فعالان تئاتر نجف‌آباد پلاتوی اجرا ندارند

یک کارگردان تئاتر در نجف‌آباد اصفهان گفت: امروز یک پلاتوی خصوصی در نجف‌آباد وجود دارد که پنج سال از ساخت آن می‌گذرد اما متاسفانه استانداردهای لازم برای اجرای تئاتر را ندارد و نورپردازی و صدا در این پلاتو ضعیف است.

امید صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وضعیت تئاتر در نجف‌آباد چندان مطلوب نیست که دلیل اصلی آن به نبود سالن اجرای مناسب برای تئاتر برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت سال است این شهرستان سالن اجرا ندارد، افزود: پلاتوهای محدودی هم که برای اجرای تئاتر توسط گروه‌های مختلف در این شهرستان وجود دارد، استاندارد نیست.

این کارگردان و فعال هنرهای نمایشی تصریح کرد: از هفت سال قبل سالن‌های کار تئاتری‌ها قاب عکسی بودند و پلاتویی برای اجرای تئاتر در این شهرستان وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در شش سال گذشته دو پلاتو در نجف‌آباد ساخته شد، ادامه داد: این پلاتوها فعالیتشان را محدود کردند و جمع شدند؛ علت آن هم این بود که از نظر مالی سودآوری و درآمدزایی به میزانی که انتظار می‌رفت، نداشتند.

صالحی گفت: آن زمان مشکلات زیادی وجود داشت و اصلی‌ترین مشکلی که برای پلاتوها وجود داشت اجاره‌ای بودن مکان‌ها و بالابودن نرخ اجاره‌ها بود.

وی با بیان اینکه کمبود بازیگر در نجف‌آباد یکی از مسائل اصلی حوزه هنرهای نمایشی است، افزود: خروجی آموزشگاه‌های بازیگری و هنرهای نمایشی در سال‌های گذشته ضعیف بود، ضمن اینکه مشخص نیست این افراد پس از آموزش کجا می‌روند، آیا فعالیتی دارند یا خیر و کجا کار می‌کنند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: امروز یک پلاتوی خصوصی در نجف‌آباد وجود دارد و پنج سال از ساخت آن می‌گذرد اما متأسفانه استانداردهای لازم برای اجرای تئاتر را ندارد. نورپردازی و صدا در این پلاتو ضعیف است.

وی ادامه داد: نجف‌آباد شهرستان بزرگی است و خیران زیادی دارد و با توجه به کمبود اعتبار و بودجه‌ای که همواره دولت‌های مختلف درگیر آن هستند، نیکوکاران باید به این بخش ورود کنند، زمینی بخرند و پلاتوی مناسبی برای هنرمندان تئاتر شهرستان بسازند.

صالحی تصریح کرد: به‌طور معمول نهادهای دولتی بودجه چندانی ندارند و اگر هم داشته باشند یا اختصاص دهند، سال‌های سال طول می‌کشد تا مکان یا فضایی را احداث کنند.

وی اظهار کرد: امروزه ۱۰ گروه نمایشی فعال در نجف‌آباد فعالیت و تمرین دارند هر چند گواهی‌نامه فعالیت نمایشی در این شهرستان بیشتر از همین تعداد است اما این ۱۰ گروه فعالانه در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی کار می‌کنند و اجرا دارند.

این فعال تئاتر تاکید کرد: تماشاگر نجف‌آبادی کارگردان مورد علاقه‌اش را می‌شناسد و می‌داند سبک کارش چیست و آن را تحلیل می‌کند و قبل از اینکه بخواهد تئاتری را به تماشا بنشیند، می‌داند برای دیدن چه کاری می‌رود.

وی افزود: کارهای مختلفی در سبک کمدی و تراژدی در این شهرستان انجام شده است. تماشاگران کمدی همیشه بیشتر هستند اما این دلیلی بر این نبوده که اهالی تئاتر به تراژدی نپرداخته‌اند.

صالحی ادامه داد: گروه‌های تئاتر این شهرستان از هفت تا ۲۰ نفر را شامل می‌شوند. این گروه‌ها تعدادی بازیگر ثابت دارند و گاهی برای برخی اجراها افرادی را به صورت میهمان دعوت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، امید صالحی از سال ۹۲ کارگردانی تئاتر را با گروه تئاتر «آن» آغاز کرده است و در جشنواره اخیر تئاتر استان اصفهان، با اثر نمایشی «مرگ نابهنگام یک خیار» حضور داشت و چند عنوان برتر این رویداد را کسب کرد.

کد خبر 633631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.