پایبندی زنان به انقلاب اسلامی ایران/ از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست حمایت شود

زنان ایران‌زمین معتقد و پایبند به نظام و انقلاب اسلامی ایران هستند و با تمام سختی‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند و علی‌رغم کمبودها و مشکلات، نظام و انقلاب اسلامی ایران را حفظ و حراست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، با نگاه به تمام رده‌های سنی بانوان به این نتیجه می‌رسیم که دختران قرار است نقش‌آفرینان جامعه آینده باشند، بانوانی که اکنون نقش همسری را ایفا می‌کنند، به‌عنوان محور اصلی خانواده‌ها و مادران نیز تربیت‌کننده نسل آینده هستند و زنان فعالی که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حضور دارند، بخشی از تنظیم‌کنندگان مناسبت‌ها و رخدادهای کنونی کشور خواهند بود.

یکی از مؤلفه‌های ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران، تعداد بالای نویسندگان زن است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد نویسنده‌های زن به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسید، اما اکنون این تعداد به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد که در تراز ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

از موارد ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران، حفظ کرامت و حرمت زن در جامعه است که در کنار این دو مقوله حفظ هویت مادری به‌طور جدی مورد توجه است، این در حالی است که گاهی در کشورهای دیگر این مقوله نادیده گرفته شده است.

جمهوری اسلامی ایران کارنامه پرافتخاری در ارتقای جایگاه زن و خانواده دارد که این ارتقای جایگاه در تمام مجامع بین‌المللی قابل دفاع و از رشد، توسعه و گسترش فوق‌العاده برخوردار است و به اندازه‌ای این رشد، چشمگیر است که دشمنان کشور آن را برنمی‌تابند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیش از ۶۰ درصد زنان در کشورمان بی‌سواد بودند، اما امروز شاهد هستیم بیش از ۶۰ درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه به‌ویژه تحصیلات تکمیلی را دختران و زنان تشکیل می‌دهند؛ این میزان رشد و ارتقای جایگاه زنان در کشور مثال‌زدنی است.

بیش از ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه برای حفاظت از زن و خانواده تنظیم و تبیین شده است؛ حمایت از زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان خانه‌دار و تشکیل ستاد ملی حمایت از خانواده نمونه‌های مشابه دیگر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای جایگاه زنان در کشور است.

در کشور ایران قوانین خوبی در حوزه زنان و خانواده وضع شده و در حال اجرا است که این قوانین توانسته است در ارتقای جایگاه زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش مؤثری ایفا کند، از این رو در خصوص جایگاه زنان در انقلاب اسلامی ایران با زهرا عزیزی، عضو شورای اسلامی شهرستان کوهپایه به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

جایگاه زنان در انقلاب اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به مشکلات و مسائلی که برای زنان در کشور وجود دارد، اما زنان معتقد و پایبند به نظام و انقلاب اسلامی ایران هستند و با تمام سختی‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند و علی‌رغم کمبودها و مشکلات از نظام و انقلاب اسلامی ایران حفظ و حراست می‌کنند.

بانوان در انقلاب اسلامی ایران از جایگاه ویژه و مطلوبی برخوردار هستند، البته گاهی بانوان جایگاهی که دارند را باور ندارند، این در حالی است که هنوز بعضی تعصبات و فرهنگ‌های بسته‌ای نسبت به زنان وجود دارد که به آن‌ها اجازه ورود به جامعه را نمی‌دهد تا بتوانند شخصیت و توانمندی‌های خود را وارد میدان کنند، به همین دلیل بانوان با ترس‌هایی مواجه هستند، اگر بانوان بتوانند وارد عرصه شوند بسیاری از مسائل و مشکلات رفع می‌شود.

در حال حاضر شرایط برای بانوان بهتر شده است و از جایگاه ویژه‌ای برخودار هستند، به گونه‌ای که در جایگاه‌های مختلف حضور یافتند و به خوبی درخشیدند، اما هنوز نیازمند برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم تا زنان بیش از پیش در میدان حضور یابند. همچنین گاهی در اصفهان آن طور که باید از زنان حمایت نمی‌شود، در حالی که لازم است جامعه پشتوانه و حامی زنان باشد تا آنها بتوانند در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی وارد میدان شوند.

حوزه زنان با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

چالش‌های فراوانی در حوزه زنان وجود دارد که سد راه آن‌ها شده است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها نمی‌شود، به عنوان مثال مسئولان باید در عرصه‌های مختلف برای بانوان تسهیلاتی در نظر گیرند تا آنها بتوانند ایده‌های خود را به منصه‌ظهور برسانند. نه تنها در شهرستان کوهپایه بلکه در شرق اصفهان، زنان با مشکلات متعددی از جمله نبود امکانات ورزشی و فرهنگی روبه‌رو هستند، لذا می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط در این راستا اقدامات لازم را مد نظر قرار دهند تا کمبودها رفع شود.

همچنین بسیاری از بانوان در زمینه اشتغال با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تعدادی از بانوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند و قصد اشتغال به کار دارند تا بتوانند امور خود را بگذرانند، اما حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهرستان تلاش کردیم تا تسهیلاتی برای بانوان بی‌سرپرست یا بدسرپرست دریافت کنیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم، بسیاری از بانوان در شرق اصفهان تنها می‌توانند در منازل خود به نانوایی بپردازند، اما با توجه به گران شدن آرد هرچه تلاش کردیم تا از این بانوان حمایت شود و سهمیه‌ای به آن‌ها تعلق گیرد، به نتیجه‌ای نرسیدیم و هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها نشده است.

آنچه از مسئولان انتظار داریم این است که از بانوان به ویژه بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست حمایت کنند، گاهی در شهرستان‌ها به ویژه منطقه شرق اصفهان زنانی را داریم که بدسرپرست هستند و زمانی که تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرد، کمیته مبلغ کمکی را به حساب سرپرست خانوار پرداخت می‌کند، این در حالی است که باید مبلغ کمکی را به حساب مادر خانواده واریز کنند و در نهایت مسئولان ذی‌ربط عنوان کردند قوانین این‌گونه است و باید حکم قضائی دریافت کنیم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

رویکرد شورای شهرستان کوهپایه در خصوص حوزه زنان چیست؟

تلاش کردیم که در سال جاری بنیاد برکت از زنان حمایت کند که این حمایت بیشتر در بحث تسهیلات اشتغال‌زایی برای بانوان بی‌سرپرست و بد سرپرست در نظر گرفته شد، اما هنوز اجرا نشده است، امیدواریم این اقدام عملیاتی شود تا بتوانیم تسهیلاتی در قالب اشتغال‌زایی برای بانوان ایجاد کنیم البته نسبت به حمایت از بانوان اقدامات متعددی انجام دادیم، اما بخش عمده این حمایت‌ها متوجه مسئولان بوده و باید حمایت‌های اساسی از جانب مسئولان صورت می‌گرفت، اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

آیا طی ۴۰ سال گذشته بستر مناسبی برای تعالی زنان در جامعه فراهم شده است؟

به طور کلی حمایت‌هایی از زنان شده است، اما به عنوان نماینده مردم به ویژه زنان در شورای اسلامی شهرستان انتظارات بیشتری در راستای حمایت از زنان دارم و معتقدم باید حمایت‌های بیشتری از زنان شود تا بیش از این استعداد خود را شکوفا کنند و وارد عرصه شوند، این در حالی است که گاهی شاهد هستیم بستر مناسبی برای بانوان با استعداد فراهم نشده است.

آیا فرصت‌های برای اشتغال‌زایی بانوان ایجاد شده است؟

به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهرستان و یکی از خیران، تلاش کردم در راستای اشتغال‌زایی به بانوان کمک کنم تا بتوانند برای خود، اشتغالی فراهم کنند، به عنوان مثال یکی از بانوان کوهپایه باشگاه بدنسازی در این شهرستان راه‌اندازی کرده است، علی‌رغم اینکه این باشگاه بدنسازی با سختی‌های فراوان راه‌اندازی شده، اما تاکنون پیشرفت خوبی داشته است و بانوانی توانستند وارد عرصه شوند و اشتغال‌زایی کنند، اما از آن‌ها حمایتی نشده و آنچه اکنون شاهد پیشرفت آن هستیم تلاش و زحمات بانوان بوده است.

انتظار داشتیم بانوانی که وارد عرصه‌های مختلف می‌شوند و تلاش می‌کنند تا استعداد خود را به میدان بیاورند، مورد حمایت مسئولان قرار گیرند، اما آن طور که باید حمایتی از آن‌ها نشده است، پروژه فدک کوهپایه در قالب کارگاه‌های خیاطی، قلم‌زنی و صنایع دستی راه‌اندازی شده است که در این راستا خواهران بسیجی وارد عرصه شدند و این مجموعه را پایه‌گذاری کردند.

چه تعداد از زنان در شهرستان کوهپایه مشغول به فعالیت هستند؟

آمار تعداد بانوان اشتغال به کار در شهرستان کوهپایه محدود است، در بزرگترین دهستان شهرستان کوهپایه (زفره) بانوانی در زمینه قلم‌زنی و میناکاری مشغول به فعالیت هستند، اما هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت و علی‌رغم زحمات و وقتی که صرف می‌کنند تنها یک دستمزد کارگری دریافت می‌کنند.

به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر در شهرستان کوهپایه انتظار حمایت مسئولان از بانوان را دارم، شهرداری‌ها بودجه فرهنگی دارند، اما نمی‌دانیم این بودجه را چگونه هزینه می‌کنند؟ باید نسبت به این بودجه جواب‌گو باشند که چه بخشی از این بودجه برای بانوان هزینه می‌شود؟، اما در این راستا هیچ مسئولی پاسخگو نیست، از این رو به عنوان حامی بانوان از مسئولان درخواست داریم که بانوان مستعد مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر 616017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.