پخش مستند «آیین تشییع» در روز ملی اصفهان

یک مستندساز و فعال رسانه‌ای گفت: تمدن عیلام از زمان ایران باستان و تشییع‌ جنازه مردم با آیین‌های متفاوت آن دوره و همچنین تشییع اساطیری ما با عنوان سووشون یا سوگ سیاوش در مستند آیین تشییع در ایران و اصفهان بررسی و دیده‌ شده است که قرار است در روز بیست‌وپنجم آبان‌ماه روز ملی اصفهان پخش شود.

محمدحسین هادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مستندی با موضوع آئین تشییع در ایران و اصفهان به مناسب روز حماسه و ایثار مردم شهیدپرور اصفهان تهیه شده است که در این ایام اکران می‌شود.

وی افزود: با نگاهی که به موضوعات و مباحث مرتبط با جنگ تحمیلی هشت‌ساله و دفاع مقدس متوجه می‌شویم ساخت آثار هنری و صوتی و تصویری، بیشتر سمت‌وسوی احساسی یا هیجانی داشته و در زمان‌هایی به شکل تخصصی‌تر به سمت موضوعات تخصصی جنگی یا فنی رفته است.

این فعال رسانه‌ای و مستندساز تصریح کرد: در این مستند اختصاصی قصد داریم به جریان روز بیست‌وپنجم آبان‌ماه از زاویه تاریخی و آئینی در کشور ایران و استان اصفهان در ادوار مختلف نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آئین تشییع جنازه از قرون چهارم، پنجم و حتی قبل‌تر از این دوره‌های تاریخی هم وجود داشته و پس از آن در قرون اسلامی ایرانی برگزار شده است که تشییع باشکوه بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال ۱۳۶۱، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آئین‌های تشییع شهدا را در دوره معاصر شاهد هستیم.

هادی ادامه داد: نگرش اصلی ما به این موضوع تاریخی و آئینی است؛ چراکه از لحاظ پیشینه تاریخی این آئین را نقد و بررسی کرده‌ایم و کارشناسی‌ها نیز با واکاوی دقیق تمدنی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در این روز بزرگ، یک سری اتفاقات خاص افتاده که در تاریخ ماندگار شده است، افزود: علاوه بر این رویداد کم‌نظیر در اصفهان، موارد مشابه دیگری مانند تشییع پیکر مطهر امام راحل یا فرمانده شهید سپاه قدس سرلشکر قاسم سلیمانی که تا به امروز نظیر نداشته است، در این مستند بازخوانی شده است.

این مستندساز اظهار کرد: تمدن عیلام از زمان ایران باستان و تشییع‌جنازه مردم با آئین‌های متفاوت آن دوره و همچنین تشییع اساطیری ما با عنوان سووشون یا سوگ سیاوش در این مستند بررسی و دیده شده است.

وی گفت: پس از تمدن عیلام یا دوره‌های اساطیری، وارد دوران و تمدن اسلامی می‌شویم و آئین‌های این دوره را بررسی می‌کنیم تا اینکه به رویداد حماسه و ایثار مردم اصفهان در روز ۲۵ آبان می‌رسیم.

هادی تأکید کرد: برای معرفی آئین‌های تمدن عیلام از یکی از پژوهشگران بختیاری این حوزه اطلاعات خوبی دریافت کردیم. وی سالیان زیادی است در حال انجام تحقیق و پژوهش میدانی در حوزه سرزمینی زاگرس و مناطق مختلف است.

کد خبر 616440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.