برگزاری کارگاه «مکتب مازوت» در کتابخانه مرکزی اصفهان

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری کارگاه طراحی پوستر «مکتب مازوت» برای کاهش آلودگی هوا اصفهان خبر داد.

سیدمهدی سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: «مکتب مازوت» کارگاهی با عنوان طراحی اکران شهری و پوستر با دست‌مایه گرافیک و کارتون است که از روز چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه تا جمعه، هفتم بهمن‌ماه به مدت سه روز در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه ویژه اهالی گرافیست و طراحان شهر اصفهان است و هنرمندان از ساعت ۹ تا ۱۷ در این کارگاه مشغول هنرنمایی خواهند شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هنرمندان در این سه روز به فراخور کاری که انجام می‌دهند، بین یک تا سه اثر خلق می‌کنند که منتخب این آثار هفته آینده در سطح شهر به‌صورت گسترده، اکران عمومی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افراد انتخاب‌شده برای حضور در کارگاه، ۲۰ نفر از طراحان خوب و خوش‌نام اصفهانی هستند، گفت: آثار و کارهای این گروه بیشتر مبتنی بر استفاده از قلم نوری یا نرم‌افزارهای طراحی است.

سجادزاده با بیان اینکه این برنامه در قالب کمپین ترافیکی «آدم و هوا» در حال انجام است، افزود: اطلاع‌رسانی برای این طرح از حدود یک ماه پیش در سطح شهر با اکران تابلوهای انتظاری آغاز شد و در ادامه اطلاع‌رسانی‌هایی نیز از طریق گالری‌های شهر صورت گرفت. تعدادی برنامه اجرایی فرهنگی نیز در همین رابطه برگزار خواهد شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: طی هفته آینده دو برنامه برای مقاطع ابتدایی و دبیرستان با همکاری آموزش‌وپرورش پیرامون این موضوع در قالب برگزاری دو مسابقه انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علت ورود مجموعه اداره توسعه فرهنگ شهروندی به حوزه هنر، سرفصل‌ها و مسئولیت‌هایی است که بر عهده دارد، به‌طور مثال یکی از فعالیت‌هایی که در امتداد کمپین «تفاله تو زباله» و «گیاهان خانگی» که مربوط به حوزه خدمات شهری است در دست اقدام داریم، بحث کمپین ترافیکی است که از سال ۹۵ تحت عنوان قصه‌های «آدم و هوا» ایجاد شد.

سجادزاده تأکید کرد: استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان در عرصه‌های مختلف یکی از ظرفیت‌هایی است که در کمپین «آدم و هوا» مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در فعالیت‌های قبلی نیز اقداماتی همچون اجرای تئاتر خیابانی، استندآپ و اجرا در میادین و چهارراه‌ها را در همین راستا در برنامه داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری و در هفته فرهنگی اصفهان با همکاری اداره فرهنگ شهروندی و دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از ۵۰ هنرمند برای شرکت در جشنواره نقاشی دعوت به‌عمل آمد. در این جشنواره هنرمندانی از استان‌های همجوار همچون یزد و چهارمحال‌وبختیاری که به‌نوعی با حوضه زاینده‌رود ارتباط دارند، حضور داشتند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این برنامه ۵۰ اثر تولید شده است و موشن آن‌ها در فضای مجازی پخش شد، همچنین تابلوهایی در لابی تالار شورای اسلامی شهر از کار هنرمندان حاضر در این جشنواره به نمایش گذاشته شد. در ادامه قرار است این تابلوها در استانداری اصفهان نیز در معرض دید عمومی قرار بگیرند.

برگزاری کارگاه «مکتب مازوت» در کتابخانه مرکزی اصفهان

وی با تأکید بر اینکه اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان از سالیان گذشته نیم‌نگاهی به آثار هنری و تأثیرگذاری آن‌ها در زمینه‌های مختلف داشته است، ادامه داد: ورود این مجموعه به حوزه سینما و ساخت فیلم با موضوعات شهروندی از جمله برنامه‌هایی است که در اتاق فکر اداره توسعه فرهنگ شهروندی در مورد آن‌ها بحث خواهد شد.

سجادزاده اضافه کرد: در کارگاه مکتب مازوت همچنین در کارگاهی که طی روزهای آینده با موضوع تصویرگری برگزار خواهد شد، هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی و گرافیک طی سه روز مشارکت دارند و هنرنمایی می‌کنند؛ عموم مردم نیز می‌توانند از کارگاه‌ها دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر روزهای سال شاهد هوای ناسالم در اصفهان هستیم، افزود: مباحث آلودگی هوا و مواردی همچون حمل‌ونقل عمومی، خودروهای تک‌سرنشین و آلایندگی صنایع همیشه در اصفهان مشهود است.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نکته مهم در برگزاری این کارگاه و تفاوت آن با کارگاه‌های قبلی این است که بلافاصله پس از پایان کارگاه، آثار را در سطح شهر اکران خواهیم کرد. تا زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم و روزهایی به خاطر این پدیده تعطیل می‌شود، این اداره قصد پیگیری این موضوعات را دارد. پس از اتمام این مرحله نیز مباحث بایگانی نخواهد شد و سال‌های آینده روی آن‌ها کار و برای فضاهای تبلیغاتی شهری از این آثار استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور مثال می‌توانیم موشن این آثار را تهیه کنیم و در مانیتور مترو یا تلویزیون شهری قرار دهیم، پس به‌راحتی از ظرفیت هنر عبور نخواهیم کرد و از آن نهایت استفاده را خواهیم برد.

سجادزاده اثربخشی این دست فعالیت‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اذعان می‌کنیم که اکران سریع این آثار سبب تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهد شد، ضمن اینکه با توجه به فرارسیدن دهه مبارک فجر، تلاش می‌کنیم تبلیغات را به شکل وسیع‌تری دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: عنوان «مکتب مازوت» یک عنوان با موضوع طنز سیاه است، یعنی همان‌گونه که در آلودگی هوا، هوای آلوده و سیاهی داریم، این طنز هم سیاه است که پرداختن به آن لایه‌هایی ناراحت‌کننده را در این رابطه بازگو می‌کند.

کد خبر 636100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.