چگونه با نگرش مثبت شخصیت خود را توسعه دهیم؟

عملکرد انسان حاصل تفکر و نگرش او است و تلاش برای مثبت شدن شخصیت و نگرش هر فرد گامی مؤثر به‌شمار می‌رود که می‌تواند برای ایجاد زندگی بهتر و جامعه‌ای مفیدتر برداشته شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان‌ها به‌طور ناخودآگاه در نتیجه افکار و نگرش‌های خود شکل می‌گیرند. به بیان ساده‌تر، انسان به چیزی می‌رسد که به دنبال آن است. چنانچه فردی در جست‌وجوی خوشبختی، دوستی و امور مثبت باشد همان را به‌دست خواهد آورد و فرد منفی‌گرایی که با همه سر دعوا دارد و می‌خواهد از همه چیز و همه کس انتقام ناکام‌روایی خود را بگیرد، چیزی به جز امور منفی را دریافت نخواهد کرد.

هر فرد روش خاص خود را برای رفتار، درک اشیا، پاسخ به احساسات و نگاه کردن به جهان دارد. رفتار هر فرد در زندگی روزمره نشان‌دهنده شخصیت او است. تجربیات افراد در دوران کودکی و حین بزرگ شدن، اساس شخصیت آن‌ها را تشکیل می‌دهد. تربیت، پیشینه خانوادگی، عوامل محیطی، شرایط مالی، جنبه‌های ژنتیکی، عوامل وراثتی، موقعیت اجتماعی خانواده، موقعیت‌ها و شرایط زندگی نیز نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت ایفا می‌کند. بنابراین دو نفر هرگز نمی‌توانند شبیه هم باشند. در نتیجه شخصیت هر فرد بر باورها، ارزش‌ها و انتظارات وی تأثیر می‌گذارد و در رفتار و تعامل او با دیگران منعکس می‌شود.

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که شخصیت را شکل می‌دهد. عامل اصلی وراثت است که در بدو تولد هر فردی مشخص می‌شود. به عنوان مثال، هیکل، زیبایی، تیپ بدنی، چهره، وزن، هوش و قدرت به ویژگی‌های بیولوژیکی والدین فرد بستگی دارد. محیطی که افراد در آن پرورش می‌یابند و فرهنگ‌های متنوعی که در سال‌های رشد خود در معرض آن قرار می‌گیرند نیز نقش بسیار مهمی در تعیین شخصیت آن‌ها دارد.

نگرش مثبت چیست؟

نگرش مثبت نیز یک رویکرد عاطفی و ذهنی است که بر جنبه روشن زندگی متمرکز است و همیشه انتظار نتایج مثبت را دارد. رویکرد مثبت با ورود خوش‌بینی به چالش‌ها در زندگی افراد همراه است، تغییرات سازنده‌ای ایجاد و زندگی را شادتر، درخشان‌تر و موفق‌تر می‌کند. توانایی کنار آمدن آسان با امور دشوار روزمره زندگی نیز با داشتن نگرشی مثبت امکان‌پذیر است که این نوع نگرش به‌دنبال رشد شخصیت به‌دست می‌آید.

نگرش مثبت بیانگر تفکر خلاق، سازنده و خوش‌بینانه است. فردی که نگرشی خوش‌بینانه و مثبت اتخاذ می‌کند در تمام امور انتظار موفقیت دارد. داشتن انگیزه برای دستیابی به اهداف و غلبه بر چالش‌ها با پیروی از راه‌حل‌هایی الهام گرفته از نگرش «ناامیدی وجود ندارد» از نشانه‌های یک فرد مثبت است و اعتقاد به خود، عزت نفس بالا و اعتمادبه‌نفس قوی از جمله خصوصیت‌هایی است که وی را از سایرین در یک گروه متمایز می‌کند.

رشد شخصیت و اتخاذ نگرشی مثبت

شخصیت یک فرد می‌تواند با تغییر شرایط و موقعیت‌ها تغییر کند و افراد می‌توانند با تغییر شرایط از خود رفتارهای متفاوتی نشان دهند. رشد شخصیت به فرد کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس به‌دست آورد، عزت نفس خود را بالا ببرد، مهارت‌های ارتباطی و مثبت‌اندیشی خود را بهبود ببخشد، و نحوه نگرش خود را به جهان تغییر دهد. این رشد همچنین به تلقین ویژگی‌های مثبت هم‌چون وقت‌شناسی، انعطاف‌پذیری، اشتیاق به یادگیری، طبیعت‌دوستی، تمایل به کمک به دیگران، نشان دادن رفتارهای خوشایند و به دست آوردن سطح بالاتری از اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

انسان باید آگاه باشد که نباید انجام کارهایی را که می‌خواهد در زندگی انجام دهد به تعویق بیاندازد و در این راه داشتن نگرشی مثبت بسیار اهمیت دارد. بهتر است انسان همیشه در زمان حال عمل و سعی کند اهداف یا وظایف خود را سریع انجام دهد، همچنین باید به جای انتقاد از دیگران، با اختصاص زمان خود به خودسازی، تأثیرات بد را در زندگی خود تشخیص دهد و تلاش آگاهانه‌ای برای اجتناب از این بدی‌ها داشته باشد.

باید توجه داشت که هر کس مسئول سرنوشت خویش است و دستاوردهای وی نتیجه تلاش‌ها و راه‌هایی است که برای پاسخ‌گویی به مشکلات خویش در نظر می‌گیرد. به این ترتیب، نگرش هر فرد نتیجه اقدامات عمدی او است و از تشخیص و تفکیک امور مهم و غیر مهم و اولویت‌بندی اقدامات ضروری و غیرضروری زندگی وی حاصل می‌شود.

نقش رشد شخصیت در موفقیت سازمانی

کارکنان چهره و خط زندگی هر سازمانی هستند. موفقیت و شکست هر سازمان به کارکنان آن بستگی دارد، بنابراین آن‌ها باید نسبت به سازمان خود حس وفاداری و دلبستگی داشته باشند، با خوش‌بینی به استقبال چالش‌ها و موقعیت‌های نامطلوب بروند و با مشکلات و موانع در محل کار به شیوه‌ای بالغ و معقول برخورد کنند. کارکنان باید الگویی برای دیگران باشند. در محل کار باید طبیعتی منظم داشته باشند تا بدون سخت‌گیری به موفقیت دست یابند.

یک محیط منفی با کاهش توانایی انجام امور طبق انتظارات همراه است و افرادی که برای رشد نگرش مثبت و توجه به رشد شخصیت تلاش می‌کنند، باارزش‌ترین، صبورترین، مطمئن‌ترین و کارآمدترین منابع انسانی برای سازمان خود و همچنین در ظرفیت فردی خود خواهند بود، بنابراین رشد شخصیت مثبت با داشتن نگرشی مثبت در هر فرد، در سطح فردی و سازمانی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

انسان خوبی بودن مستلزم رعایت ادب و احترام در کنار داشتن دیدگاهی برنده-برنده است، نه زیر پا گذاشتن یک فرد برای رسیدن به آرزوها و امیال قلبی خود یا به زبان آوردن جملاتی که آسیب‌های فراوان برجای می‌گذارد. تفسیر منفی رفتار دیگران نیز بیشتر منعکس‌کننده ذهنیت منفی خود فرد است و لازم است از هر موقعیتی برداشتی مثبت داشت. در این صورت موفقیت‌های بیشتری به‌دست خواهد آمد.

دوری از تملق و قدردانی‌های غیرصادقانه، پذیرش اشتباهات و سعی در اصلاح آن‌ها، خودداری از تلاش همیشگی برای پیروزی در مباحث، متعهد، وفادار و قابل اطمینان بودن، داشتن صداقت، درست‌کاری و فداکاری، نشان دادن تواضع، شوخ‌طبعی، تقویت توانایی خندیدن و خنداندن و ایجاد حس اعتماد و امنیت از جمله راهکارهای موجود برای حفظ نگرش مثبت به‌شمار می‌رود.

کد خبر 629480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.