کدام ابنیه‌ تاریخی اصفهان دچار فرونشست جدی شده‌اند؟

معاون ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: هم‌اکنون در حال بررسی فرونشست هستیم، این چالش بیشتر در ضلع شمالی رودخانه زاینده‌رود از جمله میدان امام‌(ره)، مسجد جامع و بناهایی است که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند.

سیدمهدی موسوی‌موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به گزارش یک هفته اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت فرونشست در شهرهای کشور و آثار تاریخی، به‌ویژه آثار و پل‌های تاریخی زاینده‌رود اظهار کرد: موضوع فرونشست را از دو سال قبل در بناهای تاریخی اصفهان رصد کردیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در مرکز اصفهان و در محور رودخانه زاینده‌رود که پل‌های تاریخی در امتداد آن قرار دارد، با توجه به اینکه عمق سنگ بستر حدود ۵۰ متر است، فرونشست وجو دارد و ما موضوع پایش پل‌ها را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

معاون ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، اظهار کرد: هم‌اکنون در حال بررسی فرونشست هستیم، این چالش بیشتر در ضلع شمالی رودخانه از جمله میدان امام (ره)، مسجد جامع و بناهایی است که در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در دشت برخوار و منطقه حبیب‌آباد نیز با توجه به اینکه عمق سنگ بستر آن محدوده در فاصله ۳۰۰ متری است بیشتر با چالش جدی فرونشست روبه‌رو هستیم. در حال رصد و پایش این مناطق هستیم و شاهدهایی در محل گذاشته‌ایم که به مرور زمان مشخص می‌کند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

موسوی‌موحدی اظهار کرد: بناهای تاریخی به دلیل وزن و حجم گسترده‌ای که دارند، به مروز زمان دچار آسیب‌هایی مانند ترک‌خوردگی و نم‌زدگی می‌شوند که این موضوع را باید از چالش فرونشست تمایز داد.

وی با بیان اینکه فرونشست باید از لایه‌های زیرزمین بررسی شود، ادامه داد: بر اساس این مدل می‌توان کارهایی از قبیل مدل‌سازی، خروجی داده‌ها و مدل‌های نرم‌افزاری را در بحث فرونشست بررسی کرد، مطابقت داد و نتیجه گرفت.

حساسیت کار در ضلع شمالی

معاون ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: میدان امام (ره)، مسجد جامع، سی‌وسه‌پل و پل خواجو بناهای شاخصی هستند که بیشترین حساسیت را دارند و هرچه به سمت ضلع شمالی برویم، موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی گفت: تمایز قائل شدن بین مباحث مبنی بر اینکه که چقدر از این آسییب‌ها به فرونشست مربوط است و چه میزان از آن به گذر زمان مربوط می‌شود، ضروری است اما این تمایز در این پایش اعمال نشده است.

موسوی‌موحدی خاطرنشان کرد: در همین رابطه با همکاری و همراهی شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زمین‌شناسی نشست‌های متعددی داشته‌ایم. ستاد مدیریت بحران استان هم در این زمینه پیگیر بوده و تکالیفی به ارگان‌ها داده است.

معاون ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: شهرداری بیشترین وظیفه قانونی را در این رابطه بر عهده دارد، چرا که این موضوع در بخش‌های مختلف سطح شهر وجود دارد. میراث فرهنگی هم جانمایی آثار تاریخی در نقشه فرونشست را در دست پایش و بررسی دارد.

وی افزود: در برخی بناها مانند مسجد جامع اصفهان به دلیل برخی مسائل زمین‌شناسی این مشکل بیشتر وجود دارد.

موسوی موحدی خاطرنشان کرد: در بحث پل‌های تاریخی قرار بود تفاهمی با سازمان زمین‌شناسی داشته باشیم که طی آن میزان فرونشست پل‌های تاریخی اصفهان بر اساس ایستگاه‌های سی تی اس بررسی شود که این کار به نتیجه‌ای نرسید؛ اما باتوجه به اینکه عمق سنگ بستر در سی‌وسه پل در عمق ۵۰ متری است، برای ما جای نگرانی دارد ضمن اینکه مترو نیز از نزدیکی این پل تاریخی عبور کرده است.

وی با برشمردن راهکار حل این مشکل اظهار کرد: متخصصان زیادی در این امر دخالت دارند. زمانی که برج پیزا مایل شده بود و از سطح عمود خارج شد، متخصصان متعددی روی آن کار کردند، اما نظرات نهایی را زمین‌شناسان دادند.

معاون ابنیه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: راهکاری که در ایتالیا در نظر گرفته شد، تزریق بتن به یک طرف برج پیزا بود تا بتوانند تعادلی ایجاد کنند که برج بیشتر منحرف نشود اما اینکه بخواهیم آن نسخه را برای اصفهان اعمال کنیم، امکان‌پذیر نیست بنابراین راهکارهای متعدد باید بررسی شود.

وی ادامه داد: راهکارهای رفع این مشکلات تنها بر عهده میراث فرهنگی نیست و همه دستگاه‌های مرتبط باید در یک جلسه مشورتی این موارد را به نتیجه برسانند.

کد خبر 634267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.