۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
خانمیرزا در سایه بحران‌ها

چالش‌های بسیاری در شهرستان خانمیرزا توسعه این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و مردم این منطقه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، تقویت گردشگری نیز هیچ پیشرفتی نداشته است و مردم در انتظار وعده‌های مسئولان امر هستند تا شاید بحران‌ها این شهرستان رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال‌وبختیاری در یک منطقه غیربرخوردار از نظر امکانات واقع شده است، این منطقه پس از اینکه از شهرستان لردگان جدا و به یک شهرستان مجزا تبدیل شد، تغییر چندانی نداشت و امروز همچنان با چالش‌های جدی از حوزه کشاورزی گرفته تا طرح‌های روستایی روبه‌رو است.

دشت خانمیرزا چند سال پیش دچار خودسوزی شد و امروز کشاورزان برای کشاورزی امیدی به آن ندارند، همچنین در شهرستان‌های محروم، صنعتی وجود ندارد و تنها امید اشتغال کشاورزی و دامپروری است، اما این مهم از دست رفته است و جوانان برای کسب روزی به نقاط خارج از استان چهارمحال‌وبختیاری پناه بردند.

منابع خدادادی در مناطق خشک و نیمه‌خشک، حیاتی‌ترین منبع برای توسعه پایدار است، لذا حفاظت از این منابع با ارزش ضروری است، آب‌های زیرزمینی در کشور از مهم‌ترین منابع آب مورد استفاده در کشاورزی و شرب به‌شمار می‌آیند که با توجه به کیفیت آب‌های زیرزمینی و تغییرات سطح ایستابی و افزایش روز افزون جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف آب از یک سو و محدودیت منابع از سوی دیگر سبب ایجاد چالش‌ها و بحران‌هایی شده است که شهرستان خانمیرزا نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، همچنین چالش‌های بسیاری در این شهرستان توسعه منطقه و بسیاری مشاغل را تحت تأثیر قرار داده، تقویت گردشگری نیز هیچ پیشرفتی نداشته و موجب اشتغال یا کسب درآمد نشده است، متولیان امر نیز هر کدام دلیل آن را وجود یک قانون یا بوروکراسی اداری می‌دانند که مانع توسعه این شهرستان شده است؛ جاده‌ها به ویژه در روستاها هنوز در ابتدایی‌ترین حالت ممکن قرار دارند.

توسعه تنها زمانی حاصل می‌شود که تمام متولیان به طور هماهنگ و با برنامه‌ریزی در یک بازه زمانی مشکلات را احصا و نسبت به مرتفع شدن آن اقدام کنند تا طعم شیرین آن در زندگی مردم ملموس شود، این در حالی است که یک پروژه سال‌ها درگیر اعتبارات می‌ماند یا برنامه‌های یک دستگاه با دیگری هم‌خوانی ندارد و طرح‌های بسیاری به این دلیل مسکوت می‌ماند.

خانمیرزا یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در کشور است

سیاوش سلیمانی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهرستان خانمیرزا تازه تأسیس بوده، لذا ضروری است ادارات در شهرستان خانمیرزا مستقر تا به مطالبات مردمی سریع‌تر رسیدگی شود.

وی می‌افزاید: استان چهارمحال‌وبختیاری به ویژه شهرستان خانمیرزا یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در کشور است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود تا اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم توجه به کشاورزان و رفع دغدغه‌های آنها، اظهار می‌کند: ترویج کشت‌های اولویت‌دار و استراتژیک با حمایت دولت و قیمت‌های تضمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، اجرایی کردن الگوی کشت بر اساس طرح آمایش سرزمین، ایجاد توازن بین هزینه‌های کشاورز و قیمت فروش محصولات، ارائه خدمات دولتی مورد نیاز کشاورزان و تأمین اقلام مورد نیاز تولید و بیمه محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرستان خانمیرزا در حوزه منابع‌طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست، ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد، تصریح می‌کند: در کنار اجرای طرح‌های مرتبط با گردشگری اقتصادی باید به حفظ جنگل‌ها و محیط زیست این شهرستان نیز توجه شود.

کیفیت ارائه خدمات ارتقا یابد

سلیمانی با اشاره به اینکه تسهیل در روند سرمایه‌گذاری طرح‌های گردشگری در مناطق زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری ضروری است، ادامه می‌دهد: عبور جاده ترانزیتی استان‌های مرکزی کشور به بنادر جنوب غربی و جنوب ایران از خانمیرزا، موقعیت این شهرستان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش گردشگری استراتژیک کرده است.

وی با بیان اینکه لازم است کیفیت ارائه خدمات ارتقا یابد، تصریح می‌کند: شهرستان خانمیرزا در تمام سرانه‌های عمرانی، بهداشتی، درمانی، خدماتی، مدیریت شهری و روستایی و آموزشی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و این در حالی است که منابع بی‌شمار در این منطقه وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه دشت خانمیرزا بزرگ‌ترین دشت در استان است و با مشکل شدید کم‌آبی مواجه است، این موضوع را طی جلسات متعددی با مسئولان ذی‌ربط مطرح کردیم و انتظار داریم توجه ویژه‌ای به این منطقه شود و انتقال آب از رودخانه به این دشت در دستور کار قرار گیرد تا رضایت مردم حاصل شود.

بحران اصل شهرستان خانمیرزا مشکل کم‌آبی است

محمدیعقوب باقری، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای عالی استان‌ها در خصوص مشکلات شهرستان خانمیرزا و دغدغه مردم این منطقه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهرستان خانمیرزا سراسر بحران است و در ابعاد زیرساخت‌ها و مسائل جزئی و کلی نیاز به تأمین اعتبار ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه دشت حاصلخیز خانمیرزا مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: بحران اصل شهرستان خانمیرزا مشکل کم‌آبی است و باید از ظرفیت‌های موجود در مدیریت بحران استان نهایت استفاده را ببریم، چرا که در زمینه آبیاری اراضی کشاورزی، فرونشست زمین و جاده‌های مواصلاتی مسائل از بحران نیز رد شده است.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای عالی استان‌ها تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های هادی روستایی در بخش مرکزی خانمیرزا و بخش ارمند به ویژه دهستان جوانمردی با مشکل جدی مواجه شده و مردم از بنیاد مسکن که متولی این حوزه است، انتظار دارند، ضمن بازدید میدانی نسبت به رفع مشکلات و بازنگری طرح اقدام کنند.

ضرورت رفع معضلات راه‌های روستایی در خانمیرزا

وی با اشاره به مشکلات راه‌های روستایی در شهرستان خانمیرزا، می‌افزاید: اختصاص قیر رایگان به روستاها باید پیگیری شود و واریز اعتباراتی برای دهیاری‌های شهرستان به صورت ویژه جهت زیرسازی آسفالت روستاها در دستور کار قرار گیرد.

باقری در خصوص لزوم رفع مشکل تداخل اراضی در شهرستان خانمیرزا و سایر مشکلات مردم با منابع طبیعی، می‌گوید: واگذاری برخی اراضی ملی در شهرستان نادرست است، تعدادی زمین در چند نقطه شهرستان سال‌ها پیش جهت احداث شهرک‌های دامپروری و کشاورزی تصرف شده است، اما بلاتکلیف مانده که باید جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تکلیف آن را مشخص کنند و پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد یا یا اراضی آزاد و به افراد دیگری واگذار شود.

وی اضافه می‌کند: اختصاص اعتبار لازم جهت جاده گوشکی به پل قره، جاده مواصلاتی آلونی‌_ده صحرا_جوانمردی و سه‌راهی ارمند تا بوگر از ضروریات است و باید در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها تاکید می‌کند: جهت انتقال آب به طرح‌های کشاورزی و مصارف شرب، اعتبارات کمی اختصاص داده شده است، لذا انتظار می‌رود ضمن اهتمام مسئولان به این موضوع، از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای احیای شهرستان خانمیرزا استفاده شود.

کد خبر 606948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.