دلار ۳۷ هزارتومان می‌شود؟

یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه دلار ۳۶ یا ۳۷ هزارتومان رقم چندان غیرمنطقی نیست، گفت: سیاست فعلی تثبیت قیمت دلار در محدوده ۳۲ هزارتومان منجر می‌شود که بانک مرکزی دلارهایش را از دست دهد.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شرایط حاضر به توافق نرسیدن برجام وزن بیشتری گرفته و از طرف دیگر، تقاضای خرید هم برای دلار ایجاد شده است. در چنین شرایطی پافشاری کردن بانک مرکزی بر نگه‌داشتن این نرخ منجر به از دست رفتن منابع ارزی این نهاد می‌شود.

وی افزود: براساس محاسبات متخصصان ارزی، بین نرخ ارز و حجم نقدینگی ارتباط منطقی وجود داشته و ارزش ذاتی دلار حتی در شرایطی که تحریم وجود نداشته باشد در محدوده ۳۰ هزار تومان است. با توجه به این موضوع، ریسک ناشی از احیانشدن برجام نباید ۱۰ درصد باشد که بانک مرکزی اصرار کند دلار را در کانال ۳۲ هزارتومان تثبیت کند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: سیاست فعلی منجر می‌شود که بانک مرکزی دلارهایش را از دست دهد. دلار در دی‌ماه ۹۹ یک‌بار به ۳۲ هزارتومان رسید و با توجه به افزایش حجم نقدینگی که از آن زمان تاکنون داشته‌ایم، همچنین درصد تورم که همه کالاها با دلارهای ۴۰ هزارتومان به بالا معامله می‌شود، افزایش قیمت دلار تا محدوده ۳۷ هزارتومان اتفاق بدی هم نیست.

اشتیاقی اضافه کرد: یکی از دلایل فروش سهام در بازار سرمایه در روزهای اخیر نیز نرسیدن قیمت دلار به محدوده ۳۷ هزار تومان است، زیرا اگر دلار به این محدوده برسد ریسک خرید آن زیاد می‌شود، بنابراین مردم کمتر به سمت خرید دلار رفته و سرمایه‌ها به سمت بورس می‌آید.

کد خبر 616416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.