۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
سردار دل‌ها به قلم دیگران

«شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، «یک بغض و هزاران مشت»، «برادر قاسم»، «مردی که زبان کبوترها را می‌دانست»، «از چیزی نمی‌ترسیدم» و «نبرد سید جابر» کتاب‌هایی است که در سالروز شهادت سردار دل‌ها خواندن آن‌ها را به مخاطبان توصیه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای شناخت با زندگی و زمانه حاج قاسم سلیمانی مطالعه کتاب‌هایی که درباره فرمانده شهید سپاه قدس منتشر شده، یکی از بهترین راه‌ها به‌منظور شناخت عمیق این شخصیت کم‌نظیر جهان اسلام است. در این نوشتار شش کتاب مرتبط با این فرمانده میدان‌دار و فداکار سپاه اسلام را مرور و معرفی کرده‌ایم.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«یک بغض و هزاران مشت» به قلم علیرضا اشرفی‌نسب

کتاب «یک بغض و هزاران مشت»، خاطرات مردمی از روزهای شهادت حاج قاسم سلیمانی است که انتشارات «راه یار» آن را منتشر و روانه بازار کرده است. کتاب حاصل صدها ساعت گفت‌وگوی تلفنی، مجازی و حضوری در شهرهای شیراز، تهران، اراک، مشهد، سمنان، تبریز، نطنز، اهواز، یزد، سبزوار و قم است.

در بخشی از کتاب آمده است: «شهادت آیت‌الله بهشتی و دیگر یارانش در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰. شهادت بهشتی و رسانه‌ای شدن عاملان انفجار، نگاه بدنه‌ای از جامعه نسبت به بهشتی را اصلاح کرد و جایگاه واقعی و والای او را برای مردم روشن نمود. از طرفی هم به بازسازی نگاه خوش‌بینانه عده‌ای نسبت به سازمان مجاهدین منتهی شد و خوی وحشیانه آن سازمان را برای بسیاری روشن کرد. اما چه‌قدر از این کنش‌های مردمی ثبت و ضبط شده است؟ آیا عده‌ای در واکنش به شهادت مطهری، بهشتی، باهنر و دیگر شهدای روحانی انقلاب مسیر زندگیشان عوض نشده و لباس طلبگی را برای ادامه مجاهدت آن عزیزان به عنوان لباس رزم انتخاب نکرده‌اند؟

دست تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس برای پاسخ به سوالات این‌چنینی چه میزان پر است؟ حیف نیست ما از این جنس خاطرات نسبت به تشییع میلیونی امام راحل که تمام خبرگزاری‌های داخلی و خارجی را انگشت به دهان گذاشته بود و هنوز که هنوز است با بهت و حیرت از آن بدرقه تاریخی یاد می‌کنند، حتی یک کتاب یا مستند نداریم؟ چرا راه دور برویم!؟ کم نیستند بین همین شهدای مدافع حرم که به عشق دفاع از حرم اهل بیت (ع) و الگوبرداری از سیره شهدای سپاه قدس کار خود را رها کرده و دم «ما را مدافعان حرم آفریده‌اند» گرفته‌اند. بین دوستانم، عزیزی را می‌شناسم که با وجود درآمد بالای شغل آزادش، تحت تأثیر شهدای مدافع حرم، شغل آزاد را رها کرد و لباس سبز پاسداری به تن کرد.»

کتاب یک مشت و هزاران بغض که پژوهش آن توسط جمعی از محققان و پژوهشگران تاریخ شفاهی در شهرهای مختلف صورت گرفته در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«برادر قاسم» نوشته ابوذر مهروان‌فر

کتاب ۲۸۴ صفحه‌ای برادر قاسم، با عنوان فرعی جستاری در اندیشه‌های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، شهادت، دفاع مقدس، فرهنگ و هنر و مدافعان حرم از جمله کتاب‌های خوب درباره فرمانده شهید سپاه قدس کشورمان است.

در این کتاب، سخنان سردار دل‌ها بی‌کم‌وکاست به مخاطب عرضه و به رمزگشایی این سخنان پرداخته شده است. اندیشه‌شناسی حاج قاسم بخش‌هایی از کتاب را به خود اختصاص داده است، همچنین در جمع‌آوری متن از سخنان شهید سلیمانی در مصاحبه‌ها، سخنرانی در محافل مختلف و نامه‌هایی که به همکاران و دوستان داده‌، استفاده شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «مکتبی که برادر قاسم از آن صحبت می‌کند، محصول اندیشه امام خمینی (ره) است. امامی که به پشتوانه دین، نظام جمهوری بنیان گذاشت و دفاع مقدس را که در حقیقت مکمل نهضت او بود، راهبری کرد. برادر قاسم دفاع مقدس را مدرسه‌ای معرفی می‌کند که در یک زمان واحد، یک ملت سی و چند میلیونی در این مدرسه همه معارف دین را یک جا آموخت و آن را در صحنه جنگ و پشت جنگ عملیاتی کرد.

او جنگ را تفسیر شخصیت الهی و سیاسی امام خمینی (ره) می‌داند و باور دارد که فضای جبهه شبیه فضای حوزه‌های علمیه بود تا آن جا که می‌گوید اگر روحانیت شیعه بخواهد از دستاورد خود در طول قرن‌ها مجاهدت برای تربیت مردم نمایشگاهی عرضه کند «جامع‌تر از دفاع مقدس» پیدا نخواهد کرد.»

نویسنده در مورد هر اندیشه سردار سلیمانی صحبت کرده است سند آن مطلب را در پاورقی کتاب آورده است.

ولایت و ولایتمداری، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهید و شهادت، شهدای دفاع مقدس، ایران و ایرانی‌گری، جبهه مقاومت، مدافعان حرم، شهدای مدافع حرم و فرهنگ و هنر ۱۰ بخش کتاب برادر قاسم است.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت‌الاسلام علی شیرازی

کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» در سال ۹۹ منتشر و در یک مراسم فرهنگی در حوزه هنری رونمایی شده است.

نویسنده این مجموعه، حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه بود و از زمان جنگ دوست نزدیک و صمیمی حاج قاسم و هم‌رزم و همراه وی در میدان نبرد بوده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «برای تبیین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باید نخست مکتب مترقی و نورانی اسلام را بشناسیم. پس از آن، سراغ تشریح مکتب پیامبر اعظم (ص) و اولیای الهی برویم و مکتب امام حسین (ع) را دقیق و عمیق بشناسیم. آن زمان است که مکتب بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نمود پیدا می‌کند. با شناخت مکتب خمینی کبیر، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی نیز شناخته شده است.

همچنین در بخش دیگری از کتاب نوشته شده که اسلام، یک مکتب است. مکتب اسلام، تئوری پیروزی انسانیت بر حیوانیت، علم بر جهل، عدالت بر ظلم، مساوات بر تبعیض، فضیلت بر رذیلت، تقوا بر بی‌بندوباری و توحید بر شرک است. اسلام با چنین جهان‌بینی‌ای، مکتبی است جامع و واقع‌گرا؛ در این مکتب، به تمام جوانب نیازهای بشری، اعم از دنیایی، آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی یا فکری، احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی توجه شده است.

این کتاب نگاهی دارد به خط فکری و مکتب سردار حاج قاسم سلیمانی که راهنمای سعادت است. انتشارات خط مقدم کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی را در ۱۳۲ صفحه منتشر کرده است.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«مردی که زبان کبوترها را می‌دانست» نوشته نازنین صابری بهداد

این‌کتاب برای گروه سنی کودک نوشته شده و لیلا حیدری آن را تصویرگری کرده است. کتاب حاضر شامل روایت عملیات شکست محاصره شهر آمرلی عراق توسط حاج قاسم سلیمانی است. شهر ۲۰ هزار نفری آمرلی در حومه جنوبی استان کرکوک عراق در سال ۲۰۱۴ در محاصره کامل گروهک تروریستی داعش قرار داشت اما بعد از ۸۹ روز مقاومت دلاورانه زنان و مردان این شهر در نهم شهریورماه سال ۹۳، با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به دست نیروهای حشدالشعبی جبهه مقاومت آزاد شد.

در برشی از کتاب آمده است: «زینب، در شهر محاصره شده آمرلی زندگی می‌کند. او مقاومت مردم را می‌بیند و سعی می‌کند تا برای نجات شهرش در مقابل دشمن کاری انجام دهد. اما چگونه؟»

مردی که زبان کبوترها را می‌دانست براساس واقعیت و حرکت قهرمانانه حاج قاسم سلیمانی در بستر خیال و دنیای کودک نوشته شده است. کتاب حاضر به همت مجموعه خانه هم‌بازی و در انتشارات راه یار، برای گروه سنی زیر ۱۲ سال چاپ شده است.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«از چیزی نمی‌ترسیدم» نوشته قاسم سلیمانی

این کتاب زندگینامه‌ای است که حاج قاسم با دست مجروحش نوشته است. «از چیزی نمی‌ترسیدم؛ زندگینامه خودنوشت حاج‌قاسم سلیمانی» شرحی از تولد تا ۲۲ سالگی وی است که کودکی تا مقطع جوانی را بسیار روان و شیوا به تصویر کشیده است. این اثر بیش‌ترین تیراژ کتاب با موضوع شهید سلیمانی را دارد که به زبان عربی نیز با عنوان «لم اکن اخاف شیئاً» منتشر شده است. نسخه کودکانه‌ای از این کتاب به صورت شعر با عنوان «کوچک‌مرد»، و نیز داستان مصوری از آن با عنوان «پی‌نمای از چیزی نمی‌ترسیدم» برای مخاطب نوجوان تولید شده است که همگی توسط بنیاد مکتب حاج‌قاسم به انتشار رسیده است.

از چیزی نمی‌ترسیدم، شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در استان کرمان است که چند دوره از زندگی ساده و گیرای خودش را برایتان روایت کرده است. این داستان شکل‌گیری شخصیت مردی است که از چوپانی به جایگاهی رسید به بلندای وسعت آسمان‌ها. این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» محسوب می‌شود و شامل دست‌نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است.

سردار دل‌ها به قلم دیگران

«نبرد سیدجابر» به قلم و تدوینگری عباس میرزایی

این کتاب دومین اثر از مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی است که شرح وقایع جنگ از اردیبهشت تا تیر ۱۳۶۱ به روایت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی است و دوره‌ای از فرماندهی وی بر تیپ ثارالله را روایت می‌کندکه تیپ را برای حضور در عملیات بیت‌المقدس از دوکوهه به دارخوین و سپس حمیدیه آورد و در نبردی سخت و نابرابر در جبهه کرخه کور لشکرهای پنج مکانیزه و شش زرهی دشمن را زمین‌گیر کرد تا قرارگاه فتح و نصر فارغ از رویارویی با تانک‌های این دو لشکر قدرتمند از کارون عبور کنند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «اواخر سال ۶۰ وقتی محسن رضایی، فرمانده کل سپاه حکم فرماندهی تیپ ثارالله را به قاسم سلیمانی داد و محمود اشجع، فرمانده وقت سپاه منطقه ۶ کشوری با این انتصاب مخالفت کرد، شاید نمی‌دانستند که این جوان ۲۳ ساله با نبوغ نظامی تحسین‌برانگیزش سال‌ها بعد شخصیتی فرا ملی خواهد شد و افسران CIA از وی به عنوان قوی‌ترین مأمور مخفی خاورمیانه یاد خواهند کرد. سلیمانی که مانند سایر رزمنده‌ها برای نبرد با دشمن به جبهه رفته بود چگونه به فرماندهی لشکر و سپس به شهرت جهانی رسید و از منظر سازمان‌های اطلاعاتی غرب، به مرموزترین چهره قرن تبدیل شد؟ شاید مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی به این پرسش‌ها پاسخ دهد.»

در جای دیگری از کتاب هم آمده است: «نبرد در سیدجابر به شدت ادامه داشت. گرچه رزمندگان گردان شهید بهشتی خاکریزهای اول و دوم دشمن را گرفته بودند، ولی خاکریز عصا همچنان مقاومت می‌کرد و بر سر افراد گردان آتش می‌ریخت. حسین ملایی در کتاب دفاع مقدس رزمنده عضو گروه شناسایی کمی قبل از ساعت ۳ بامداد در کانال سید جابر به شهادت رسید. آن دسته از افراد که بهرام سعیدی و همراهانش را زمین‌گیر کرده بود به تصور اینکه همه آن‌ها را از پای در آورده‌اند به کمک دیگر عراقی‌ها در سمت چپ رفتند. آن دسته از افراد دشمن که بهرام سعیدی و همراهانش را زمین‌گیر کرده بودند به تصور اینکه همه آن‌ها را از پای در آورده‌اند به کمک دیگر عراقی‌ها در سمت چپ رفتند با سبک‌تر شدن آتش رزمندگان گروه ادغامی که در سمت راست به میدان مین برخورد کرده بودند، پس از تحمل تلفات عقب برگشتند تا پس از الحاق با بهرام سعیدی و گروهان مستقل یک بار دیگر به دشمن حمله کنند. محمد علی جعفری از افراد گروه شناسایی که نفرات گروه ادغامی را همراهی می‌کرد. وی می‌گوید: برادری که قرار بود نیرو را ببره خاکریز سمت چپ همان موقع شهید شد؛ نزدیکی‌هایی که هوا روشن شد ما آن موقع هیچ کاری نتوانستیم بکنیم و در داخل همین کانال محاصره شدیم.»

کتاب نبرد سیدجابر در ۳۶۰ صفحه توسط انتشارات یا زهرا منتشر شده است.

کد خبر 630773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام علیکم کتاب این مرد پایان ندارد نویسنده : سید علی بنی لوحی در این کتاب که به صورت متن و تصویر رنگی منتشر می شود، مخاطب علاوه بر برخی تصاویر منتشر نشده از فرمانده جبهه مقاومت، خاطراتی را می خواند که تعدادی از آن ها برای اولین بار منتشر می شوند. در واقع در سیر این کتاب، نگارنده تلاش کرده است که مطالب کتاب، به گونه ای سامان یابد تا خواننده، مکتب شهید «قاسم سلیمانی» را بیشتر بشناسد. سید علی بنی لوحی نویسنده کتاب “این مرد پایان ندارد”، از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که خود را خادم یاران حضرت روح الله در لشکر امام حسین (ع) می داند و معتقد است بزرگترین خوشبختی زندگی اش این بوده که او را در صحنه جهاد و شهادت راه داده اند، هر چند دست خالی و مانده از راه باز گشته است. سید علی بنی لوحی بعد از دفاع مقدس مدتی رئیس ستاد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و اکنون به فعالیت های فرهنگی مشغول است که نتیجه تلاش او تدوین و تألیف بیش از 20 جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و او هم چنان در رزم است. لطفا اضافه فرمایید