شهید سلیمانی، منادی وحدت اسلامی

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: نگاه و تفکر حاج قاسم بسیار شبیه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و بدون اینکه بخواهد میان مردم خط‌کشی بگذارد، همه آنها را به‌عنوان آحاد اجتماع بزرگ امت اسلامی می‌نگریست.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نقش حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی در عرصه میدانی مدیریتی را از دوران دفاع مقدس فرا گرفت که چکیده و ماحصل شیوه همه فرماندهانی بود که در آن دوران پرشکوه حضور داشتند؛ بسیاری از آنها شهید شدند و تعدادی امروز میان ما زندگی می‌کنند. این شیوه مدیریت به این صورت بود، به جای اینکه به نیروهایش بگوید «برو»، می‌گفت «بیا».

وی افزود: حاج قاسم در عرصه میدانی پیش‌قراول و جزو نخستین نفراتی بود که در صحنه‌های مختلف حضور می‌یافت و در عملیات‌ها خود هدایت مجموعه‌ها را در جلوترین نقطه ممکن برعهده می‌گرفت. شهید سلیمانی در حوزه مقاومت این گونه عمل می‌کرد که ابتدا خودش در سخت‌ترین شرایط میدانی حاضر بود و در صورت نیاز به نیروها فرمان می‌داد. نباید فراموش کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) فرمودند، حاج قاسم در یک محاصره ۳۶۰ درجه‌ای در مناطق کردنشین که مردم آنجا مدت‌ها در محاصره بودند، با بالگرد به وسط میدان وارد شد و علاوه بر دادن دلگرمی به مردم، سازماندهی رزمندگان را برعهده گرفت، طراحی عملیات انجام داد و نیروها شکسته شدن محاصره، رسیدن کمک، حل شدن مسئله و آزادی منطقه را برنامه‌ریزی کردند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره کمک شهید سلیمانی به مردم کشورمان در بلایای طبیعی خاطرنشان کرد: در سیل خوزستان، جایی بود که مردم گرفتار شده بودند و پیرامونشان را آب فرا گرفته بود؛ حاج قاسم به آنجا رفت و گفت که می‌ماند تا مشکل حل شود؛ با کمک نیروها اقداماتی انجام شد، کمک‌هایی که از نقاط دیگر ارسال می‌شد با مدیریت وی تقسیم، امکانات سرازیر شد و مردم نجات یافتند.‌

صدرالحسینی گفت: یکی از موضوعات اصلی در عرصه میدانی قوام بخشیدن به انسان‌ها، جان‌ها و بازوان رزمندگان در دوره فرماندهی و جبهه مقاومت اسلامی در زمان حضور حاج قاسم در میدان‌های خطر بود. حاج قاسم در عرصه داخلی نیز عاملی وحدت‌بخش بود و بر مبنای نگاه و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، نگاه جناحی و سیاسی به هیچ‌یک از افراد و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی داخلی نداشت.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: حاج قاسم مانند پدری دلسوز، فردی آگاه به موضوعات کلان و منافع ملی بود و در موضوعات مختلف به همین شیوه می‌نگریست. او به دنبال این بود که وحدت ملی پیرامون ولی فقیه زمان شکل بگیرد و حفظ و قوام یابد. در یک دهه اخیر قبل از شهادت حاج قاسم، فرمانده سپاه قدس بروز و ظهور بیشتری در عرصه رسانه‌ای داشت و مردم بیشتر با عملکرد جبهه مقاومت آشنا شدند و نگاه و دیدگاهش را باور کردند؛ نگاهش بسیار شبیه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. وی بدون اینکه بخواهد میان مردم خط‌کشی بگذارد، همه آنها را به عنوان آحاد اجتماع بزرگ امت اسلامی می‌نگریست.

وی افزود: شهید سلیمانی به‌گونه‌ای پدرانه صحبت می‌کرد و برخوردهای فردی و اجتماعی وی این‌گونه بود. حاج قاسم سلیمانی از کلیت نظام اسلامی دفاع و حمایت می‌کرد و حامی وحدت ملی بود. برشی از صحبت‌های حاج قاسم در موضوعات مختلف این روزها در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود که باید به آن توجه کرد تا نگاه جامع به جامعه لحاظ شود و مدنظر قرار بگیرد. در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم در تهران شاهد بودیم چگونه شخصیت‌ها، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشتند و علاوه بر بروز اندوه خود در آن مراسم شرکت کردند. هر کدام نیز که خاطره‌ای با وی دارند، سعی می‌کنند همواره نزدیکی خود با حاج قاسم را به عنوان سند افتخار عنوان کنند.

صدرالحسینی تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در تعریف از حاج قاسم وی را مردی شجاع در عرصه دیپلماسی، اقدامات مقاومتی و نیز به عنوان الگو مطرح کردند. همچنین ارتباط معنوی، قلبی و عاطفی میان این دو شخصیت اسوه و الگوی نظام اسلامی برقرار بود، به‌گونه‌ای که بعد از گذشت سه سال از شهادت وی، رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، حاج قاسم یک مکتب بود.

کد خبر 628708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.