتوان از هر دو جهت مهار رفتارهای ضعیف تجاری و در عین حال توجیه انتظارات اساسی شما استفاده کرد. گاهی وسوسه باعث می‌شود انتخاب‌های ضعیفی را انجام دهید و یک بازار پر از ترس و حرص و طمع و رسیدن به ضرر مالی و سقوط آنی پیش رو دارید. با کاهش عادات تجاری مضر و منفی، می‌توانید امیدوار باشید که بدون به خطر انداختن بخش زیادی از دارایی، به سود و درآمد قابل توجه دست پیدا کنند.

تریدرها و کاربران تازه کار صنعت ارز دیجیتال، معمولاً موفق به انتخاب یک استراتژی خروج مناسب نمی‌شوند. این کاربران به صورت معمول پس از مراجعه به کامپیوترهای شخصی خود متوجه می‌شوند که سبد ارزهای دیجیتال تحت مدیریت آن‌ها با کاهش ۲۰ درصدی روبرو شده و امروزه در یک روند نزولی جدید گرفتار شده‌اند. استفاده از یک استراتژی خروج مناسب نه تنها باعث کاهش خطر و ریسک می‌شوند، بلکه این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی ضرر مالی احتمالی داشته باشید.

کنترل احساسات در ترید + وسواس و مدیریت ذهن در معاملات FOMO، احساسات معامله گری

بنابراین استفاده از یک استراتژی خرید و نگهداری که در آن شما بر روی یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده و برای مدت طولانی آن را به فروش نرسانید، می‌تواند فریب دهنده باشد. این رویکرد منفعلانه به صورت معمول به خاطر سادگی، برای تریدرهای مبتدی وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد و غالباً با کاهش ریسک همراه است. با این حال بعید است که با استفاده از این استراتژی و خطر نکردن در بازار ارز دیجیتال به سود چشم گیر دست یابید. لذا وارد بازار شوید، از ریسک و خطر ترسی نداشته باشید و از برنامه‌ریزی مناسب برای انجام مبادلات مطمئن شوید، به این خاطر که در صورت اجرای صحیح مبادله ارز دیجیتال، این فعالیت تجاری می‌تواند سرگرم کننده و سودآور باشد.

راهکار برای کنترل احساسات و مهار هیجان

  • تحقیقات لازم را انجام دهید

قبل از اینکه به یکباره بر اساس روند نزولی یا صعودی یک ارز تصمیم به خرید یا فروش آن بگیرید، حتماً تاریخچه، اطلاعات، تکنولوژی‌های زیربنایی و سابقه آن ارز دیجیتال را بررسی و مطالعه کنید و تا زمانی که از پشتوانه قوی تکنولوژی و جامعه کاربران و طرفداران فعال آن ارز مطمئن نشدید، اقدامی مبنی بر خرید آن ارز دیجیتال انجام ندهید. البته دقت کنید که تنها این مورد نمی‌تواند تضمینی بر سودآوری یا جلوگیری از ضرر و زیان در بازار رمزارزها باشد، اما تا حد زیادی به خرید و فروش اصولی شما کمک می‌کند.

  • با معاملات خود مثل تجارت واقعی رفتار کنید

اگر همانند افرادی هستید که با ترید کردن مثل سرگرمی و تفریح رفتار می‌کنید و هیچ هدف خاصی پشت ترید کردن خود ندارید، باید بگوییم که در این حالت چالش‌های زیادی در پیش خواهید داشت! برای اینکه از این وضعیت و نگاه تفریحی به ترید و خرید و فروش رمزارزها گذر کنید، باید این فعالیت را مشابه کسب و کار واقعی خود ببینید. بنابراین در چنین شرایطی با یک دیدگاه جدید می‌توانید اهداف مشخص و قابل دستیابی در ترید برای خودتان تعیین کنید و با نوشتن بیزینس پلن و مشخص کردن فعالیت‌های روزانه در این زمینه، احساسات هیجانی خود را کنترل کنید.

  • اولویت‌های خود را بر حسب اهداف شخصی مرتب کنید

مرتب کردن اولویت‌ها در خرید و فروش ارزهای دیجیتال به حفظ تعادل در این زمینه کمک شایانی کرده و جلوی تصمیمات احساسی و هیجانی را می‌گیرد. علاوه بر این مرتب کردن اولویت‌ها وسواس فکری شما را مهار کرده و در تصمیم‌گیری درست و منطقی به شما کمک می‌کند.

  • ساعت‌های خاصی را برای معاملات در نظر بگیرید

مشخص کردن ساعات و زمان مناسب برای ترید ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا هر ساعتی از شبانه‌روز به فکر خرید و فروش ارزهای دیجیتال نباشید و به صورت مستمر زندگی و وقت خود را درگیر این امر نکنید. این کار جلوی تصمیمات هیجانی و احساسی را گرفته و زمان شما را مدیریت می‌کند.

  • به ضررها از زاویه دیگری نگاه کنید

به یاد داشته باشید که یکی از راهکارهای بسیار مفید در کنترل احساسات معامله‌گر، درک یادگیری از ضررها و تبدیل آن به فرصت‌های جدیدی در زندگی و معاملات جدید است؛ بنابراین با این روش می‌توانید هر ضرر را به عنوان نکته جدیدی در یادگیری بازار ارزهای دیجیتال بدانید و اجازه ندهید ضرر کردن در خرید و فروش رمزارزها محرکی برای نگرانی، عصبانیت و ناامیدی شما شود.

  • معامله ارزهای دیجیتال نباید منبع اصلی درآمد زندگی شما باشد

منبع اصلی درآمد خود را از جای دیگری تأمین کنید؛ در غیر این صورت به صورت مستمر نگران ضرر کردن خواهید بود و درآمد خود را تنها وابسته به کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال تلقی خواهید کرد. با این تصورات، احساسات و هیجانات بیشتر به سراغ شما خواهند آمد و احتمال تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی را به حداقل کاهش می‌دهد؛ بنابراین چند راه برای کسب درآمد در زندگی خود در نظر بگیرید تا کمترین فشار را برای معاملات داشته باشید.

  • به شکل مستمر مطالب جدیدی در مورد بازار ارزهای دیجیتال و تجارت بیاموزید

معمولاً کنترل احساسات با یادگیری و آگاهی در زمینه ارزهای دیجیتال و تجارت رابطه مستقیمی دارد. بنابراین با یادگیری استراتژی‌های معاملاتی و آگاهی از روند بازار به شما کمک می‌کند تا مسیری سرگرم کننده و سودآور برای موفقیت و مهار احساسات و هیجانات بازار داشته باشید.

کنترل احساسات در ترید + وسواس و مدیریت ذهن در معاملات FOMO، احساسات معامله گری

ابزارهای معاملاتی مدرن چه ویژگی‌هایی دارند

ابزارهای جدید مثل پکیج‌های استراتژی بازار، الگوریتم‌های شناختی و سایر پلتفرم‌های تحلیلگر و پیش‌بینی‌کننده، به خودکارسازی فعالیت‌های سرمایه‌گذار کمک می‌کنند.

صرافی HitBTC و سبد رمزنگاری Cryptohopper جهت توسعه برنامه‌ای با یکدیگر همکاری کرده‌اند. طی این همکاری، از ربات‌ها برای کمک به سرمایه‌گذاران جهت غلبه بر معاملات هیجانی و کنترل احساسات در ترید استفاده می‌شود. Cryptohopper از ابزار Marketplace Signalers خود برای کمک به کاربران استفاده می‌کند. این ابزار رفتار تریدرهای باتجربه را بررسی و تحلیل کرده و به معامله‌گران تازه‌کار نکاتی را گوشزد می‌کند. در حال حاضر از نظرات و دیدگاه ۵۵ معامله‌گر حرفه‌ای استفاده می‌شود. همچنین اطلاعات تراکنش‌های این تریدرها برای کپی‌برداری در دسترس خواهد بود.

پس از آنکه کاربر سرویس مورد نظر را خریداری کرد، ربات‌ها به طور خودکار مدیریت دارایی را در دست می‌گیرند. همچنین حالتی برای آزادی عمل سرمایه‌گذار وجود دارد. در این وضعیت سرمایه‌گذار منابع اطلاعاتی را مشاهده خواهد کرد و به صورت کاملاً اختیاری می‌تواند رفتارش را تغییر دهد.

راهکارهای طلایی کنترل احساسات در ترید

  1. ورزش کنید.
  2. شما میزبان باشید.
  3. تلفنتان را کنار بگذارید.
  4. با احساسات مقابله کنید.
  5. طمع خود را سرکوب کنید.
  6. کارها را تقسیم بندی کنید.
  7. مدیریت زمان را تمرین کنید.
  8. اولویت‌های خود را مرتب کنید.
  9. زمانی برای استراحت در نظر بگیرید.
  10. ضررها فرصتی برای یادگیری هستند.
  11. ارزش زمان بیشتر از ارزش پول است.
  12. برنامه‌ریزی کنید و به آن وفادار بمانید.
  13. منبع اصلی درآمد شما نباید از معاملات باشد.
  14. ساعت‌های خاصی برای انجام معاملات تعیین کنید.
  15. برای یادگیری مطالب بیشتر، زمان مشخصی در نظر بگیرید.

وضعیت ذهنی و روانی معامله گر تأثیر زیادی بر نتیجه معاملات و عملکرد او در بازار دارد. احساسات و غرایز انسانی به سادگی می‌توانند عملکرد معامله گر را تحت تأثیر قرار دهند و حتی بهترین استراتژی‌ها و تحلیل‌های معاملاتی را بی اثر سازند. هر معامله‌گری باید در نظر داشته باشد که چگونه احساسات خود را تشخیص دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را کنترل نماید. شما به عنوان معامله گر همواره با چهار حس مخرب درگیر هستید و حتی اگر به سطح حرفه‌ای معامله‌گری هم دست یابید، باز هم با این چهار حس روبرو می‌شوید.

کنترل احساسات در ترید + وسواس و مدیریت ذهن در معاملات FOMO، احساسات معامله گری

ترس / عصبی بودن: دلیل عمده ترس، تجارت بسیار بزرگ است. تجارت با اندازه نامناسب بی ثباتی را افزایش خواهد داد. موجب می‌شود که اگر تحت فشار قرار نگیرید که خطر ضررهای بزرگ‌تر از حد طبیعی را نداشته باشید، به میزان قابل قبولی که معمولاً انجام نمی‌دهید، نخواهید رسید. مقصر دیگر ترس این است که شما در یک تجارت اشتباه هستید، بدین معنی که با برنامه تجارت شما متناسب نیست.

محکومیت / هیجان: محکومیت و هیجان احساساتی کلیدی هستند که قصد دارید آن‌ها را تغذیه کنید. این احساسات را باید در هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، احساس کنید. محکومیت قطعه نهایی هر تجارت خوب است. چنانچه سطح هیجان یا محکومیتی ندارید، احتمال دارد که در تجارت مناسب خود نباشید. منظور ما از درست تجارت صحیح بر اساس برنامه تجارت شما است. معاملات خوب می‌توانند بازنده باشند همانطور که معاملات بد می‌توانند برنده باشند. ایده این است که تنها در معاملات خوب، برنده و باخت باشید. اطمینان از محکومیت در تجارت به اطمینان از این امر کمک خواهد کرد.

طمع / اعتماد به نفس بیش از حد: حرص را کنار بگذارید. حرص و طمع شما امکان دارد در نتیجه کار خوب باشد، اما چنانچه مواظب نباشید این امکان وجود دارد که بلغزید و در نهایت به سقوط کشیده خواهید شد. همیشه این را در نظر داشته باشید که از مکانیک تجارت مناسب استفاده می‌کنید. معامله شلخته در نتیجه اعتماد به نفس بیش از حد می‌تواند روند قوی را به پایان برساند.

کد خبر 637533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.