اداره کل ارشاد اصفهان نقشی در تعطیلی گالری‌ها ندارد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اینکه تعدادی از گالری‌ها اصفهان تعطیل شده‌ یا در آستانه تعطیلی است به دلیل نیازسنجی نادرست است. طبق قوانین و مقررات نگارخانه‌ها و گالری‌ها، در برپایی نوع نمایشگاه و نیازسنجی آن‌ها، مدیر مسئول گالری باید پاسخگو باشد.

رضا دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۵۴ گالری در استان اصفهان فعال است که از این تعداد ۲۹ گالری در مرکز استان و ۲۵ گالری در شهرستان‌ها فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست‌های امسال برای راه‌اندازی و تأسیس گالری یا نگارخانه در سامانه ثبت شده و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: هیچ درخواست فعالیت و راه‌اندازی گالری در دوران شیوع کرونا ثبت نشده است و به نظر می‌رسد به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این دوره، این اقدام صرفه اقتصادی نداشته است تا فردی درخواست فعالیت در این حوزه را داشته باشد.

وی با اشاره به تمرکز حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب صندوق اعتباری هنر، تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار این صندوق که ویژه فعالان فرهنگ، هنر و رسانه است کمک‌های بلاعوض خوبی چه در زمان شیوع ویروس کرونا و چه پس از فروکش کردن این بیماری به هنرمندان و فعالان رسانه پرداخت شده است.

دهقان در پاسخ به چرایی تعطیلی شماری از گالری‌های اصفهان، اظهار کرد: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی یک نهاد هدایتی و حمایتی است و در رابطه با پشتیبانی مالی برای این اداره‌کل به غیر از صندوق اعتباری هنر که اشاره شد، الزاماتی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: با وجود حمایت‌های صندوق اعتباری هنر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش اعطای تسهیلات مشاغل پشتیبان و پس از بررسی درخواست‌های متقاضیان، تسهیلاتی را در قالب حمایت از هنرمندان ارائه کرده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: گاهی مدیران مسئول بعضی گالری‌ها بدون مراجعه به اداره‌کل و پیگیری‌های لازم، این مجموعه را مقصر می‌دانند، در صورتی‌که مراجعه‌ای به این اداره نداشته‌اند و درخواستی به مجموعه نداده‌اند تا بررسی و پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: به یاد ندارم مسئول نگارخانه‌ای مراجعه کرده و درخواستی داده باشد یا درخواستی به کارشناسان حوزه‌های تخصصی برای بررسی داده باشد، اما همه افرادی که هنرکارت داشته‌اند، حمایت شده‌اند.

دهقان با یادآوری اینکه حوزه کار فعالیت وزارت فرهنگ نظارتی است، افزود: هیچ درخواست تسهیلاتی برای معرفی به بانک تا به امروز به این اداره‌کل نرسیده است.

وی با بیان اینکه گالری‌ها بخش خصوصی شبیه سایر مشاغل هستند، تصریح کرد: اجاره مکان، صرفه اقتصادی، معیشت و سفارش نگرفتن برای برپایی نمایشگاه از جمله مشکلاتی است که ممکن است یک گالری با آن روبه‌رو شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: تبلیغات، برندسازی، استفاده از تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی بهتر و فراگیر از جمله پیشنهادها و راهکارهایی است که می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های مالی و حمایتی گالری‌ها مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: اینکه تعدادی از گالری‌ها اصفهان تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی است به دلیل نیازسنجی نادرست است. طبق قوانین و مقررات نگارخانه‌ها و گالری‌ها، در برپایی نوع نمایشگاه و نیازسنجی آن‌ها، مدیر مسئول گالری باید پاسخگو باشد.

به گفته دهقان، چگونگی روند بازاریابی یا کسب درآمد، ارتباط با هنرمندان، نوع فعالیت و برنامه‌ریزی کارها همه بر عهده شخص مدیرمسئول گالری است. فردی که اقدام به دریافت مجوز برای گالری می‌کند، باید از قبل نسبت به توانایی و قدرت ارتباط و تعامل خود با سایر مجموعه‌ها و هنرمندان مطمئن باشد.

نظارت‌های سختگیرانه

وی در پاسخ به گلایه شماری از هنرمندان فعال در گالری‌ها درباره نظارت‌های سخت‌گیرانه وزارت فرهنگ اظهار کرد: ممکن است نگارخانه‌ای خارج از عرف یا قوانین نظام بدون توجه به قوانین مصوب وزارت فرهنگ فعالیتی داشته باشد، یا مدیر مسئول به شکل ناهماهنگ مباحث خاصی که خارج از حوزه این نگارخانه است همچون برگزاری نمایشگاه خارجی را دنبال کند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ استان اصفهان افزود: هماهنگی برای برپایی نمایشگاه خارجی نیاز به هماهنگی‌های زیادی دارد. در همین موضوع ممکن است تذکرهایی داده شده باشد اما برخورد ایجابی با فرد یا افراد هنرمند در این حوزه بعید است.

دهقان تصریح کرد: تقاضای فعالیت گالری‌داری به این شکل است که فرد متقاضی پس از ورود به سامانه وارد کارتابل می‌شود و پس از بررسی‌های لازم، کد رهگیری می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه سامانه ثبت درخواست‌ها از ابتدای امسال مشکلات فنی داشته است، اظهار کرد: متقاضیان درخواست خود در این سامانه را ثبت کرده‌اند، اما برای بررسی و ادامه روند کار مشکلاتی دارند. فرایند بررسی این موارد در شورایی و طی یک هفته انجام می‌شود و در اختیار وزارتخانه است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: به دنبال راهکاری هستیم که تا زمان راه‌اندازی مجدد سامانه، فعالیت به شکل دستی انجام شود تا بتوانیم پاسخگوی مردم و هنرمندان باشیم. اگر وزارت فرهنگ اجازه دهد کارها را به صورت دستی دنبال خواهیم کرد.

کد خبر 615381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.