گلادیاتور فیلمی که همیشه تماشایی است

فیلم گلادیاتور از آن دسته فیلم‌ها بود که در زمان ساخت یعنی سال 2000 و در ایام اکرانش معلوم بود در فهرست علاقمندی‌های طرفداران سینما خواهد ماند و هر از گاهی دوباره آن را تماشا خواهند کرد.

فیلمی که از موسیقی متنش گرفته تا بازی‌های درخشان بازیگران تا جذابیت‌های بصری و خط روایی داستان هیچ چیزی کم ندارد و مخاطب را تا انتها همراه خود نگه می‌دارد. در آن سو هم از منتقدان تحسین فراوان دریافت کرده است. فیلم در وبسایت IMDB با میانگین امتیاز هشت و نیم در دسته‌ی فیلم‌های دیدنی و پرطرفدار قرار گرفته است. اگر این فیلم را ندیده اید پیشنهاد کافه مدیا این است که همین حالا فیلم گلادیاتور را تماشا کنید و ادامه متن را بعد از تماشای این اثر تحسین شده بخوانید.

گلادیاتورها چه کسانی بودند؟

در زبان انگلیسی هم Gladiator خوانده می‌شوند و هم Swordman. دومی را مرد شمشیر یا همان شمشیرزن ترجمه می‌کنند. اصل کلمه هم بر می‌گردد به واژه گلادیوس که نگفته پیداست رگ و پی‌اش در دوران روم باستان است. آن وقت‌ها در روزگار امپراتوری روم مردان مسلحی وجود داشتند که زندگی‌شان حول محور مبارزه با حیوانات وحشی، مجرمان یا دیگر گلادیاتورها می‌گذشت. ماحصل کار هم مردم روم و امپراتور و صاحب منصبان را سرگرم می‌کرد.

بنا به سبک زندگی و دایره ارزش‌هایی که گلادیاتورها در آن رشد می‌کردند و به آن خو می‌گرفتند، این جنگجویان مورد ستایش و تحسین مردم هم بودند، هرچند که این ستایش هزینه سنگینی داشت و در میدان مبارزه گاهی قیمتی به اندازه جان این جنگچویان طلب می‌کرد.

نخستین نشانه‌های تاریخی مربوط به گلادیاتورها به حدود 264 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد و این بود تا زمان امپراتور کنستانتین. او در ابتدای گسترش مسیحیت کمر همت بست تا این رسم و آیین را منسوخ کند.

حضور نام‌های درخشان در فیلم گلادیاتور

برای بازسازی این حماسه تاریخی نام‌های درخشانی در کنار هم قرار گرفتند. کارگردانی این درام تاریخی را ریدلی اسکات بر عهده گرفت. کارگردان نامداری که هر سه جایزه معروف دنیای سینما را برنده شده است. او اسکار، بفتا و گلدن گلوب را در ویترین افتخاراتش دارد و جدای از این بارهای بر هر کدام از این جوایز نامزد شده است. واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی و جایمن هانسو و ریچادر هریس از دیگر ستارگانی هستند که در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند و مسلما بیشترشان را بارها در قاب جادویی سینما دیده‌اید.

نویسندگی فیلنامه را هم دیوید فرانزونی، جان لوگان و ویلیام نیکلسون بر عهده گرفتند. جان لوگان نام ماندگاری در دنیای فیلم‌نامه نویسان است که همراه با اثر ماندگار آخرین سامورایی در دنیای فیلمنامه‌نویسی آوازه‌ای کم نطیر دارد. در میان بازیگران هم تنها کارنامه راسل کرو کافی است تا هر بیننده ای را به تماشای فیلم گلادیاتور ترغیب کند.

نگاهی به داستان فیلم

گلادیاتور فیلمی که همیشه تماشایی است

ژنرال ماکسیموس با بازی راسل کرو یک ژنرال رومی است که ماموریت دارد شورش بربرها را سرکوب کند. او از این ماموریت دست پر برگشته و روم به واسطه رشادت‌ها و فرماندهی او نجات پیدا می‌کند. در این زمان امپراتور روم مارکوس آئورلیس است که در بستر مرگ است. کومودوس پسر اوست که خیال جانشینی او را در سر دارد ولی امپراتور او را لایق این مسند نمی‌داند و در نظر دارد قدرت را به ژنرال ماکسیموس واگذار کند تا او با تشکیل پارلمان جمهوری مستقل رم را ایجاد کتد. گره ماجرا اینجا کور می‌شود و کومودوس این تصمیم را تحمل نمی‌کند و نمی‌پذیرد. کومودوس دستش به خون پدر آلوده می‌شود و برای از میان برداشتن موانع تصمیم به قتل عام خانواده‌ی ژنرال ماکسیموس می‌گیرد تا در انتها با اعدام ژنرال پایه‌های قدرتش را محکم کند. در این میان ماکسیموس از مرگ نجات پیدا می‌کند ولی خانواده‌اش از دم کشته می‌شوند. این اما پایان ماجرا نیست و قرار است ژنرال ماکسیموس تمام جایگاه اجتماعی اش را وانهد و در قامت یک گلادیاتور به داستان برگردد. او که به دست یک تاجر برده اسیر می‌شود توسط پراکسیمو خریداری شده و تحت تعلیم قرار می‌گیرد تا در قامت یک قهرمان در رستاخیزی دوباره هم انتقام بگیرد هم سرنوشت روم را از نو بنویسد.

درخشش واکین فینیکس در گلادیاتور

واکین فینیکس که نقش کومودوس را در فیلم گلادیاتور به عهده داشت قطعا یکی از عوامل جذابیت فیلم بود. او که دشمن ماکسیموس به شمار می‌رود توانست به خوبی از عهده این نقش بر آید و در خلق تضاد درونی فیلم هنرنمایی کند. البته این هدف به این آسانی ها هم محقق نشد. هنرنمایی او در گلادیاتور را یکی از بهترین بازی‌های او می‌دانند؛ نقشی که برای بازی کردنش در ابتدای کار نگرانی فراوانی داشت. در مصاحبه‌های راسل کرو بعد از اکران فیلم فاش شد که فینیکس از او می‌خواسته است تا بارها او را بزند تا بتواند تمرکز کند. فینیکس که اساسا شخصیتی عجیب و ناآرام دارد در روزهای ابتدایی فیلمبرداری این تقاضا را چندین بار تکرار می‌کند و نهایتا با پادرمیانی ریچار هریس آرام می‌شود و می‌تواند برای ایفای نقشی درخشان تمرکز کند.

شاهکار هانس زیمر در گلادیاتور

هانس زیمر آهنگسازی نابغه است که موسیقی متن هر فیلمی را به او بسپارند به خوبی از عهده کار بر می‌آید و بعضا شاهکار خلق می‌کند؛ می‌خواهد مشعول ساخت موسیقی برای انیمیشنی مثل فیلم بچه رئیس: کسب و کار خانوادگی باشد یا برای حماسه‌ای ساخت ریدلی اسکات آهنگ بسازد.

در گلادیاتور، ملودی کار ساده است اما به شدت تاثیر گذار و فراموش نشدنی. سازهایی هم که زیمر به خدمت گرفته فراوانند. پرکاربردترین آنها هم نوعی سنتور چینی است که یانگ کین نام دارد. سازی بسیار قدیمی که کارشناسان قدمتش را تا 2000 سال پیش از میلاد مسیح تخمین می‌زنند. صدای این ساز را اینطور توصیف می‌کنند: «آرامبخش و جاودانه».

فهرست درخشان جوایز فیلم گلادیاتور

جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری، اسکار بهترین طراحی لباس، جایزه اسکار بهترین فیلم، اسکار تدوین صدا، اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد، اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال، اسکار بهترین موسیقی. فیلم گلادیاتور در دو عنوان معتبر سینمایی دیگر یعنی بفتا و گلدن گلوب موفق به درو کردن عناوین برگزیده بسیاری شده است.

نکات جالبی که باید در مورد فیلم گلادیاتور بدانید

  • نقش ماکسیموس را قبل از راسل کرو به مل گیبسون پیشنهاد کردند. این بازیگر نامدار سینمای هالیوود نقش را نپذیرفت چرا که فکر می‌کرد برای پذیرش این نقش سنش بالا رفته است.
  • مل گیبسون تنها کسی نبود که حضور در فیلم را از دست داد. پاواراتی حتما برایتان نامی آشناست، حتی اگر از علاقمندان اپرا نباشید. این خواننده اپرا و مشهور پیشنهاد خواندن در این فیلم را رد کرد.
  • الیور رید یکی از بازیگران بااستعداد این فیلم هم نتوانست تا انتهای فیلمنامه در کنار باقی عوامل بماند. او در 61 سالگی در حین ساخت فیلم درگذشت.
  • ببرهای سکانس نبرد ماکسیموس با تایریس واقعی هستند. ریدلی اسکات می توانست به سراغ جلوه های رایانه ای برود ولی اصرار داشت تا حد ممکن کار طبیعی جلو برود و برای همین ببرهای حاضر در قاب این مبارزه ببرهای واقعی هستند که گاهی فاصله شان تا بازگیران اصلی فیلم تنها به 4 متر می رسد.

فیلم گلادیاتور را چطور ببینیم؟

این اثر ماندگار تاریخ سینما را می توانید در رسانه کافه مدیا به طور رایگان و با بهترین کیفیت تماشا کنید. کافه مدیا به عنوان یک بستر VOD این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا سینمای خود را به خانه ببرید و فیلم‌های محبوبتان را تماشا کنید.

کد خبر 619784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان فتاحی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    2 0
    دیدمش خیلی قشنگه