نشست «کاوش‌های باستان‌شناسی محور شمالی پل خواجو»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل از برگزاری نشست «کاوش‌های باستان‌شناسی محور شمالی پل خواجو» خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: «کاوش‌های باستان‌شناسی در محور شمالی پل خواجو» عنوان نشست تخصصی این مرکز در هفته جاری است.

وی خاطرنشان کرد: گویش‌های باستان‌شناسی در حوزه جغرافیای فرهنگی اصفهان از آن منظر مهم است که با توجه به آن، نگاه دیرینه‌شناسانه به اصفهان نهادینه شده است و این موضوع دلالت بر قدمت تاریخی، تمدنی و فرهنگی اصفهان دارد.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با بیان اینکه این گویش‌ها و کاوش‌ها، گوشه‌های بسیار زیبا و جالبی را از گذشته تاریخی اصفهان نمایان می‌کند، افزود: هراندازه که پژوهش‌های باستان‌شناسی را برای مردم و اقشار مختلف شهروندان شرح دهیم و آن را اجتماعی‌تر کنیم، علاقه‌های هویتی شهروندان اصفهانی را بیشتر می‌توانیم ارتقا بدهیم.

وی اظهار کرد: امسال در تلاش بودیم که یک سلسله مباحث باستان‌شناسی را مطرح و نشست‌ها و برنامه‌هایی پیرامون آن اجرا و برگزار کنیم و علاقه‌مندان به این نوع مطالعات را جذب کنیم. در همین رابطه تا به امروز سه سخنرانی و نشست تخصصی برگزار کرده‌ایم.

عیدی تصریح کرد: پژوهش‌ها باستانی در محور تاریخی چهارباغ، کاوش‌های تاریخی و باستانی در حوضه آبخیز زاینده‌رود و پژوهش و کاوش در حوزه باستان‌شناسی جنوب پل تاریخی خواجو از جمله برنامه‌ها و نشست‌های خانه اصفهان‌شناسی و خانه ملل در همین رابطه است.

وی ادامه داد: اجتماعی شدن باستان‌شناسی از آن حیث اهمیت دارد که شهر تاریخی اصفهان در حال گذر و گذار است و براساس اقتضائات زمانی و مکانی طرح‌های جدیدی در این بستر پیاده‌سازی می‌شود؛ این موضوع چه در حوزه شهرسازی و چه در حوزه‌های دیگر مورد توجه است.

نشست «کاوش‌های باستان‌شناسی محور شمالی پل خواجو»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل گفت: اگر این کاوش‌ها دست‌مایه مدیریت شهری و حتی معماران قرار گیرد، آن‌ها بااحتیاط و دقت بیشتر و کار کارشناسی بهتر و دقیق‌تر می‌توانند در رابطه با توسعه پایدار شهر اصفهان و ظرفیت‌های آن برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: این نشست به بهانه بزرگداشت زنده‌یاد عباس بهشتیان اصفهان‌شناس و مؤلف بخش‌هایی از گنجینه آثار ملی، تاریخ آرامستان بزرگ تخت فولاد، عصارخانه‌های تاریخی اصفهان، کبوترخانه‌ها و آثار باستانی گمنام اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، نشست «کاوش‌های باستان‌شناسی در محور شمالی پل خواجو» با سخنرانی محسن جاوری روز چهارشنبه _سی‌ام آذرماه_ ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل واقع در خیابان استانداری روبه‌روی عمارت تاریخی چهل‌ستون برگزار می‌شود.

کد خبر 626887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.