کم‌خوابی انسان را خودخواه و غیراجتماعی می‌کند

یک نوروفیزیولوژیست گفت: حتی یک ساعت بی‌خوابی، منجربه کاهش رفتارهای نوع‌دوستانه و کمک به دیگران می‌شود؛ همچنین با افزایش میزان بی‌خوابی حس خودخواهی تشدید می‌شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره رابطه کم‌خوابی و بی‌خوابی با رفتارهای نوع‌دوستانه و کمک به دیگران، اظهار کرد: مقاله‌ای از دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، حتی یک ساعت بی‌خوابی منجر به کاهش رفتارهای نوع‌دوستانه و کمک به دیگران می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش رفتارهای نوع‌دوستانه نه تنها شامل افراد ناشناس بلکه شامل دوستان نزدیک و فامیل فرد نیز می‌شود و رفتارهای فرد در کمک به آن‌ها را شبیه به برخورد با افراد ناشناس می‌کند، ادامه داد: با افزایش میزان بی‌خوابی حس خودخواهی تشدید می‌شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: در مقایسه همان فرد با خواب کافی در شرایط ۲۴ ساعت بی‌خوابی، کاهش ۷۸ درصدی در رفتارهای نوع‌دوستانه دیده می‌شود، در بررسی دقیق‌تر با اسکن مغزی نیز این امر تأیید شده و نشان داده است که بی‌خوابی باعث کاهش عملکرد در نواحی مغزی می‌شود که در رفتارها و کنش‌های اجتماعی نقش دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت خواب مهم‌تر از کمیت آن است، خاطرنشان کرد: اگر بی‌خوابی کوتاه مدت باشد، قابل بازگشت است، اما نگرانی در مورد افراد دارای بی‌خوابی مزمن مانند برخی از مشاغل ازجمله کادر درمان و پلیس است.

صفری با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است که بشر با تغییر الگوی زندگی، کم و بیش دچار بی‌خوابی و کم‌خوابی شده و به موازات آن حداقل تا حدی دچار کاهش نوع‌دوستی و کمک به دیگران شده است، اضافه کرد: خواب کافی باعث تنظیم شدن و بالا رفتن مقدار دوپامین مغز می‌شود، افرادی که دچار محرومیت خواب هستند، گیرنده‌های دوپامین به مرور زمان در مغز آن‌های کم‌تر می‌شود.

کد خبر 620239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.