۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
دلایل بروز ادرار خونی چیست؟

عواملی مانند سنگ کلیه، التهاب کلیه، ورزش سنگین، مصرف بعضی از داروها، ضربه سنگین و سرطان مثانه باعث بروز ادرار خونی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ادرار خونی همیشه نشان‌دهنده مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد. این مشکل ممکن است عفونی باشد یا در اثر اختلالات عملکردهای طبیعی بدن به وجود آمده باشد. در ادامه به بررسی بعضی از دلایل بروز ادرار خونی می‌پردازیم:

سنگ کلیه

درصورتی‌که بدن بیش از حد کلسیم یا مواد معدنی تولید کند، تجمع آن‌ها در کلیه باعث تشکیل سنگ می‌شود. در این شرایط، ممکن است خون یا تکه‌های سنگ در ادرار وجود داشته باشد، گاهی سنگ‌های کوچک خود به خود دفع می‌شوند، اما گاهی لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

التهاب کلیه

التهاب کلیه می‌تواند به فیلترهای کوچک کلیه آسیب وارد کند، بنابراین تصفیه برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود. التهاب کلیه فقط با انجام دادن آزمایش ادرار قابل تشخیص است، اما ممکن است باعث بروز ادرار خونی نیز شود. ازجمله علائم دیگر التهاب کلیه، تورم در صورت، پا و شکم است، ممکن است این مشکل خودبه‌خود بهتر شود، اما درمان نکردن آن باعث بروز آسیب کلیوی می‌‎شود.

ورزش سنگین

دوندگان بیشتر از دیگر ورزشکاران در معرض ادرار خونی قرار دارند، اما این مشکل خیلی رایج نیست. ممکن است دلیل این اتفاق کمبود آب، جراحت مثانه یا تجزیه بیشتر گلبول‌های قرمز در ورزش هوازی باشد.

مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروها مانند پنی‌سیلین یا داروهای سرطان می‌تواند عامل ادرار خونی باشد. همچنین، مصرف آسپرین و دیگر رقیق‌کننده‌های خون ممکن است باعث بروز ادرار خونی شود.

ضربه سنگین

ضربه سنگین به بدن، به ویژه اگر به کمر باشد، می‌تواند باعث بروز ادرار خونی شود. این مشکل در اثر سقوط یا تصادف با ماشین یا برخورد جسم سنگین ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، این مشکل با استراحت کردن بهبود پیدا می‌کند، اما لازم است در موارد جراحت شدید به پزشک مراجعه کنید.

سرطان مثانه

سرطان مثانه نیز ازجمله دلایل بروز ادرار خونی است، با انجام دادن آزمایش ادرار برای مشاهده گلبول‌های قرمز و دیگر عوامل عفونت یا سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی مثانه می‌توان احتمال سرطان مثانه را رد کرد.

کد خبر 620220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.