نیم‌نگاهی به فعالیت‌های دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان گفت: دفتر تخصصی موسیقی چه ازلحاظ غنای موسیقایی و هم وجود مکتب اصفهان کم‌نظیر است. استادان بزرگی همچون شاهزیدی، تقی سعیدی و رضا طباطبایی سال‌های سال برای مکتب اصفهان تلاش کرده‌اند و ما نیز امروز برای ارتقای موسیقی فاخر تلاش می‌کنیم.

سجاد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنرسرای خورشید به‌عنوان دفتر تخصصی موسیقی در اصفهان، وظیفه سیاست‌گذاری بخش موسیقی شهرداری اصفهان را بر عهده دارد.

به گفته وی، این دفتر تخصصی محور فعالیت‌های موسیقایی در استان اصفهان است و در اجرای بیشتر رویدادهای موسیقیایی مشارکت فعال دارد.

مسئول دفتر تخصصی موسیقی اصفهان با گرامیداشت هفته وحدت، افزود: روزهای پنجشنبه و جمعه هم‌زمان با ایام میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اجرای موسیقی نواحی جنوب ایران توسط «گروه میسان» به همین مناسب در هنرسرا برگزار می‌شود؛ همچنین جمعه‌شب اجرای دیگری از استاد تیمور محرابی شاهد خواهیم بود.

وی با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های هنرسرای خورشید اظهار کرد: دفتر تخصصی موسیقی در هنرسرا چند دسته برنامه دارد که اجرای موسیقی و کنسرت برنامه محوری آن است. تنها در ماه‌های محرم و صفر این اجراها برپا نمی‌شوند اما در بقیه ایام سال، روزهای جمعه و پنجشنبه هر هفته را به اجرای برنامه‌های موسیقایی و کنسرت اختصاص داده‌ایم.

رونمایی از آلبوم تبرزین

رضایی بابیان اینکه علاوه بر اجرای کنسرت موسیقی برنامه‌های جانبی دیگری هم داریم، تصریح کرد: رونمایی از آلبوم‌های تولیدی هنرسرای خورشید ازجمله این برنامه‌ها است که در تازه‌ترین اثر تولیدی به‌زودی از آلبوم «تبرزین» رونمایی خواهیم کرد.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان تهیه مکتوبات مرتبط با موسیقی را از دیگر برنامه‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: در این رابطه از کتاب‌ها و آلبوم‌هایی که با همکاری هنرمندان شهر اصفهان تولید می‌شود، رونمایی خواهیم کرد.

وی همکاری با واحدهای دیگر شهرداری اصفهان و دیگر نهادهای فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این مجموعه برشمرد و گفت: تهیه موسیقی برای این مجموعه‌ها با توجه به سفارش آن‌ها انجام می‌شود؛ به‌عنوان نمونه سازمان ورزش شهرداری تقاضای تولید موسیقی برای ورزش صبحگاهی می‌دهد و ما در این هنرسرا، موسیقی مناسب آن مجموعه را تهیه می‌کنیم.

رضایی برگزاری کلاس‌های آموزشی دوره‌ای را یکی از فعالیت‌های مستمر و روزانه دفتر تخصصی موسیقی اعلام کرد و افزود: شش روز هفته شاهد برپایی این کلاس‌های تخصصی با حضور هنرجویان هستیم.

به گفته وی، ثبت‌نام‌ها این کلاس‌ها فصلی است و طی چهار دوره آموزش موسیقی در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان در ادامه با اشاره به فعالیت یک دفتر تخصصی و یک شورای موسیقی در این مجموعه موسیقایی اظهار کرد: شورای موسیقی این دفتر تخصصی شامل سه رکن اصلی شامل، شورای سیاست‌گذاری، شورای ارزیابی و پژوهش و شورای آموزش است.

وی اضافه کرد: ابتدا هنرمندان طرح‌ها و ایده‌هایی می‌آورند که در دفتر تخصصی موسیقی اصفهان بررسی‌شده و پس‌ازآن و اعلام نظر شوراهای تخصصی که نام‌برده شدند، اجرا می‌شوند.

رضایی اظهار کرد: زمانی که برای تهیه آلبوم از یک هنرمند بزرگ اصفهانی دعوت می‌کنیم، چون این به درخواست دفتر تخصصی بوده، خودمان طرح آن را تهیه می‌کنیم اما اگر هنرمند درخواستی بیاورد، خود او فرم خاصی را پر می‌کند که در شورای ارزیابی بررسی و اعلام نظر خواهد شد؛ سپس در شورای سیاست‌گذاری تصویب می‌شود و بعد هم به مرحله اجرا و بازبینی نهایی می‌رود.

وی تصریح کرد: همین رویه برای اجرای کنسرت‌های موسیقی هم داریم. اگر هنرمندی درخواست اجرا در سالن هنرسرا داشته باشد شورای ارزیابی و پژوهش اثر را بازدید می‌کند و اگر اشکال فنی و مورد خاصی را ببیند، گوشزد می‌کنند و اگر تصویب شد در هنرسرا اجرا می‌شود.

مسئول دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان درباره نحوه برگزاری کلاس‌ها، افزود: برپایی کلاس‌های موسیقایی به شکل برخط مقدور نیست، چراکه فضای این کلاس‌ها باید به شکل حضوری باشند و هنرجو به شکل عملی فعالیت و تمرین داشته باشد.

وی اظهار کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا به شکل محدود کلاس‌هایمان را برگزار کردیم اما با بهتر شدن شرایط کرونایی شاهد استقبال خوب هنرجویان موسیقی و تکمیل همه کلاس‌های آموزشی هستیم.

رضایی گفت: کلاس‌های موسیقی از گروه سنتی کودک به بالا برنامه‌ریزی می‌شوند.باوجوداینکه مخاطب اصلی دفتر تخصصی موسیقی نوجوانان و جوانان هستند اما حتی از بین سالمندان، میان‌سالان و معلولان هم هنرجوی فعال در هر دو قشر زنان و مردان داریم.

وی اضافه کرد: نوازندگی و خوانندگی در همه سطوح موسیقایی برای آقایان برگزار می‌شود و برای خانم‌ها نیز آموزش نوازندگی در همه سطوح و رشته‌های موسیقی را در برنامه کاری داریم.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان اظهار کرد: ما درواقع داعیه‌دار مکتب اصفهان در موسیقی هستیم. گروه‌های مختلف موسیقی در استان فعالیت می‌کنند که هم از جنبه آهنگسازی و هم از جنبه نوازندگی و خوانندگی تولیدات و آثار فاخری دارند.

قطب موسیقی ایران

وی هنرسرای خورشید را قطب موسیقی برشمرد و تأکید کرد: این مرکز تخصصی هم ازلحاظ غنای موسیقایی و هم وجود مکتب اصفهان کم‌نظیر است. استادان بزرگی همچون شاه‌زیدی، تقی سعیدی و رضا طباطبایی سال‌های سال برای مکتب اصفهان تلاش کرده‌اند و ما نیز امروز برای ارتقای موسیقی فاخر تلاش می‌کنیم و همواره به دنبال موسیقی فاخر یا کارشناسی شده هستیم.

رضایی افزود: این مرکز بیشتر به دنبال آثار موسیقی اصیل ایرانی و در کنار آن اجراهای موسیقی کلاسیک و اجرای خوب موسیقی پاپ است اما کیفیت کار برای این مرکز مهم‌ترین عنصری است که مدنظر دارد.

کد خبر 611454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.