اصفهان برخوردار یا غیربرخوردار؟  

اصفهان ظرفیت‌های خوبی دارد، اما در عین حال درگیر معضلات شهری و زیست‌محیطی بسیاری مانند کم‌آبی، فرونشست زمین و آلودگی محیط زیست و هوا است، مشکلاتی که رفع نهایی آن نیازمند همکاری مدیریت کلان کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از شهرهای بزرگ از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه و آبادانی برخوردار هستند و در عین حال نقاط ضعفی نیز دارند که استان اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست.

شورای ششم شهر اصفهان تاکید دارد که در حال حاضر اصفهان از جهت محیط زیست و آلودگی هوا کاملاً غیربرخوردار و آمار بیکاری در این استان افزایش داشته است، اصفهان زیرساخت‌هایی برای گردشگری دارد و باید توجه به این بخش در اولویت قرار گیرد تا مشکلات این حوزه رفع شود و گردشگری استان که مورد کم‌توجهی واقع شده است دوباره قوت بگیرد و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در نصف جهان باشیم.

نمی‌توان شهر و استان اصفهان را برخوردار تلقی کرد، چالش‌های زیست‌محیطی، آلودگی هوا و مسئله آب از معضلات این استان است که رفع آن نیازمند همکاری، هم‌افزایی و مدیریت کلان کشور است. در شرایط فعلی در اصفهان ظرفیت‌هایی وجود دارد و ضروری است که همکاری‌ها افزایش یابد تا بتوان از ظرفیت‌ها استفاده لازم را برد و کم‌لطفی‌هایی که به اصفهان شده را جبران کرد.

لزوم اصلاح تعابیر نادرست درباره برخورداری مطلق استان اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت‌ها و نقاط ضعف استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اینکه گفته شود هر کدام از استان‌های کشور به طور مطلق برخوردار یا محروم هستند تعبیر نادرستی است، تمام استان‌های کشور از جمله استان اصفهان ظرفیت‌های خوب و نقاط ضعفی دارد و این دو باید در کنار یکدیگر مطرح شود و نباید استان و شهر اصفهان را صرفاً برخوردار عنوان کرد، اصفهان استان پهناوری است که از نیروی انسانی، نخبه‌های علمی، صنعتی و اقتصادی برخوردار است، اما در کنار آن نقاط ضعف بسیاری نیز در این استان وجود دارد.

وی می‌افزاید: اگر بخواهیم در خصوص کمبودها و کاستی‌های استان اصفهان بگوییم، لازم است بدانیم شهر و استان اصفهان در عین حال که قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد و شهری تاریخی با قابلیت‌های بسیار خوبی در این زمینه است، اما به دلیل وجود دغدغه‌های زیست‌محیطی و توسعه‌ای، مهاجرت غیرقابل کنترل و ضابط‌مندی که در آن اتفاق افتاده و مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی که در اطراف آن به خصوص در سه دهه اخیر رخ داده، مورد بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها واقع شده و به مرور نقاط قوت آن را به نقاط ضعف تبدیل کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: از این جهت اگر استان اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم، این سوال مطرح است که آیا به اصفهان به اندازه کافی توجه شده است؟، کمبودها کاستی‌ها و نقاط ضعف آن در اولویت بوده و به نیازهای آن پاسخ به موقع و لازم داده شده است؟ لذا باید پاسخ داد، خیر این طور نبوده است و با وجود اینکه مسئولان عالی کشور، اصفهان را به عنوان استان برخوردار قلمداد می‌کنند و معتقد هستند که از جهت موقعیت جغرافیایی وضعیت خوبی دارد، به شدت با مشکل کم‌آبی و تبعات آن دست و پنجه نرم می‌کند و از این جهت به طور کامل غیربرخوردار است.

اصفهان از نظر محیط زیست و آلودگی هوا غیربرخوردار است

وی خاطرنشان می‌کند: اصفهان از نظر محیط زیست و آلودگی هوا به طور کامل غیربرخوردار بوده است، در حال حاضر نیز مطرح می‌شود که صنایع مختلفی در استان مستقر است، در حالی که اصفهان جزو استان‌هایی با درصد بیکاری بالا است، اما بعضی از استان‌ها هستند که میزان بیکاری آنها صفر است و حتی متقاضی نیروی کار از استان‌های دیگر هستند، اما اصفهان برخوردار از این شرایط نیست و در این بخش مشکلات بسیاری وجود دارد.

نورصالحی در خصوص لزوم توجه به زیرساخت‌های گردشگری استان اصفهان و رفع چالش‌های این حوزه، می‌گوید: اصفهان زیرساخت‌های کافی برای گردشگری دارد و باید توجه به این بخش در اولویت قرار گیرد، اما در حال حاضر به این بخش توجه کافی نشده است و با مشکلات و بزرگ و کوچکی دست و پنجه نرم می‌کنند، از سویی صنایع دستی و آثار تاریخی اصفهان در معرض تهدید است و در مجموع در اصفهان به دلیل بی‌مهری‌هایی که شده و به دلیل ذهنیت‌های نادرستی که وجود داشته است، ظرفیت‌های استان مورد توجه واقع نشده و در مسیر کارآمد مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی تاکید می‌کند: به نظر می‌آید از این جهت ظلم غیرقابل قبولی به استان اصفهان به عنوان یک استان برخوردار شده و به تدریج شاخص‌های مثبت آن به شاخص‌های منفی تبدیل شده است و مشکل مسکن و بیکاری در آن بیداد می‌کند، از این جهت باید گفت اگر کسی شهر و استان اصفهان را برخوردار تلقی می‌کند، به نظر می‌آید دچار اشتباه محاسباتی شده است که باعث می‌شود این مشکلات تشدید شود، چنین وضعیتی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم تنها نشان از بی‌مهری به نصف جهانی دارد که باید اصلاح شود.

رفع مشکلات استانی نیازمند توجه مقامات ملی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: برای رفع این معضلات باید در استان اصفهان اقدامات داخلی انجام شود، این فرایند نیازمند همکاری بین استانی و داخل شهری مدیران است که مشارکت آنها با یکدیگر برای رفع معضلات و چالش‌های ریز و درشت در شهر و استان اصفهان لازم است. از سوی دیگر رفع بخشی دیگر از معضلات شهری نیازمند هم‌افزایی، همکاری و مدیریت کلان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح می‌کند: قطعاً مدیریت ارشد استانداری و مقامات ارشد استان باید تلاش کافی برای ایجاد این هم‌افزایی و همکاری را داشته باشند و در حال حاضر این ظرفیت‌ها وجود دارد و ضروری است که برای جلوگیری از هدررفت و تقلیل آن چاره‌ای اندیشیده شود، واقعیت این است که مشکلات درونی استان مانند مشکل کمبود آب، محیط زیست، بیکاری و فرونشست قابل رفع نیست و متأثر از سیاست‌های کلان کشور بوده و توجه ویژه‌ای از سوی مقامات ملی نیاز است.

نورصالحی اظهار می‌کند: اگر انتظار داشته باشیم، این مشکلات به شکل درون‌استانی رفع می‌شود انتظار درستی نیست، قطعاً برای رفع مشکلات و معضلات از دولت و سران قوا انتظاراتی وجود دارد، باید مشکلات شهر و استان اصفهان در مقیاس سران قوا مطرح و رفع شود، لذا تصمیم و اراده مدیریت کلان کشوری برای حل مسائل نیاز است.

کد خبر 587051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.