توجه به جایگاه زنان در شعار "اصفهان من، شهر زندگی"

در نشست امروز ( شنبه) بانوان با مسئولان شهری دغدغه‌های آنان برای توسعه شهر اصفهان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بانوان شهر اصفهان با مسئولان شهری امروز _شنبه بیست‌وچهارم دی_ برگزار شد.

زهرا بنیانیان، فعال در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در این نشست اظهار کرد: در موضوع هویت بخشی به زنان و نسل جوان باید اقدامی اساسی انجام شود.

وی ادامه داد: امنیت اقتصادی و اجتماعی زمانی که به دغدغه تبدیل شود موجب خواهد شد تا زنان به مسائل دیگر فکر نکنند، بنابراین امنیت به عنوان زیرساخت باید فراهم شود.

بنیانیان با بیان اینکه مسئله انسان‌سازی از سوی زنان نباید کوچک انگاشته شود، گفت: مدیریت شهر با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند به دل محلات و کوچه‌ها برود و نقش مهمی در بهبود شرایط شهر و جامعه ایفا کند.

اختصاص خدمات روان‌شناسی به زنان آسیب‌دیده در فرهنگسراهای شهر

برومند، فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان نیز در این نشست اظهار کرد: در شهر با زنانی که اختلال روانی دارند روبرو هستیم که کارتن خواب و بی خانمان هستند.

وی پیشنهاد داد: در فرهنگسراهای شهر فضایی برای ارائه خدمات روان‌شناسی به زنان آسیب دیده و دارای اختلالات روانی اختصاص داده شود تا به صورت سرپایی خدماتی ارائه شود، زیرا بیش از ۹۰ درصد این زنان امکانات مالی لازم برای استفاده و بهره‌مندی از این خدمات را ندارند.

روح فرهنگی در کنار توسعه شهر دیده می‌شود

زینب ایزدیان، فعال حوزه تعلیم و تربیت نیز اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهر روح فرهنگی را در کنار توسعه شهر می‌بینیم که جای تشکر دارد.

وی با تاکید بر اینکه به زنان با دیدگاه کریمانه نگاه شود و به آنها نگاه‌هایی از جنس سیاسی و بر اساس تفکر و اعتقاد و حتی حجاب نشود، افزود: در پرتو نگاه کریمانه است که زنان و دختران شهر احساس امیدواری خواهند داشت.

تشکیل مرکز کارآفرینی برای بانوان شهر

مریم براتی، فعال در شهرک علمی و تحقیقاتی نیز اظهار کرد: به دلیل مهاجرت جوانان و دانشجویان با خشکسالی منابع انسانی روبه‌رو هستیم و پیشنهاد می‌کنم مراکز نوآوری یا مرکز کارآفرینی ویژه بانوان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: بانوان ایده‌های مختلفی دارند اما جایگاهی برای عرضه آن وجود ندارد که امیدوارم مراکز نوآوری و خلاقیت در شهر برای آنها و به ویژه نسل جوان شکل بگیرد.

رویدادهای زنانه شهر روایت شود

هاجر صفاییه، فعال فرهنگی و محقق تاریخ شفاهی نیز اظهار کرد: کاش شهر ما صاحب بزرگ‌ترین شهرک فرهنگی هنری می‌شد تا در این حوزه شاهد تکرار مکررات نبودیم و راه‌های رفته را مجدد طی نمی‌کردیم.

وی با تاکید بر اینکه زن ایرانی را روایت نکردیم پیشنهاد داد: که مدیریت شهر در ایام نوروز برای مسافران و مهمانان فرصتی فراهم کند تا رویدادهای زنانه شهر اصفهان روایت شود.

لزوم طراحی آموزش مجازی برای بانوان

گلرخ عتیقه‌چیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اظهار کرد: خدمات فرهنگی و رفاهی برای بانوان شاغل بسیار کم است.

وی با بیان اینکه بانوان می‌توانند در موضوع تاب‌آوری شهری در بلایای طبیعی و درک خطر ورود کنند، گفت: در چنین جلساتی به جای بیان مشکلات، باید بر روی راهکارها تمرکز کنیم.

عتیقه‌چیان تصریح کرد: پیش از ایجاد کارآفرینی برای بانوان به توسعه فردی و آموزشی ویژه زنان توجه کنیم، در این راستا باید سامانه آموزش مجازی طراحی شود.

وی درخواست کرد: چهارباغ همچنان پیاده‌راه باقی بماند زیرا تنها نقطه آرامش شهروندان چنین محورهایی است.

فائزه دانش، فعال حوزه اجتماعی اظهار کرد: بستر برای حضور راحت تر مادران و فرزندان در شهر فراهم شود و در مراکز موجود مدیریت شهر اتاق ویژه مادر و کودک اختصاص داده شود و امکانات اولیه را داشته باشد.

توجه به جایگاه زنان در شعار «اصفهان، شهر زندگی»

نرگس صلواتی، کارشناس و فعال حوزه حقوق نیز اظهار کرد: "اصفهان من، شهر زندگی" شعار این دوره مدیریت شهر است، در این راستا با توجه به اینکه زندگی بدون زن و مادر معنا دارد، باید جایگاه زنان در مختصات این شعار مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین باید به جایگاه و نیاز زنان به ویژه مادر و کودک در حوزه حمل و نقل عمومی شهر توجه شود.

سحر مقدسی، فعال در شهرک علمی و تحقیقاتی نیز در این نشست پیشنهاد داد: بنیاد بانوان متخصص در شهر شکل بگیرد تا در ارائه مجوزها به زنان، نقش مادری آنها لحاظ شود و در روند صدور مجوز تسهیل شود.

برای ارتباط با جوانان به روش‌های نوآورانه نیاز داریم

مینا معینی، پزشک و کارشناس اعتیاد و رفتارهای اعتیادی نیز در این نشست اظهار کرد: نتوانستیم با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کنیم و نمی‌دانیم نگاه آنها به اتفاقات اخیر در کشور چیست.

وی ادامه داد: درک خطر، همین فاصله عمیق میان ما و نسل جوان است، بنابراین باید به روش‌های نوآورانه نیازمندیم تا در دل جوانان نفوذ پیدا کنیم.

لزوم پرورش دختران قوی در جامعه

زهرا عادل‌پور، فعال فرهنگی در محلات شهر نیز در این نشست اظهار کرد: اگر می‌خواهیم بانوان قوی داشته باشیم، باید دختران قوی در جامعه پرورش دهیم.

وی افزود: در این راستا برای داشتن دختران قوی، ارزش آفرین و مستقل چه برنامه‌ای داریم و چه برنامه‌ریزی هایی کرده‌ایم؟

عاطفه سادات رضوی‌زاده، فعال حوزه سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: در حوزه سلامت نیازمند شکل گیری گروه‌های کاری هستیم و اگر می‌خواهیم خطاهای گذشته انجام نشود باید اتاق فکر تشکیل شود.

وی گفت: اقدامات ما همه تکه تکه است که باید همه آنها را در کنار هم قرار دهیم تا شاهد اتفاقات خوب باشیم.

از ظرفیت زنان برای رفع مشکلات شهر استفاده شود

فرشته سادات هاشمی، فعال حوزه جمعیت اظهار کرد: از ظرفیت زنان برای رفع مشکلات شهر استفاده کنید و پیشنهاد می‌کنم تمام اقدامات شهرداری پیوست جمعیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: نیازمند تبیین قانون جمعیت هستیم و باید اطلاع رسانی شود.

شیما ابوطالبی، فعال محیط زیست نیز اظهار کرد: وضعیت اصفهان به لحاظ زیست محیطی خوب نیست و با ترویج پسماند صفر به عنوان یک سبک زندگی باری از روی دوش زمین برداریم.

لزوم تبیین حقوق زنان

بتول زاهدپور، استاد حوزه و دانشگاه نیز اظهار کرد: از ظرفیت طلاب هنرمند و فرهنگی در مدیریت شهر استفاده کنید و فرهنگسراها را ملزم به برگزاری کارگاه‌ها با مباحث تطبیقی کنید.

وی خواستار تبیین حقوق زنان برای بانوان شد و گفت: زنان به حقوق خود در عرصه‌های مختلف آگاهی ندارند از این رو باید حقوق زنان برایشان تبیین شود.

جهت‌دهی به فعالیت‌های خانگی زنان

مژگان حیدری، فعال حوزه نوجوانان نیز خواستار جهت دهی به فعالیت‌های خانگی زنان شد و گفت: مدیریت شهر حمایت تولیدی و مشاوره‌ای برای زنان داشته باشد چراکه برند سازی تولیدات بانوان یکی از نیازهای امروز است.

وی افزود: مراکز تفریحی سرپوشیده و امن برای کودکان و نوجوانان ما وجود ندارد که باید در این راستا اقدامی اساسی انجام داد.

شهر نیازمند مرکز تخصصی عفاف و حجاب است

طاهره استکی، کارآفرین و فعال در حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب نیز اظهار کرد: در شهر مافیاهایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند مشاغل خرد بانوان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: شهر نیازمند مرکز تخصصی عفاف و حجاب است که همه فعالان در این حوزه بتوانند در آن حضور داشته باشند تا حضور زنان تسهیل شود.

لزوم وجود فضاهایی برای تخلیه هیجانات جوانان

شهین سیچانی، فعال حوزوی نیز اظهار کرد: حضور شهردار اصفهان را نه به عنوان شهردار که به منزله یک جریان فکری و فرهنگی می‌بینم.

وی ادامه داد: در شهر فضاهایی برای تخلیه هیجانات جوانان ایجاد نشده است که باید برای این مهم تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

مژگان اقدامی، فعال حوزه سبک ایرانی اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: طرحی به عنوان «حیاطی برای همه» در پارک‌های سطح شهر شکل بگیرد تا خانواده‌های ساکن در آپارتمان‌ها همچون گذشتگان کشت سبزیجات و گل کاری انجام دهند.

کد خبر 633731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    0 0
    اصفهان من که در دود مازوت سوزی نیروگاه داره خفه میشه