احیای دائمی زاینده‌رود؛ برنامه اصلی مدیریت استان

استاندار اصفهان بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود را دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان دانست و گفت: مطالعات درباره طرح جامع زاینده‌رود پایان یافت و اکنون نوبت به مرحله گزارش اولیه و تصمیم‌گیری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا مرتضوی صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ مرداد ماه) در نشست خبری خود ضمن گرامی داشت هفته دولت اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم توجه به آحاد مردم در اقصی نقاط کشور است که به تبع آن در استان اصفهان نیز توجه مدیریت استان از مناطق محروم به سمت مناطق برخوردار است.

وی با اشاره به انجام ۱۳ سفر شهرستانی با ۳۷۷ مصوبه در این مدت افزود: در سفرهای یک روزه به شهرستان‌های استان تلاش شد ابتدا مصوبات به طول انجامیده در طول سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرند. همچنین با حضور دستگاه‌های اداری در این سفرها، مسائل و مشکلات شهرستان‌ها از جمله بهداشت و درمان، مسکن، آموزش و پرورش، اقتصاد، صنعت، فرهنگی ورزش، راه و رفاهی بررسی شد.

بازگشت ۲۱۹ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید

مرتضوی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه‌های سفر استانی در برخی شهرستان‌های اصفهان گفت: برخی از شهرستان‌ها اجرای مصوبات هنوز در مراحل نخست قرار دارند، یکی دیگر از حوزه‌های مورد توجه در استان مسائل اقتصادی است، زیرا دولت در شرایط ناگواری کار خود را آغاز کرد و تعداد قابل توجهی از بنگاه‌های اقتصادی استان راکد بودند. که در این راستا سعی شد ۲۱۹ واحد راکد را به چرخه تولید بازگردانیم و از ۹۵۰ واحد تولیدی رفع مشکل شد.

استاندار اصفهان بازگرداندن واحدهای راکد به عرصه تولید را باعث ایجاد اشتغال برای شش هزار نفر دانست و گفت: هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب سرمایه ثابت و تولید پرداخت شد و همچنین هزار و ۷۳۰ کسب و کار خرد و طرح‌های اشتغال مورد حمایت قرار گرفت و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در استان پرداخت و ۹ هزار و ۷۰۰ اشتغال ایجاد شد.

طرح جامع انتقال آب نهایی شد

وی با اشاره به دغدغه رئیس جمهور درباره احیای زاینده رود افزود: در زمینه اجرای پروژه‌های آبرسانی کارهای متعددی صورت گرفته است از جمله تعیین تکلیف طرح جامعی که پیش از سفر رئیس جمهور به اصفهان مطرح بود در بهمن و اسفندماه سال گذشته جلساتی در این باره برگزار شد، پیشواز سفر استانی نیز یه جلسه در این باره برگزار و تاکید شد که برنامه باید با سرعت مناسبی پیش رود تا امید آفرینی برای زاینده‌رود صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع انتقال آب و طرح جامع مراحل نهایی خود را طی کرد و در دستور اجرا قرار گرفت، افزود: اطلاع‌رسانی نکردن درباره تأمین آب شرب به استان از سر غفلت نیست بلکه سیاست ما این بود که در حوزه آب کمتر صحبت و بیشتر عمل کنیم.

پیشرفت پروژه‌های آب در سکوت

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل اجرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار قرار داشت بخشی از این کار زمین مانده بود که با پیگیری دولت پروژه از هفتم خرداد و با ظرفیت هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شد.

وی ظرفیت کنونی این سامانه را برای جبران همه کاستی‌های آب شرب اصفهان ناکافی دانست و گفت: باید این پروژه پیش برود اما سیاست ما این است که بی سر و صدا کار می‌کنیم تا حواشی به وجود نیاید و عدم اطلاع رسانی گاهی ذهنیت نادرست را درباره بی توجهی به موضوع آب بوجود آورده است در حالی که بیشتر وقت ما درگیری همین موضوع است اما به دلیل راهبری که تعریف شد، خارج از اطلاع رسانی عمومی موضوع را دنبال کنیم.

مرتضوی از آغاز اجرای چند پروژه طرح جامع احیای زاینده‌رود خبر داد و افزود: از محورهای در دستور کار این طرح می‌توان به مدیریت پساب اشاره کرد که اختصاص ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب برای تعادل بخشی به حوزه مورد استفاده صنعت و برخی مصارف دیگر قرار گیرد، کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت نیز یکی دیگر از دیگر محورهای طرح جامع است، که امیدواریم ۱۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت سازی برای تعادل بخشی به حوزه آب ایجاد کند.

وی اجرای برخی طرح‌های متوقف شده انتقال آب از جمله کوهرنگ سه را از دیگر محورهای طرح جامع احیای زاینده‌رود دانست و گفت: این طرح با تاکید رئیس جمهور به چرخه اجرا بازگشت و سعی شده با پمپاژ آب از مسیر تونل به ذخیره سازی آب در مخزن سد کمک کند و در ادامه مسیر نیز برنامه ریزی شده که آب به طور کامل وارد چرخه شود.

کلنگ زنی انتقال آب از دریا در روزهای آینده

استاندار اصفهان انتقال آب از دریا را یکی از پروژه‌های مبنایی استان در سال‌های گذشته معرفی کرد و ادامه داد: هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده بود و با تغییر اسم مستقر و انتصاب تیم جدید پروژه فعال شد، اکنون اقدامات مقدماتی مانند تعیین محل آبگیر و برداشت‌ها در منطقه انجام شده و پروژه به محل کلنگ زنی و اجرا رسیده است که در روزهای آینده و ماه بعد پروژه را آغاز خواهیم کرد.

وی یکی دیگر از پروژه‌های تعادل بخشی را انتقال آب از منابع آب جنوبی اصفهان معرفی کرد و گفت: این طرح که می‌تواند نقش مؤثری در احیای زاینده رود داشته باشد، اکنون در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا است و تلاش کردیم مجوزهای لازم برای این طرح ظرف دو سه ماه صادر شود.

احیای دائمی زاینده‌رود، برنامه اصلی مدیریت استان

مرتضوی ساماندهی زاینده رود و جلوگیری از برداشت غیر مجاز را از دیگر بخش‌های طرح جامع معرفی کرد و افزود: با اجرای بخش‌های مختلف طرح جامع می‌توان امیدوار بود که احیای زاینده‌رود اتفاق بیفتد، احیای دائمی زاینده رود برنامه اصلی مدیریت استان است و همه تلاشمان را به کار گرفتیم که نگذاریم به دلیل فرونشست تمدن اصفهان دچار مشکل شود.

وی فرونشست را تهدید جدی برای میراث غنی اصفهان دانست و گفت: در بخش تعادل بخشی استفاده بی رویه چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های غیرقانونی باید به فضای گفتگان عمومی در جامعه تبدیل شود تا از این برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

استاندار اصفهان تعیین تکلیف الحاق علی آباد، ابلاغ طرح تفصیلی شهر کاشان پس از ۱۰ سال انتظار، ساماندهی ساخت و سازها در حاشیه شهرضا و تعیین تکلیف ساخت‌وسازها در منطقه شهید کشوری را از جمله مشکلات تعیین تکلیف شده در سفرهای استانی معرفی کرد و گفت: نزدیک به ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در ساخت و سازهای شهید کشوری با مشکل دسترسی به مجموعه‌های خدماتی درگیر بودند که با تصمیم گیری در استان شورای ماده پنج، کارگروه امور زیر بنایی و شورای برنامه ریزی این مشکل به سرانجام رسید و شهرداری مأموریت یافت خدمات آنجا را ارائه کند.

مرتضوی با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در شورای برنامه ریزی استان ۳۲و احد فنی حرفه‌ای مورد حمایت قرار گرفت و تفاهم نامه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه امضا شد.

۹۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور به حوزه آموزش و پرورش اختصاص داده شد

وی با اشاره به مصوبات ۹۰۰ میلیارد تومانی سفر ریاست جمهوری در حوزه آموزش و پرورش گفت: بخشی از این اعتبار برای مصوبات زمین مانده و مدارس نیمه تمام که تکمیل آنها در گرو پرداخت سهم دولت است، اختصاص می‌یابد همچنین در یک سال اخیر دو هزار کلاس درس استانداردسازی و ایمن سازی شد و ساخت و تکمیل ۱۰۱ طرح آموزشی در استان نیز کلید خورد.

مرتضوی اعتبارات سفر رئیس جمهوری در حوزه راه را قابل توجه دانست و تصریح کرد: در سفر هیئت دولت به اصفهان ۴ هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه راه تصویب شد که بخشی از قراردادها با راه و شهرسازی منعقد شده و قرار است ۱۹۳ کیلومتر پروژه راه سازی جدید به شبکه حمل و نقل اصفهان افزوده شود.

وی همچنین سهم استان در نهضت ملی مسکن را ساخت ۲۰۳ هزار واحد مسکونی برشمرد و ادامه داد: هر سال باید برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در استان برنامه‌ریزی شود البته این به معنای افتتاح سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی نیست بلکه باید پایان این مدت سهم استان از این پروژه به نتیجه برسد.

به گفته وی ۴۳۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که پس از پالایش آمار ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار متقاضی دارای شرایط مشارکت در این طرح تشخیص داده شدند.

استاندار اصفهان از تعیین تکلیف ۷۰ درصد زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی خبر داد و تاکید کرد: تاکنون برای ۲۰ هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده و در مراحل آغاز ساخت و ساز قرار دارند همچنین در جلسات کمیسیون باز آفرینی شهری مشکلات بافت‌های فرسوده با نگاه متوازن به این بافت مورد توجه قرار دارد.

پروژه بن بروجن دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان است

وی با اشاره به مخالفت استانداری با اجرای پروژه بن بروجن گفت: اجرای پروژه بن بروجن را برخلاف مصوبات شورای عالی آب می‌دانیم زیرا این پروژه یک بارگذاری جدید در حوزه زاینده رود به شمار می‌رود، در همین راستا این پروژه از سال‌های قبل اجرا شده بود و مسیر اجرای آن تا به اصفهان رسید که در این مقطع متوقف شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: با اینکه از ادامه اجرای این پروژه در اصفهان جلوگیری کردیم اما با رایزنی در سطح ملی از مسیر داخل استان همجوار و در قالب یکی دو انشعاب محدود به زاینده رود اتصال یافته است که آن‌را خلاف قوانین بالادستی می‌دانیم و روند عمومی پیگیری‌های بعدی در حال انجام است.

وی مشکلات اخیر آب چهارمحال را ناشی از ساخت نشدن یک تصفیه خانه مناسب در این استان معرفی کرد و ادامه داد: این مشکل ارتباطی به زاینده رود ندارد اما با توجه به قاعده حسن همجواری، حاضر به همکاری برای ساخت یک تصفیه خانه آب در همان حوضه آبریز کارون هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود را دست اندازی به حقوق مردم اصفهان می‌دانیم، گفت: این برنامه اصلی ما در حوضه آبریز زاینده‌رود است و با وجود پیگیری‌های بسیار زیاد برای حل مشکل، تلاش می‌کنیم از مناقشات که ممکن است مانع از اجرای طرح‌های مؤثر شوند، خودداری کنیم.

استاندار اصفهان مطالب اعلام شده در فضای مجازی درباره بی توجهی به احیای زاینده‌رود را کذب محض خواند و اظهار کرد: استان هیچ کوتاهی در این حوزه نداشته است، از دو سه دهه قبل به دلیل اینکه به افق زاینده‌رود به درستی نگاه نمی‌شد، مشکلاتی مانند کاهش ذخیره آبخوان و دبی رودخانه کسی را نگران نمی‌کرد و همین مسائل سبب شد به وضع کنونی برسیم.

وی بهترین راهکار برای حل مشکل زاینده‌رود را پیگیری مسائل با یک نگاه حاکمیتی و به نفع مردم عنوان کرد و گفت: حل مشکلات باید در فضای آرام و به دور از جنجال به نفع اصفهان انجام شود به همین دلیل از مصاحبه داغ و جنجالی‌ای خودداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو را مکلف به اجرای تمام پروژه‌های انتقال آب کرده‌ایم، گفت: اصفهان چوب برخوردار نمایی خود را می‌خورد، اگر نگران وضع اصفهان و بودجه هستید باید مشکلات اصفهان را انعکاس دهید و سهم رسانه‌ها در اولین موضوع ادا شود.

استاندار اصفهان هدف از فعال سازی ستاد تسهیل را فراهم کردن شرایط اشتغال دانست و گفت: در تابستان گذشته نرخ بیکاری ۱۲.۶ بود، این رقم در آخر پاییز ۱۱.۴ و در آخر زمستان به نرخ ۹.۵ رسید، اما در آخر سه ماهه اول یک برگشتی داشتیم که این هم به خاطر عوارضی است که بخشی از آن به مردمی‌سازی یارانه‌ها مربوط می‌شود، به همین دلیل چندماهی در بهار دچار مشکل شدیم، اما با فعال شدن پروژه‌های مسکن نرخ بیکاری کاهش پیدا خواهد کرد.

مرتضوی پروژه کوهرنگ را دارای اشکالاتی در مطالعه و طراحی دانست و افزود: گزارش مشاور طرح و مطالعات ارائه شده حکایت از بررسی دوباره برخی ابعاد طرح دارد که تلاش کردیم در فصل بارش اسفند و فروردین ماه گذشته بخشی از آب مورد نیاز حوضه را از طریق پمپاژ به زاینده رود انتقال دهیم.

استاندار اصفهان میراث فرهنگی را یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولان استان اعلام کرد و ادامه داد: صنایع دستی و دانش بنیان دو محور آینده اقتصاد استان تعریف شده است و بی توجهی به این دو حوزه به معنای عدم توجه به آینده استان است در حوزه صنایع دستی و گردشگری کارگروه جدیدی در استان به نام کارگروه گردشگری فعال شده است که برنامه‌ریزی برای تعریف ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه میراث و صنایع دستی را بر عهده دارد.

۵۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور به حوزه میراث فرهنگی اختصاص داده شد

استاندار اصفهان با اشاره به مرمت نامناسب بعضی از ابنیه‌های تاریخی تاکید کرد: اتفاقاتی که در حوزه مرمت آثار باستانی و تاریخی رخ داده مورد اعتراض ما نیز بوده است؛ طبق گزارش مدیرکل میراث در دوره جدید یک کاشی هم به این آثار اضافه نشده و این مشکلات به دلیل مدیریت نامناسب گذشته است؛ بر همین اساس از مدیرکل میراث خواستیم که در حوزه مرمت آثار تاریخی یک گزارش جامعی تهیه کنند.

وی با اشاره به تصویب اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی در سفر رئیس جمهور در حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: مدیر کل میراث فرهنگی استان موظف به بررسی موضوع و برخورد با تخلفات احتمالی در این زمینه شده است و در حال پیگیری برای مشخص شدن تخلف صورت گرفته در این زمینه و برخورد جدی با آن هستیم.

عدم ابلاغ مصوبات رئیس‌جمهور واقعیت ندارد

مرتضوی درباره ابلاغ نشدن مصوبات سفر رئیس جمهور نیز گفت: خبری که درباره عدم ابلاغ مصوبات منتشر شد واقعیت ندارد، در ۱۲ مردادماه یعنی ۱۸ روز قبل مصوبات سفر ابلاغ شد و تاکنون دو مرحله اعتبار ابلاغ و توزیع شده است، نزدیک به ۲۱۷ مصوبه در استان ثبت شد که ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ۱۳ مرداد ابلاغ شد بقیه پروژه‌های بود که با سیاست خود استان جلوی ابلاغ آنها را گرفتیم تا فرصت بیشتری برای جذب اعتبار در اختیار داشته باشیم.

مرتضوی درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه نیز اظهار کرد: اینکه نمایندگان مجلس تصمیم به ورود به موضوعی گرفتند و کارتل‌های اقتصادی نتوانستند از این موضوع جلوگیری کنند را باید اقدامی پسندیده به شمار آورد به همین دلیل تحقیق و تفحص را مبارک می دانم.

وی مجموعه فولاد را از افتخارات مولود جمهوری اسلامی توصیف کرد و ادامه داد: ایجاد چنین مجموعه عظیم سرآمدی از دستاوردهای نظام است که تخلف صورت گرفته نباید نگاه ما را نسبت به ظرفیت گرانقدری که در کشور وجود دارد، تغییر دهد.

استاندار اصفهان حجم زیادی از پروژه‌ها و برنامه‌های مطرح شده در تحقیق و تفحص را مربوط به دولت قبل دانست و تاکید کرد: در دفاع از مفهوم حقیقت باید به این نکته توجه کرد که گاهی برخی فضاهای رسانه‌ای جای متهم و مدعی را تغییر می‌دهند و خوراکی برای استفاده دشمن فراهم می‌شود.

وی افزود: گاهی ممکن است برخی از ظرفیت‌های توانمند در کشور توسط این مجموعه‌ها هدف گیری شود و با ورود به مسائل بهانه‌ای برای نادیده گرفتن ظرفیت‌های بزرگ کشور فراهم می‌شود در حالی که افراد زیادی در استان با اینکه در محل کار قبلی درآمد بیشتری داشتند، مجاهدانه به کار دیگری که مورد نیاز بوده است منتقل شدند و در کنار آن تخلف نیز وجود دارد.

وی مشخص شدن جنس تخلف پیش از اظهارنظر درباره تخلفات فولاد را ضروری بیان کرد و یادآور شد: دوم اینکه حواسمان باشد گاهی مؤلفه‌های قدرت به مجموعه‌ای هجوم می‌برند تا کشور را از وجود آن ظرفیت هنری، سیاسی، نظامی، هنری و اقتصادی محروم کنند البته اگر دستگاه قضا به جمع بندی برسند که تخلفات صحت دارد قاطعانه با متخلفان برخورد کنند اما نباید با سهل انگاری فضای از دست رفتن این سرمایه‌های بزرگ فراهم شود.

کد خبر 598386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.