متفورمین خطر ابتلا به نوع شدید کرونا را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که داروی دیابت متفورمین خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۱۹۹۴ داروی متفورمین را به عنوان داروی دیابت تائید کرد؛ این دارو با کاهش توانایی کبد در آزادسازی قند خون از ذخایر خود، به بیماران دیابتی کمک می‌کند. گروهی از محققان دانشگاه مینه‌سوتا در ایالات متحده آمریکا به منظور بررسی تاثیر داروی دیابت متفورمین بر نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف می‌کردند در صورت ابتلا به بیماری کووید -۱۹، ۵۰ درصد کمتر به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کردند. متفورمین احتمال مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹ را در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق به ترتیب تا بیش از ۴۰ و ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

محققان دریافتند افرادی که متفورمین مصرف می‌کنند؛ در مقایسه با افرادی که از داروی دیابت دیگری به نام سولفونیل اوره استفاده می‌کنند با خطر کمتر مرگ یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی مواجه می‌شوند. به گفته پژوهشگران به نظر می‌رسد متفورمین اثرات ضد ویروسی و ضد التهابی نیز دارد و می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری کووید -۱۹ باشد. این دارو از تکثیر ویروس کرونا جلوگیری می‌کند و با این فرآیند ضدویروسی می‌تواند از بیماران محافظت کند.

نتایج این مطالعه در مجله Medicine منتشر شده است.

کد خبر 623598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.