پره‌اکلامپسی خطر سکته قلبی پس از زایمان را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی در معرض خطر سکته مغزی و قلبی پس از زایمان قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پره‌اکلامپسی هشت درصد زنان باردار در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می‌شود. این بیماری پس از هفته بیستم بارداری یا پس از زایمان رخ می‌دهد علائم آن نیز شامل سردرد شدید، دل درد و حالت تهوع می‌‎شود. زنان باردار ممکن است این علائم را با نشانه‌های طبیعی بارداری اشتباه بگیرند و به آن‌ها توجه نکنند، اما در صورتی که این بیماری درمان نشود خطرات جدی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

گروهی از محققان دانمارکی به منظور بررسی عوارض جانبی پره‌اکلامپسی در میان زنان باردار، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۶۶۶ زن را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی و سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی در طی ۱۰ سال پس از بارداری قرار دارند. خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی در میان این گروه از افراد حتی با گذشت بیش از ۲۰ سال نیز دو برابر بیشتر از زنان بدون این مشکل بود.

به گفته محققان، زنان بین ۳۰ تا ۳۹ سال با سابقه بیماری پره‌اکلامپسی پنج برابر بیشتر از زنان دیگر در همین گروه سنی، اما بدون بیماری پره‌اکلامپسی در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار دارند؛ این میزان برای سکته مغزی نیز سه برابر در نظر گرفته شده است. نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که زنان باردار لازم است همواره برای بررسی خطرات احتمالی تحت نظر پزشک باشند و به منظور پیشگیری از بروز خطرات ذکر شده آگاهی لازم را کسب کنند.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 637382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.