بهترین سازه‌های «انتشار صفر کربن» در جهان

توجه به مسائلی مانند آلودگی هوا، سلامت، رفاه، گرمای زمین و تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا رو به افزایش است و همین امر، معماران را به طراحی سازه‌هایی با میزان انتشار صفر کربن سوق داده است به این امید که رفاه را برای ساکنان به ارمغان آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از انرژی تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در ایجاد سازه‌های پایدار به شمار می‌رود که می‌تواند انتشار گازهای آلاینده روزمره را در شهرها به حداقل برساند و بنابراین، اثرات بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را بر زندگی انسان‌ها کاهش دهد. امروزه معماران در تلاش هستند سازه‌هایی با میزان مصرف صفر انرژی شهری طراحی کنند و به طور کامل از منابع تجدیدپذیر برای تولید الکتریسیته در آن‌ها بهره بگیرند. بدیهی است که احداث سازه‌هایی با میزان مصرف انرژی صفر شهری می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده ایفا کند که این امر به سهم خود در کاهش اثرات بحران‌های حاکم بر دنیای امروز یعنی آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بسیار اثربخش خواهد بود. در ادامه به معرفی بهترین سازه‌های دنیا با میزان بهره‌وری صددرصدی از انرژی تجدیدپذیر پرداخته می‌شود.

یونیسفر در مریلند، ایالات متحده آمریکا

یونیسفر که فضایی به مساحت ۱۳۵ هزار فوت مربع را در بر گرفته است، یکی از پایدارترین سازه‌های جهان در مریلند آمریکا به شمار می‌رود که مصرف انرژی شهری در آن کاملاً صفر است. تکنولوژی نقش اصلی را در طراحی این سازه شگفت‌انگیز ایفا کرده و از آن بنایی به وجود آورده است که در هویت بخشیدن به مریلند بسیار مؤثر واقع شده است. ساخت‌وساز یونیسفر در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و معماران آن را به عنوان بزرگ‌ترین مرکز اداری جهان با مفهوم تولید صددرصدی انرژی تجدیدپذیر معرفی کردند.

بهترین سازه‌های انتشار صفر کربن در جهان

تلفیق سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی، چاه‌های گرمایی زمینی، یک استخر حرارتی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی زمینی به انتشار صفر کربن در یونیسفر کمک زیادی کرده است. نکته جالب توجه در مورد ساختمان پایدار مریلند این است که وجود سه هزار پنل خورشیدی در این سازه، تولید انرژی تجدیدپذیر را به بیش از نیروی مصرفی آن رسانده است که نیروی مضاعف به شبکه شهری فروخته می‌شود.

بهترین سازه‌های انتشار صفر کربن در جهان

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر در کلرادو، ایالات متحده آمریکا

طراحان آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر کلرادو با هدف ایجاد آینده‌ای با انرژی تجدیدپذیر برای شهر، این سازه را در دامنه‌های رشته‌کوه راکی احداث کردند. این آزمایشگاه در لیست موفق‌ترین و بهترین سازه‌های پایدار جهان قرار دارد که در آن مردم می‌توانند به انجام تحقیقات مورد نیاز برای تولید انرژی تجدیدپذیر بپردازند، ضمن این‌که امکان تجارت در زمینه انرژی پاک در آن وجود دارد.

آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر کلرادو سازه‌های متعددی را در یک محوطه مشترک در بر گرفته است که همه آن‌ها از امکانات عالی برای تولید انرژی کارآمد بهره‌مند است که همین ویژگی دریافت گواهینامه «لید» یا گواهی رهبری در طراحی انرژی و زیست محیطی را برای آن به ارمغان آورده است.

بهترین سازه‌های انتشار صفر کربن در جهان

ساختمان تحقیقاتی آزمایشگاه، که مهم‌ترین سازه آن به حساب می‌آید، فضایی به مساحت ۳۶۲ هزار و ۵۵ فوت مربع را در بر گرفته و با تولید صددرصدی انرژی تجدیدپذیر، مهم‌ترین نقش را در به ارمغان آوردن گواهینامه لید برای آزمایشگاه ایفا کرده است. وجود پنل‌های خورشیدی بر بام سازه با قدرت تولید انرژی ۲.۵ مگاواتی از یک سو و گیرنده‌های جذبی خورشیدی با همین میزان قدرت تولید انرژی از سوی دیگر در پایداری کل آزمایشگاه بسیار موفق عمل کرده است. جالب است بدانید که معماران به ایجاد سیستم‌های جمع‌آوری آب در آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر کلرادو پرداخته‌اند تا به تولید الکتریسیته پاک از طریق آن کمک کنند و از این طریق، خودکارآمدی سازه را بهینه کنند. علاوه بر این، از آب این منبع برای آبیاری باغ‌های محوطه، شستشوی سرویس‌های بهداشتی و سایر موارد مشابه بهره گرفته می‌شود که این کار به سهم خود مصرف انرژی و ساختمان را به حداقل می‌رساند.

بهترین سازه‌های انتشار صفر کربن در جهان

مؤسسه آموزشی Avasara در پونه، هندوستان

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای هندوستان عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق نوآوری‌های مختلف به طراحی سازه‌هایی با میزان انتشار صفر کربن بپردازند و در نهایت به یک آینده پایدار برای سراسر کشور دست یابند. پونه، هشتمین شهر بزرگ هندوستان، میزبان یک مؤسسه آموزشی کاملاً پایدار است که با طراحی منحصربه‌فرد خود به افزایش فعالیت دانش‌آموزان و ترغیب آنان به یادگیری بیشتر منجر شده است. ساخت این سازه بی‌نظیر در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و طراحی منحصربه‌فرد آن، بلافاصله این مؤسسه آموزشی را در لیست سازه‌های پایدار جهان با بیشترین بهره‌وری از تکنولوژی خودکارآمد قرار داد. در واقع، طراحی مؤسسه آموزشی پایدار پونه نرخ اتلاف انرژی از آن را به میزان ۸۵ درصد کاهش می‌دهد و همین ویژگی آن را به یکی از بهترین سازه‌های پایدار جهان تبدیل کرده است.

بهترین سازه‌های انتشار صفر کربن در جهان

مؤسسه آموزشی-مسکونی Avasara تعداد شش ساختمان را در برگرفته است که طراحی داخلی آن‌ها، بدون بهره‌گیری از هرگونه سیستم مکانیکی، با بیشترین توجه به رفاه کاربران انجام شده است. محوطه مؤسسه فضایی به مساحت ۱۱۹ هزار و ۹۹۶ فوت مربع را در بر گرفته و پنل‌های خورشیدی، بام سازه‌ها را به طور کامل پوشانده است. این پنل‌ها، انرژی لازم را برای روشنایی کلاس‌های درسی، راهروها و فضاهای مسکونی فراهم می‌آورد، ضمن این‌که در تولید انرژی گرمایشی و سرمایشی سازه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. دودکش‌های خورشیدی به تهویه هوا در ساختمان‌ها کمک زیادی می‌کند که این امر به سهم خود در کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای خنک‌سازی محیط بسیار اثربخش است.

استفاده از مصالح بومی مانند بتن خام، سنگ‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به کاهش هفت درصدی هزینه ساخت مؤسسه آموزشی پایدار پونه کمک زیادی کرد، ضمن این‌که کاهش ۸۰ درصدی هزینه انرژی سالانه را نیز برای آن به ارمغان آورده است.

کد خبر 612854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.