نقش توسعه فناوری در حوزه مدیریت انرژی ایران

قاره اروپا برای دستیابی به هدف مهم خود که استفاده مطلق از انرژی‌های تجدیدپذیر است به‌دنبال فناوری‌هایی است که علاوه بر داشتن قابلیت برگشت‌پذیری بالا، از نظر مصرف انرژی نیز بیشترین راندمان را داشته‌ باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مباحث مطرح شده کنونی، فناوری‌های نوینی است که تقریباً تمام علوم را تحت تأثیر خود قرار داده است. امروزه علوم مختلف به واسطه توسعه فناوری رشد می‌کنند و غالباً کاربردهای بیشتری نیز پیدا کرده و نقض آن‌ها جبران می‌شود. یکی از دانش‌هایی که با گسترش فناوری تحت تأثیر قرار گرفته است، حوزه انرژی است.

برای بررسی بیشتر اهمیت فناوری در مصرف انرژی و نقش توسعه تکنولوژی با ساسان صفریان، دکترای آینده‌پژوهی و مدیریت انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نقش تجهیزات در حوزه مصرف انرژی چیست؟

به‌طورکلی در حوزه استانداردهای انرژی مبحثی تحت عنوان «برچسب انرژی» مطرح شده است؛ این برچسب به استانداردهایی اشاره می‌کند که در تجهیزات و تکنولوژی‌های مختلف استفاده شده و عملاً بهره‌وری آن‌ها را نشان می‌دهد. خوشبختانه ایران نیز درخصوص برچسب انرژی فعالیت‌های خوبی داشته و نسبت به سایر آیتم‌ها و مباحث مطرح در حوزه انرژی، پیرامون این مسئله گام‌های موثرتری برداشته شده است.

درحال‌حاضر برچسب انرژی چه کاربردی در ایران دارد؟

برچسب‌های انرژی که درحال‌حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً برای برخی از محصولات و تجهیزاتی که وارد کشور می‌شود در نظر گرفته شده است. این تجهیزات اگر از نظر بهره‌وری، کاربرد و میزان مصرف انرژی استانداردهای لازمه را کسب نکرده باشند، در ابتدا اجازه وارد کردن محصول داده نمی‌شود و حتی اگر کالا وارد کشور شود با دریافت برچسب انرژی، مصرف‌کنندگان را از نظر میزان بهره‌وری آگاه می‌کند.

چرا استفاده از برچسب انرژی حائز اهمیت است؟

برچسب انرژی راندمان دستگاه را نشان می‌دهد و توسط سازمان ملی استاندارد به تجهیزات مختلف تعلق می‌گیرد. یکی از مزایای برچسب انرژی راهنمایی مصرف‌کننده برای تشخیص میزان بهره‌وری محصولات است و به خانواده‌ها کمک بسیاری در جهت انتخاب کالای مناسب می‌کند؛ از طرفی با توجه به این برچسب در طولانی مدت هزینه‌های مصرف انرژی خانگی نیز کاهش می‌یابد.

برای کنترل تأثیر تکنولوژی در مصرف انرژی چه راه‌هایی وجود دارد؟

به‌طورکلی این مسئله را می‌توان از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد که یکی از آن‌ها مباحث فرهنگی است. امروزه تنها بخشی از جامعه و به‌خصوص نسل جوان با برچسب انرژی آشنا هستند به همین دلیل به نظر می‌رسد که باید دولت از طریق صداوسیما برنامه‌های مختلفی برای معرفی بیشتر برچسب انرژی ارائه دهد تا تمام مردم با آن آشنا شوند.

بخش دیگری که در حوزه کنترل تأثیر تکنولوژی بر مصرف انرژی مطرح می‌شود مربوط به محصولاتی است که در داخل کشور تولید یا از کشورهای دیگر وارد می‌شود. در این زمینه اگر کالاهای وارداتی استانداردهای لازم را نداشته باشد، می‌توان به راحتی از ورود این محصولات به داخل کشور جلوگیری کرد، اما بخش دیگر این حوزه مربوط به محصولات تولیدی داخل کشور است که سازمان ملی استاندارد می‌تواند در این راستا دریافت برچسب انرژی را الزامی کرده و سپس طرح‌های تشویقی برای شرکت‌های داخلی اختصاص دهد تا شرکت‌ها به افزایش راندمان محصولات خود اشتیاق پیدا کنند.

آیا می‌توان با استفاده از توسعه برچسب انرژی مشکلات حوزه انرژی را رفع کرد؟

بله. درواقع می‌توان با گسترش این برچسب که درخصوص میزان بهره‌وری انرژی تجهیزات داخلی و خارجی کاربرد دارد با برنامه‌ریزی مطلوب بخش کوچکی از مدیریت انرژی را در مناطق مختلف رعایت کرد. در این راستا تقریباً اقداماتی انجام شده است، اما هنوز باید فعالیت‌هایی صورت پذیرد و دولت نیز باید در دو بخش فرهنگی و تجهیزاتی سرمایه‌گذاری‌های لازمه را انجام دهد.

شرایط بهره‌گیری از تکنولوژی برای مدیریت انرژی در خارج از کشور چگونه است؟

اگر بخواهیم نحوه گسترش تکنولوژی را در کشورهای خارجی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به قاره اروپا اشاره کنیم؛ درواقع این قاره قصد دارد که تا سال ۲۰۴۰ الی ۲۰۵۰ تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کند. در این راستا قاره اروپا از تجهیزاتی استفاده می‌کند که ابتدا قابلیت برگشت‌پذیری بالایی داشته‌باشند و پس از فرسوده شدن آسیب کمی به محیط‌زیست وارد کنند و در نهایت از نظر مصرف انرژی، کمترین میزان را داشته باشد.

ایران در حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با انرژی چه فعالیت‌هایی داشته است؟

به‌طورکلی اگر بخواهیم جایگاه فعلی تکنولوژی و توسعه فناوری حوزه مدیریت انرژی را در ایران مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به برچسب انرژی اشاره کنیم که مبتنی بر راندمان تجهیزات است و به تکنولوژی و فناوری‌های استفاده شده در هر تجهیزاتی اشاره می‌کند.

در این راستا بهتر است که دولت نیز بیش از گذشته سرمایه‌گذاری انجام دهد و کمک‌های لازم را به شرکت‌هایی که در حوزه تجهیزات داخلی و دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، انجام دهد تا این شرکت‌ها نیز بتوانند خط تولید خود را به‌روز کرده و با تولید تجهیزات جدید میزان مصرف انرژی را کاهش دهند.

متأسفانه طی چند سال اخیر چنین مسئله‌ای در کشور مشاهد نشده است و معمولاً کمپانی‌های داخلی نتوانسته‌اند خود را به‌روز کنند، اما به نظر می‌رسد که بتوان با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به راندمان تجهیزات مختلف در هنگام واردات یا تولید محصول به جایگاهی برسیم که تجهیزاتمان انرژی کمتری مصرف کنند.

سخن آخر...

با توجه به شرایط کنونی کشور امیدواریم که دولت در حوزه فرهنگی، تکنولوژی و مالی برنامه‌های خوبی تدوین کند و به افزایش بهره‌وری تجهیزات داخلی نیز کمک کند؛ این کار نه تنها منجر به کاهش هزینه‌های مردم می‌شود بلکه به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند.

کد خبر 620223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.