چگونه استرس مزمن را درمان کنیم؟

یک نوروفیزیولوژیست گفت: برای اینکه فردی از استرس مزمن نجات یابد، ابتدا باید نشانه‌های پنهان و آشکار آن را بشناسد، محدودیت قائل شدن برای فعالیت‌ها و انتظارات از دیگر اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اینکه چگونه بفهمیم استرس مزمن داریم و این نوع استرس به ما آسیب زده است؟، اظهار کرد: بسیاری از نشانه‌های استرس مزمن را می‌توان در خواب متوجه شد، اگر فردی با اختلال خواب مواجه باشد به گونه‌ای که اگر زود از خواب بیدار می‌شوید و دیر به خواب می‌روید و در خواب کابوس می‌بینید، ممکن است نشانه‌هایی از استرس مزمن باشد که ضروری است این استرس درمان شود.

وی ادامه داد: اگر نشانه‌هایی در بدن فرد وجود داشته باشد به این صورت که مرتب سرما می‌خورد، ممکن است نشانه‌هایی از استرس مزمن باشد، انواع مختلف سردردها و دردها مانند درد معده و عضلات ممکن است ریشه در استرس مزمن داشته باشد.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به اینکه نشانه‌های هیجانی یکی دیگر از موارد استرس مزمن است، تصریح کرد: اگر فردی احساس می‌کند انرژی خود را از دست داده است و احساس اضطراب و افسردگی می‌کند ممکن است ناشی از استرس مزمن باشد، همچنین نشانه‌های دیگر استرس مزمن، ایجاد رفتارهای اعتیادگونه مانند زیاد خوردن یا کم خورددن، دندان قروچه رفتن، جویدن ناخن‌ها و در نهایت پناه آوردن به داروهای اعتیادآور و الکل است.

وی اضافه کرد: در حالی که فردی مشکل خاصی نداشته باشد، اما در تفکر و تمرکز دچار اختلال شده باشد، ممکن است دلیل آن استرس مزمن باشد که باید درمان شود و مورد توجه قرار گیرد.

صفری افزود: برای اینکه فردی از استرس مزمن نجات یابد، ابتدا باید نشانه‌های پنهان و آشکار آن را بشناسد، محدودیت قائل شدن برای فعالیت‌ها و انتظارات از دیگر اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود، باید یک فرد بداند مسئول تمام اقدامات نیست و همه کارها قرار نیست یکسان و یک جا و به یک اندازه پیش برود، بلکه یک فرد باید بداند تا چه اندازه کشش و قابلیت کنترل روی کارها دارد به گونه‌ای که دچار آسیب نشود، همچنین باید فعالیت‌ها را بر مبنای توانایی و مقدار وقتی که دارد، تنظیم کند.

کد خبر 617234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.