صفر تا ۱۰۰ مدیریت پسماند در سمنان

مدیریت پسماند یکی از چالش‌های جدی مدیران در سراسر جهان است، این مسئله در کشورهای در حال توسعه مانند ایران به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های به‌روز به مراتب حادتر است. طی سال‌های گذشته اقداماتی در شهرهای مختلف ایران از جمله سمنان در راستای بهبود وضعیت جمع‌آوری و دفن پسماند انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پسماند حجیم‌ترین مصنوع ساخته دست بشر است. روزانه بیش از ۳.۵ میلیون تن زباله در سراسر جهان تولید و در کشورهای توسعه یافته، ۸۰ درصد از پسماند بازیافت می‌شود و به چرخه مصرف باز می‌گردد، باقیمانده پسماند نیز به صورت بهداشتی دفع یا سوزانده می‌شود.

مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری است، این مسئله در مناطق شهری به دلیل تمرکز جمعیت به مراتب دشوارتر است. افزایش روزافزون حجم پسماندها از یک سو و تنوع و گوناگونی آن‌ها از سوی دیگر شرایط و نحوه جمع‌آوری و دفع زباله را پیچیده کرده است. نحوه مدیریت پسماندهای شهری به عواملی همچون تولید زواید، جمع‌آوری، حمل‌ونقل، دفن زباله و بازیافت بستگی دارد؛ محدوده مدیریت زباله‌های شهری بسیار وسیع و متغیر است و تنها به‌کارگیری یک برنامه اصولی و راهبردی می‌تواند به مدیریت شهری در این حوزه کمک کند.

پیشرفت‌های گسترده فناوری و علوم در زمینه‌های مختلف از جمله شیمی، فیزیک و پزشکی موجب ورود انواع پسماندهای خطرناک به مجموع زباله‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر و آلوده‌تر شدن پسماندهای خانگی می‌شود. امروزه دیگر سیستم‌های جمع‌آوری و دفع سنتی پسماندها پاسخ‌گو نیست و نمی‌تواند از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از انواع پسماندهای شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو جلوگیری کند و لازم است روش‌های به روز به کار گرفته شود.

اجزای اصلی یک سیستم مدیریت پسماند کارآمد شامل بخش‌های تولید، جمع‌آوری، تفکیک، پردازش و بازیافت است؛ شهرداری‌های شهرهای کشور در پی افزایش میزان مهاجرت به شهرها و تغییر در سبک زندگی شهروندان، اقداماتی در راستای ساماندهی زباله‌های شهری انجام داده‌اند. شهرداری سمنان نیز طی سال‌های گذشته اقداماتی در راستای مدیریت بهینه پسماندهای شهری انجام داده، اما برای این شهر راهی طولانی باقی مانده است.

نقش آموزش شهروندی در مدیریت پسماندهای شهری

مجتبی اعوانی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از کارآمدترین سازوکارهای مدیریت شهری جهت ارتقا و توسعه فرهنگ شهروندی و رفع معضلات و مشکلات شهر به ویژه مدیریت پسماند، بهره‌مندی از فرآیند آموزش به ویژه آموزش‌های همگانی و شهروندی است.

وی می‌افزاید: توجه نداشتن به آموزش شهروندی موجب رکود نقش شهروندان در نظام مدیریت شهری و فراهم نشدن شرایط توسعه پایدار می‌شود؛ لذا آموزش و توانمندسازی شهروندان برای ارتقای سطح دانش، تقویت مهارت‌ها، کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعی و بروز رفتارهای مطلوب شهروندی به خصوص در راه بهره‌گیری مناسب از امکانات شهری از مهمترین ضرورت‌های سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: با توجه به ضرورت آموزش‌های همگانی شهروندی و جایگاه آن در سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری، برنامه‌هایی تحت عناوین مختلف توسط این سازمان در سطح شهر برای شهروندان اجرا می‌شود.

اعوانی اضافه می‌کند: در مرحله نخست بانوان و سپس کودکان و نوآموزان در بیشتر پایگاه‌های مقاومت بسیج خواهران توسط مربیان و کارشناسان این سازمان، تحت آموزش مفاهیم مدیریت پسماند قرار گرفتند و اجرای این طرح آموزشی همچنان ادامه دارد.

وی تاکید می‌کند: کودکان در سنین پایین آماده دریافت تجربیات بیشتر هستند و کنجکاوی بالایی دارند؛ لذا دوران کودکی می‌تواند زمان مناسبی برای آشنایی کودکان و دانش‌آموزان با عادت‌های سالمی نظیر بازیافت باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماند توسط شهرداری سمنان به مرحله اجرا در آمده است، تصریح می‌کند: اقداماتی مانند تشکیل گروه سرود، اعزام مربی جهت آموزش گروه‌های مخاطب به ویژه کودکان و نوجوانان، استفاده از نمایش عروسکی، تولید و انتشار محتوای آموزشی و فرهنگی مانند موشن‌گرافی، بنر، پوستر و بروشور در سال جاری برای کودکان نوآموز در پیش‌دبستانی‌های سطح شهر سمنان انجام شده است.

جمع‌آوری پسماند خشک؛ از مخزن تا اپلیکیشن

اعوانی اظهار می‌کند: تفکیک بهترین راهکاری است که می‌تواند به میزان زیادی بر استفاده مجدد از زباله، بهبود چرخه بازیافت و شرایط محیط زیست تأثیر بگذارد، عوامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان در حال تعبیه و جانمایی مخازن تفکیک زباله از مبدا هستند.

وی با اشاره به توسعه و گسترش روز افزون شهر و احساس نیاز به ایجاد تشکیلات منسجم در راستای مدیریت پسماند خشک، تاکید می‌کند: سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان در اجرای برنامه‌های خود، آموزش عمومی شهروندان، فرهنگ بازیافت، کاهش حجم زباله و نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله خشک از مبدا را سرلوحه کار خود قرار داده است، اقدامات در ارتباط با نصب مخزن‌های تفکیک زباله در مبدا توسط عوامل اجرایی این سازمان در سطح شهر سمنان ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: شهروندان می‌توانند پسماندهای خشک تفکیک شده خود را علاوه بر قرار دادن در مخازن تعبیه شده در سطح شهر، با استفاده از سامانه سیوا با مراجعه به سایت www.siva.semnan.ir، نصب اپلیکیشن سمنان من یا تماس با شماره ۳۱۵۷- ۰۲۳ تحویل سفیران پاکیزگی این سازمان دهند تا علاوه بر کمک به این سازمان برای انتقال پسماند به چرخه بازیافت، از راه فروش پسماند قابل بازیافت درآمد کسب کنند.

اعوانی تصریح می‌کند: «سیوا» سامانه‌ای جامع برای جمع‌آوری پسماند خشک از در منزل و محل کار است که با هدف حمایت از محیط زیست و بهبود چرخه مدیریت پسماند با همکاری سازمان مدیریت پسماند و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان ایجاد شده است.

اجرای طرح‌های ضربتی برای حذف موانع زیست‌پذیری

وی می‌گوید: یکی از اثرگذارترین پسماندهای خشک که به راحتی تجزیه نمی‌شود، پلاستیک‌ها است که علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در معابر، موجب نازیبایی سیما و منظر شهر می‌شود، بنابراین فرآیند اجرایی طرح ساماندهی و جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده توسط سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری از ابتدای سال به طور جدی آغاز و تاکنون به صورت مستمر پیگیری شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان با اشاره به پلمپ و جمع‌آوری انبارهای ضایعاتی غیرمجاز در سطح شهر، تاکید می‌کند: پیگیری مستمر گشت‌های بازرسی در سطح شهر برای شناسایی انبارهای ضایعاتی غیرمجاز از سال‌های گذشته تاکنون تداوم داشته و این سازمان با همکاری نماینده اداره اماکن، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و نیروی انتظامی در راستای اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اقدام به پلمب تعدادی از انبارهای ضایعات غیرمجاز در سطح شهر کرده است.

اعوانی اضافه می‌کند: انبارهای ضایعاتی که یک بار اخطار دریافت کرده‌اند، اما بی توجه بوده‌اند پلمپ می‌شوند و هماهنگی‌ها و اقدامات لازم در سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان برای معرفی مالکان واحدها به منظور اخذ زمین جهت انتقال به شهرک بازیافت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام انبارهای شهرک بازیافت سمنان بیمه آتش‌سوزی شده‌اند، تصریح می‌کند: سال گذشته پس از نشست با مسئولان و کارشناسان بیمه و امضای تفاهم‌نامه، مقرر شد تا با توجه به فعالیت ۱۱۰ انبار ضایعاتی در شهرک بازیافت سمنان و در راستای ارتقای خدمات، حفظ ایمنی و سلامت انبارداران، تمام انبارها بیمه آتش‌سوزی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان ادامه می‌دهد: شهرک بازیافت سمنان به عنوان نخستین شهرک بازیافت کشور در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با قابلیت استقرار ۱۱۰ انبار ضایعات و صنایع شامل آهن‌آلات، فلزات سنگین، پلاستیک، پت، کارتن و ضایعات کارخانجاتی فعال احداث شده است و دارای انشعاب آب، برق و گاز شهری، فضای سبز، دو دستگاه باسکول ۵۰ تنی تمام اتوماتیک، دستگاه ATM، دوربین مداربسته، یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی در آشیانه، پنج واحد تجاری، ۲۰ انبار پیش ساز جهت اجاره و ساختمان اداری و نگهبانی است.

شست‌وشوی مستمر مخازن زباله در سطح شهر سمنان

اعوانی می‌گوید: سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، مخازن جمع‌آوری زباله در سطح محله‌های شهر را با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به صورت مستمر نظافت و شست‌وشو می‌کند، امیدواریم با همکاری شهروندان مناطق سه‌گانه روزبه‌روز به شهری سالم و ایمن نزدیک‌تر شویم.

وی تاکید می‌کند: اجرای عملیات نظافت و شست‌وشوی مخازن زباله و گندزدایی و آهک‌پاشی محل نصب آن‌ها از فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان است که با هدف جلوگیری از آلودگی‌های محیطی و از بین بردن بوی نامطبوع حاصل از شیرابه‌ها به صورت مستمر در نقاط مختلف شهر اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: رعایت بهداشت شهری و عمومی از وظایفی است که نهادهای متولی باید به طور مستمر و با اعمال حساسیت زیاد به آن بپردازند، این کار به طور مستقیم با وضعیت و شرایط حضور شهروندان در سطح شهر در ارتباط است و بسیار اهمیت دارد.

اعوانی اضافه می‌کند: به منظور جلوگیری از اشاعه هرگونه آلودگی و بیماری و حفظ بهداشت محیط شهری از نظر کیفی و کمی، اجرای طرح شست‌وشوی تمام مخازن پسماند و زباله با نظارت مستقیم کارشناسان انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: نظافت نکردن و شست‌وشو نشدن مستمر مخازن زباله مکانیزه موجب پراکندگی مواد آلوده و میکروبی در محیط، تأثیر نامطلوب بر شهروندان و محیط زیست شهری و ایجاد سیما و منظری ناخوشایند می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری سمنان می‌گوید: پیگیری مطالعات ایجاد فاز دوم شهرک بازیافت، پیگیری فراهم‌آوری بستر ایجاد صنایع تبدیلی بازیافت، اجرای عملیات بهسازی جاده مرکز تخلیه پسماندهای ساختمانی و عمرانی، جمع‌آوری و ساماندهی هزار و ۱۷۰ تن پسماندهای خشک، جمع‌آوری و امحای ۶۰۰ تن زباله شهری و ۳۶۷ تن زباله عفونی بخشی از اقدامات و عملکرد سازمان مدیریت پسماند و تبدیل مواد شهری شهرداری طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ بوده است.

کد خبر 629619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.