چرا گالری‌ها در اصفهان رونق پیدا نمی‌کند؟

مدیر گالری اکنون گفت: اصفهان در موضوع هنرهای سنتی و صنایع دستی غنی است اما در هنر مدرن و معاصر این بستر فراهم نشده است و در واقع فرهنگ‌سازی برای استقبال از این دست هنرها شکل نگرفته است.

الناز رجبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حمایت از هنرمندان و گالری‌ها در پایتخت بیشتر است، زیرا وقتی نمایشگاهی در یک گالری برگزار می‌شود همه افرادی که متوجه می‌شوند نمایشگاهی برپا شده است از طریق دوستان، هنرمندان و فضای مجازی اطلاع پیدا می‌کنند، همچنین به دیگران هم اطلاع می‌دهند که بیایند و دیدن کنند.

وی افزود: در اصفهان اما این گونه نیست و حتی گاهی دانشجویی که در رشته‌های هنری تحصیل می‌کند، حاضر نیست وقت بگذارد و از گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری بازدید کند.

مدیر گالری اکنون با بیان اینکه بازاریابی و فروش آثار هنری در تهران رونق بیشتری دارد، ادامه داد: در اصفهان به دلیل زیرساخت‌هایی که وجود ندارد زیاد فردی به دنبال خرید آثار هنری نیست هر چند استان، یک استان فرهنگی است و باید وضعیت بهتر از این باشد.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان نمی‌توان به هنرمندی که در گالری نمایشگاه می‌زند و خواستار فروش آثارش می‌شود، قول قطعی داد اما در تهران این فرهنگ‌جا افتاده است که اگر مناسبت خاصی مانند جشن تولد یا سالگرد ازدواج دارند، به جای تهیه لوازم خانگی، کادویی یا کارت هدیه، آثار هنرمندان هنرهای تجسمی را خریداری می‌کنند و در آن جشن هدیه می‌دهند.

چرخش خوب اقتصادی در گالری‌های تهران

رجبیان افزود: فرهنگ‌سازی برای استقبال و خرید آثار هنری در اصفهان شکل نگرفته و همین باعث زدگی و ناامیدی هنرمندان این خطه شده است؛ ضمن اینکه چرخش اقتصادی در گالری‌های تهران بیشتر و راحت‌تر از اصفهان اتفاق می‌افتد.

وی درباره چرایی این مشکل در اصفهان و استقبال نکردن از آثار هنری نوین، خاطرنشان کرد: موضوع خرید آثار هنری در تهران به این شکل نهادینه شده است که زمانی که شما برای خرید یک اثر هنری اقدام می‌کنید در واقع به هنر و دست ساخته هنرمند احترام می‌گذارید و هنر او را ارزش می‌گذارید.

مدیر گالری اکنون گفت: اما در اصفهان وقتی از فردی می‌خواهید اثری هنری خریداری کند، این موضوع در ذهن او جا نیفتاده که چرا من باید پول پرداخت کنم و یک اثر هنری را بخرم؟ بنابراین حاضر است با همان مبلغی که با یک اثر هنری برابری می‌کند، یک عنصر معمولی و بازاری بخرد، اما برای هنر دست به جیب نشود.

وی با اشاره به اینکه مردم اصفهان با هنر معاصر ارتباط نگرفته‌اند، اظهار کرد: اصفهان در موضوع هنرهای سنتی و صنایع دستی غنی است اما در هنر مدرن و معاصر این بستر فراهم نشده و در واقع فرهنگ‌سازی استقبال از این دست هنرها شکل نگرفته است.

رجبیان ادامه داد: وزارت فرهنگ یا دیگر نهادهای مرتبط فرهنگی می‌تواند با تبلیغات شهری و محیطی موضوع توجه به هنرمندان به‌ویژه هنر مدرن و معاصر را در اذهان عمومی نهادینه کنند. وقتی فردی در خیابان یا مترو یک اثر هنری جدید را تماشا می‌کند، به مرور با این نوع از هنر روز نیز آشنا می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که در این شرایط برخی شبکه‌های اجتماعی و مجازی مسدود است، اظهار کرد: اگر سازمان‌های مرتبط دولتی و فرهنگی امکان استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و محیطی را برای ما فراهم کنند، به طور حتم در آشنایی مردم با هنرهای جدید و حتی خرید آنها مؤثر خواهد بود.

مدیر گالری اکنون اصفهان، اضافه کرد: شب عید هر سال به برخی شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهیم آثار هنری را خریداری کنند. اما در همین حین شاهدیم، افرادی حاضر هستند یک بشقاب میناکاری هدیه بدهند اما اثر هنری مدرن خریداری نکنند، چرا که مطلع نیستند آن اثر هنری به آن‌ها روح، انرژی و نشاط هدیه می‌کند؛ در حالی که بشقاب مینا تکراری شده است و همه جا به چشم می‌خورد.

وی در رابطه با اهمیت گالری و نمایشگاه‌های هنری در حوزه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: وقتی نگارخانه صفوی را راه‌اندازی کردیم یک راهرو را به دیوار نمایش اثر هنری تبدیل کردیم و در فاصله کوتاهی، تغییر را متوجه شدیم. یک زن خانه‌دار که وارد نگارخانه می‌شود و از این محل عبور می‌کند، ناخودآگاه چشم و ذهن او با آثار هنری آشنا می‌شود، حتی نزد من می‌آید و نظر می‌دهد که این نمایشگاه خوب بود یا خیر.

رجبیان ادامه داد: در واقع این ذهن و چشم آدم‌ها است که نسبت به اثر هنری که می‌بیند، ساخته می‌شود؛ مخاطب عام وقتی از راهروی نگارخانه صفوی گذر می‌کند می‌گوید چقدر نمایشگاه خوبی است و انگار که به‌خوبی متوجه تفاوت قلم‌ها و تکنیک‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: مخاطب در این مسیر هنری رشد می‌کند و از ما نمایشگاه باکیفیت‌تر و بهتری طلب می‌کند. وظیفه من نوعی به‌عنوان گالری‌دار این است که آثار هنری را به نمایش بگذارم تا ذهن مخاطب عام به این مفاهیم گره بخورد، چند ثانیه صبر کند و با خواندن بیانیه یا شرح هنر متوجه ارزش اثر هنری شود.

تعطیلی گالری مساوی با تعطیلی فکر و اندیشه

مدیر گالری اکنون با اشاره به تعطیلی شماری از گالری‌ها و گالری‌دارها در اصفهان، اظهار کرد: اگر گالری من نوعی هم تعطیل شود، جاری بودن فکر، ایده و تبادل نظر هم تعطیل می‌شود چرا که این مکان محفلی برای هنرمندان و اهل هنر است.

وی با بیان اینکه همواره شاهد حضور هنرمندان و مخاطبانی هستیم که در گالری حضور می‌یابند و با یکدیگر بحث و تبادل نظر می‌کنند، گفت: همین عوامل در کنار ارزشمندی هنر است که باعث شده است به این نتیجه برسیم که نباید تعطیل باشیم و باید راهمان را ادامه دهیم.

رجبیان تاکید کرد: باید نمایشگاه‌هایی ترتیب داد که انسان‌ها را به فکر و اندیشه وا می‌دارد و ذهن و فکر آنها را درگیر می‌کند.

وی در رابطه با استقبال گروه‌های خاص مردمی و هنرمندان از فعالیت‌های هنری و فرهنگی، افزود: هنرمندانی که مراجعه می‌کنند از اقشار و گروه‌های مختلفی هستند. همچنین اگر اطلاع‌رسانی برای مخاطبان به خوبی صورت گیرد، استقبال می‌شود. به‌عنوان نمونه مردم می‌توانند گاهی به جای قدم زدن در میدان نقش جهان یا حاشیه زاینده‌رود، به گالری اکنون هم سری بزنند، از هنر هنرمندان دیدن کنند و لذت ببرند.

کد خبر 613007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.