پرهیز از نگاه سیاه و سفید به مباحث فرهنگی جامعه

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اینکه بگوییم زنان محدود هستند یا مردان محدود نیستند نگاه سیاه و سفید به یک موضوع است، هر چند ممکن است اشتباهاتی وجود داشته باشد که باید در جای خود به شکل منطقی بررسی و پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی شاهمرادی روز دوشنبه-نهم آبان‌ماه- در نشستی با عنوان «بی‌‎واسطه با نوجوانان شهر»، اظهار کرد: خانه نوجوان شهرداری در خیابان زینبه جنوبی مرکز تخصصی کارآفرینی در شهر اصفهان فعالیت دارد و ارتباط خوبی با سایر استان‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز به شکل تخصصی در مباحث اشتغال و کارآفرینی تولید محتوا دارد. همچنین دوره «نوجوان کارآ» و رویدادهای مشابه برای ایده‌های کسب و کار در مناطق مختلف وچندگانه شهرداری اصفهان تعریف شده که نوجوانان و جوانان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش یکی از نوجوانان حاضر در نشست درباره نبود کتابخانه اختصاصی برای نوجوانان، افزود: کتابخانه تخصصی این گروه سنی در فرهنگسرای نوجوان فعالیت دارد و به‌تازگی به روز رسانی شده است.

وی اظهار کرد: مرکز دیگری با عنوان مبادله کتاب نوجوان در همان خانه نوجوان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی افتتاح خواهد شد. در موضوع مبادله کتاب نوجوانان می‌توانند کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اند به این مرکز مبادله تحویل دهند و به‌جای آن کتاب جدید هدیه بگیرند.

شاهمرادی با بیان اینکه مشابه همین اقدام در کتابخانه تخصصی میرداماد شهرداری اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: «نذر آگاهی» عنوان طرحی بود که طی آن مردم و خانواده‌ها کتاب‌های کمک درسی را به این کتابخانه اهدا کردند و کتاب‌های دیگر هدیه گرفتند.

پرهیز از نگاه سیاه و سفید به مباحث فرهنگی جامعه

وی ادامه داد: در طرح نذر آگاهی تعداد زیادی کتاب جمع آوری شد که با همکاری فردی نیکوکار به‌روز رسانی شده و در اختیار دانش آموزان مناطق محروم استان اصفهان و چند استان کشور قرار گرفت.

تجهیز ۱۰ کتابخانه با کتاب‌های اهدایی

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: با کتاب‌های اهدایی از طرف شهروندان اصفهانی ۱۰ کتابخانه در سال جاری تجهیز شد که عمده کتاب‌ها از ارزش و غنای بالایی بهره مند بود و توانست رضایت مردم را جلب کند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نوجوانان دختر حاضر در این نشست در رابطه به کمبود فضاهای اختصاصی ورزش بانوان، اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۰ زیرساخت اختصای برای بانوان در شهر اصفهان داریم که هفت مرکز از این تعداد باغ بانوان است.

شاهمرادی با اشاره به اینکه بعد از دوران شیوع ویروس کرونا و از ابتدای سال جاری تا به امروز بیش از ۵۰ هزار زن از این فضاهای اختصاصی استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: اینکه گفته شد دسترسی به این مراکز راحت نیست درست است و ما به دنبال ایجاد یک مرکز اختصاصی بانوان در یکی از نقاط مرکزی شهر اصفهان هستیم.

وی ادامه داد: ایجاد و احداث سایت‌های اختصاصی بانوان برای تخلیه فعالیت‌های هیجانی را در دستور کار داریم و آماده پذیرش ایده و طرح‌های مرتبط در این رابطه از طرف شهروندان به‌ویژه نوجوانان حاضر در این نشست در همین رابطه هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان سپس در پاسخ به پرسش یکی دیگر از نوجوانان اظهار کرد: اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و توانمند سازی اقشار مختلف جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی یکی از تکالیف شهرداری است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه در همین نشست گفته شد در برخی معابر یا گذرهای شهر شاهد تعداد زیادی جوان و نوجوان هستیم که سیگار می‌‎کشند، باید گفت این موضوع در محل‌ها یا خیابان‌های خاص اتفاق افتاده و نمی‌توان آن را به عموم فضاها تعمیم داد؛ ضمن اینکه طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در رابطه با این آسیب‌ها با همکاری آموزش و پرورش داریم که به مرور اجرا خواهد شد.

شاهمرادی افزود: اتفاق بدی که مدتی است شاهد آن هستیم پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر به‌ویژه در بین زنان و دختران جامعه است. این یک زنگ خطر جدی است. خیلی از این مشکلات و آسیب‌ها به دلیل نداشتن مهارت‌های کافی و اصولی در زندگی و ضعف در استحکام شخصیتی است.

وی سپس به سوال یکی دیگر از نوجوان در رابطه با برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه، تصریح کرد: پرسیدن و پرسشگری امر خوبی است اما پافشاری روی اشتباه غلط است. مهم این است که اهل گفتگو و نقدپذیر باشیم و به دنبال کشف حقیقت برویم هر چند نمی‌توان همه چیز را با اجبار و جریمه و حتی آموزش درست کرد اما می‌توان یادآوری کرد که همه ما در قبال خود و جامعه مسئول هستیم.

مسئولیت پذیری کمرنگ شده است

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: متأسفانه امروزه حس مسئولیت پذیری کم شده و گاهی افرادی هستند که حتی نسبت به خودشان هم مسئولیت پذیری ندارند. ما در مجموعه شهرداری تلاش می‌کنیم یک فضای سالم و متعاملانه برای شنیدن، گفت‌وگو و آموزش‌های دینی و فرهنگی خانواده‌ها فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست ما در شهرداری توانمندسازی شهروندان است و در این مسیر همه تلاش و امکانات موجود را برای تقویت این رویکرد به‌کار گرفته و خواهیم گرفت.

شاهمرادی در ادامه به پرسش نوجوان دیگری در رابطه با محدویت بانوان در جامعه به نسبت مردان، اظهار کرد: ممکن است محدودیت‌هایی برای زنان باشد اما برای مردان هم محدودیت‌ها و چارچوب‌هایی وجود دارد.

وی افزود: اینکه بگوییم زنان محدود هستند یا مردان محدود نیستند نگاه سفید و سیاه به یک موضوع است، هر چند ممکن است اشتباهاتی وجود داشته باشد که باید در جای خود به شکل منطقی بررسی کرد و پاسخ داد.

معاون شهردار اصفهان تاکید کرد: دو شخصیت بزرگ در طول تاریخ بزرگترین خدمت را به زنان کرده‌اند که ابتدا نبی مکرم اسلام (ص) در صدر اسلام و امام خمینی (ره) در دوران کنونی است.

وی خاطر نشان کرد: در دوره‌ای که دختردار شدن و دختر بودن ننگ محسوب می‌شد، این حضرت ختمی مرتب بود که به زن کرامت و عزت داد و با منش و برخورد بی‌همانند با دخترش حضرت زهرا (س)، آن را به اوج رساند.

شاهمرادی افزود: حضرت امام خمینی (ره) نیز در دوره معاصر می‌فرمایند زنان باید دوشادوش مردان فعالیت کنند البته با حفظ شئونات؛ من و همه شما به‌عنوان شهروند یا افرادی که مسئولیت داریم باید در این مسیر بکوشیم و تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: اگر امروز شاهد هستیم بخش زیادی از مطالبات محقق نمی‌شوند به این دلیل است که شنیده و در ادامه کانالیزه نمی‌شوند. احزاب در این بین نقش پررنگی دارند و می‌توانند مطالبه کرده سپس اولویت بندی کنند و در مسیر تحقق آن مطالبه تلاش کنند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: حتی مسائل دینی و مذهبی قابل گفت‌وگو هستند اما اشتباه ما در گفت‌وگو و بحث و مناظره این است که گمان می‌کنیم باید آنچه که نظر من نوعی باید برنده یا چیره شود که البته همین موضوع هم جای بحث و کار بیشتر دارد.

کد خبر 615985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.