طرز تهیه گوشفیل نازک و خانگی + نکات پخت گوش فیل بدون ماست اصفهانی بازاری

گوشفیل یکی از شیرینی های سنتی اصفهان است که معمولا آن را با دوغ سرو می‌کنند. همچنین این شیرینی به همراه زولبیا و بامیه در ماه رمضان مصرف می‌شود.

به گزارش ایمنا، گوشفیل یا گوش فیلی از آن دسته شیرینی‌های محبوب و خوشمزه است که در شربت قرار می‌گیرد و به همین دلیل شهد دار است. بافت این شیرینی نازک و ترد است و بیشتر در ماه مبارک رمضان بر سر سفره‌های افطار وجود دارد، اما در استان اصفهان این شیرینی در تمام فصل‌های سال به همراه دوغ سرو می‌شود. در واقع دوغ و گوش فیل یکی از دسرهای معروف اصفهانی به حساب می‌آید. به دلیل اینکه شکل ظاهری این شیرینی به گوش فیل شبیه است، به آن گوشفیل می‌گویند ولی خمیر آن را می‌توان به شکل‌های مختلف و دلخواه نیز برش داد.

مواد لازم برای تهیه گوش فیل کاغذی

شیر ۱ فنجان سر خالی
بیکینگ‌پودر ۱ قاشق مرباخوری
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سفید ۱ لیوان
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت گوشفیل

آب ۱ لیوان
شکر ۲ لیوان
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

مرحله اول

برای تهیه گوش فیل خانگی ابتدا باید شربت آن را تهیه کنید. برای این کار ابتدا آب را در یک ظرف مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس شکر را کم کم به آن اضافه کرده و بگذارید تا شکر در آب حل شود. بهتر است مخلوط آب و شکر را هم نزنید و اجازه دهید شکر خود به خود آب شود.

طرز تهیه گوشفیل نازک و خانگی + نکات پخت گوش فیل بدون ماست اصفهانی بازاری

مرحله دوم

وقتی شکر کاملاً در آب حل شد، حرارت را کمتر کنید تا شربت به آرامی شروع به جوشیدن کند و کم کم به غلظت مناسب برسد. بعد از اینکه شربت قوام آمد آب لیمو ترش، زعفران دم کرده و گلاب را به آن اضافه کرده و شربت را هم بزنید تا یکدست شود. بعد از چند دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله باید خمیر گوشفیل را آماده کنید. برای این کار تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ بریزید سپس شیر و روغن را به آن اضافه کرده و مواد را با همزن به خوبی هم بزنید تا کاملاً یکدست شود.

مرحله چهارم

بعد از اینکه شیر، تخم مرغ و روغن به خوبی با هم مخلوط شد، دو قاشق از شربت آماده شده را به همراه بیکینگ‌پودر به مخلوط اضافه کرده و دوباره مواد را هم بزنید.

مرحله پنجم

در این مرحله آرد را الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید. هم زمان مواد را با قاشق مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. وقتی خمیر گوشفیل کمی سفت‌تر شد، آن را با دست کمی ورز دهید. اگر خمیر به دستتان می‌چسبد دوباره کمی آرد به آن اضافه کنید. ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد و دیگر نیازی به اضافه کردن آرد نباشد. در اضافه کردن آرد دقت کنید چرا که اگر آرد زیاد شود خمیر سفت می‌شود.

مرحله ششم

خمیر آماده شده را در یک ظرف قرار داده و روی آن را با سلفون بپوشانید، سپس خمیر را در جای گرم قرار دهید و بگذارید به مدت ۲ ساعت استراحت کند. بعد از دو ساعت خمیر به خوبی نرم و لطیف می‌شود. روی یک سطح صاف را کمی آرد بپاشید و خمیر را با وردنه به ضخامت نیم سانت بر روی سطح پهن کنید. حالا خمیر را با چاقو یا پیتزا بر به شکل لوزی، مربع یا هر شکل دلخواه برش دهید.

طرز تهیه گوشفیل نازک و خانگی + نکات پخت گوش فیل بدون ماست اصفهانی بازاری

مرحله هفتم

یک ظرف عمیق را انتخاب کنید و داخل آن را روغن سرخ کردنی بریزد به طوری که گوش فیل‌ها در آن شناور شود. ظرف را روی شعله ملایم قرار دهید و بگذارید روغن به خوبی داغ شود. سپس تکه‌های خمیر را داخل روغن انداخته تا به آرامی پف کرده و طلایی شوند. گوشفیل ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن به خوبی طلایی شود.

مرحله هشتم

بعد از اینکه گوشفیل ها به خوبی سرخ شد آنها را از روغن خارج کرده و داخل شربت قرار دهید سپس بعد از ۳۰ ثانیه آنها را از داخل شربت بیرون آورید. می‌توانید گوشفیل ها را در یک صافی قرار دهید تا شهد اضافی آنها گرفته شود. گوشفیل ها را در ظرف مورد نظر بچینید و با پودر نارگیل و یا پودر پسته آنها را تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه گوشفیل خانگی

  • اگر ضخامت خمیر خیلی کم باشد گوشفیل به خوبی پف نمی‌کند.
  • روغن باید به خوبی داغ شود تا گوشفیل خوب پف کند.
  • شربت نباید خیلی رقیق باشد چرا که باعث نرم شدن گوشفیل می‌شود.
کد خبر 615306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.