درمان کابوس دیدن با تعدیل هیجان‌ها

یک نوروفیزیولوژیست با اشاره به درمان کابوس دیدن با رفتار درمانی، گفت: در این درمان به فرد یاد می‌دهند که هرروز پنج تا ۱۰ دقیقه به کابوسی که پیش‌تر دیده فکر کند و داستان کابوس را به طور ذهنی عوض کرده و اتفاق‌ها و هیجان‌های مثبت و خوشایند را جایگزین کند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص درمان کابوس دیدن، اظهار کرد: درمان کابوس دیدن دارای دو بخش است، یکی نوع درمان خاص شناخت رفتار درمانی به نام IRT که در آن به فرد یاد می‌دهند که هرروز پنج تا ۱۰ دقیقه به کابوسی که پیش‌تر دیده فکر کند و داستان کابوس را به طور ذهنی عوض کرده و اتفاق‌ها و هیجان‌های مثبت و خوشایند را جایگزین کند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌هایی که در خصوص کابوس دیدن روی چند فرد انجام شده است، در گروهی هم‌زمان با تمرینِ جایگزینی اتفاق‌ها و هیجان‌های مثبت با کابوس، موسیقی و پیانونوازی نیز اضافه شده و افراد به طور دقیق ۱۰ دقیقه به صدای موسیقی گوش می‌دهند.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: بر اساس تحقیقی که روی افراد کابوس دیده انجام شده است، آن‌ها را به مدت سه هفته با یک سربند مخصوص می‌خواباندند که با ثبت امواج مغزی ورود آن‌ها را به مرحله رؤیا دیدن شناسایی می‌کرد و به طور دقیق در همان زمان موسیقی که فرد در طول روز حین تمرین شنیده بود با صدای کم برای فرد پخش می‌شد که به نوعی دستکاری ساب لیمینال با موزیک و تغییر هیجان رؤیا با هیجان‌های مثبت رخ می‌داد.

وی اضافه کرد: در گروه دوم از میانگین سه کابوس در هفته به یک کابوس نه چندان شدید هر دو هفته یک بار تعداد کابوس‌ها کاهش یافت، در گروه نخست نیز کابوس‌ها به ۱.۵ کابوس در هفته به طور میانگین کاهش یافت، این در حالی است که از نظر روان‌پزشکی بیش از یک کابوس در هفته اختلال کابوس دیدن تلقی می‌شود.

صفری گفت: علت کابوس‌ها به طور دقیق شناخته نشده، اما دو فرضیه فعالیت بیش از حد مغز در خواب و نبود خاموشی ترس مرتبط با یک تجربه در مورد ایجاد آن ارائه شده است، اگر فردی زیاد کابوس می‌بیند امکان درمان وی وجود دارد، درمان این افراد تنها سه هفته ادامه دارد و تا سه ماه بعد از اتمام درمان هنوز اثربخشی باقی است.

کد خبر 634408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.