جزئیات برنامه‌های هنری در «روز اصفهان»

در جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، برنامه‌های هنری «روز اصفهان» بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان و فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در «هنرسرای خورشید اصفهان» با بررسی برنامه‌های پیشنهادی روز اصفهان برگزار شد.

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان اظهار کرد: ۲۵ آبان روزی است که نه‌تنها اصفهان که تمام ایران آن را از یاد نخواهند برد؛ روزی که ۳۷۰ شهید بر دستان مردم تشییع شد، شهدایی که برای حفظ خاک وطن از جان‌مایه گذاشتند و مردم قدردان آن‌ها هستند.

وی افزود: این روز در تقویم رسمی کشور به‌روز اصفهان نام‌گذاری شده است به همین جهت در کنار برنامه‌ریزی با رویکرد هنری در این روز باید برنامه‌های مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان رنگ و بوی ایثار و شهادت داشته باشد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها بخش‌های مختلف این اداره فقط در مدت‌زمان یک روز نباید باشد بلکه برنامه‌ها باید در قالب یک هفته اجرا شود تا شهروندان بیشتری بتوانند در این برنامه‌ها حضور داشته باشند.

عطریان تأکید کرد: در برنامه‌های روز اصفهان دو رویکرد بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد، رویکرد اول برنامه‌ریزی هنری جهت معرفی روز ۲۵ آبان و اهمیت آن و رویکرد دوم اجرای برنامه‌هایی جهت تقویت خواهرخواندگی اصفهان با شهرهای دیگر باشد، ضمن اینکه از اجرای برنامه‌های کلیشه‌ای و تکراری خودداری شود.

وی گفت: در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و نشست‌های هنری در اصفهان باید مخاطب‌شناسی صورت گیرد و مدیران مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان باید برنامه‌های روز اصفهان را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شهروندان بیشتری در این برنامه‌ها مشارکت و فعالیت داشته باشند.

برگزاری نشست تأثیر جنگ بر فرهنگ‌عامه مردم اصفهان

امین خیام‌باشی، مدیر امور موزه عصارخانه شاهی اصفهان اظهار کرد: این موزه در طول ایام سال در کنار فعالیت متداول به برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های با رویکرد معرفی فرهنگ‌عامه مردم اصفهان پرداخته است که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های آن برگزاری نشست‌های «شیوه ما مردمان» بوده است که در هرکدام از این نشست‌های ماهانه یک موضوع از فرهنگ عامه با حضور اساتید و صاحب‌نظران مطرح در حوزه اصفهان‌شناسی و فرهنگ‌عامه مطرح و مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: به همین جهت این موزه قرار است در روز اصفهان در قالب برگزاری نشست شیوه ما مردمان به بررسی تأثیر جنگ بر فرهنگ عامه مردم اصفهان بپردازد زیرا این موضوع مغفولی است که در حوزه معرفی فرهنگ عامه مردم اصفهان کمتر به آن پرداخته شده است.

مدیر امور موزه عصارخانه شاهی اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شاخص این موزه تهیه و تدوین پادکستی تحت عنوان «سونما» است که در این پادکست‌ها که تاکنون شش عدد از آن منتشر شده است به موضوعات مختلف فرهنگ عامه در اصفهان و آئین‌های سنتی مردم اصفهان پرداخته شده است که قرار است به مناسبت روز اصفهان به معرفی مشاغل سنتی فراموش شده اصفهان بپردازد.

اجرای نمایش‌های برگزیده جشنواره ملی «فانوس»

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و مدیر تالار هنر اصفهان اظهار کرد: این دفتر در نظر دارد به مناسبت روز اصفهان بخشی از نمایش‌های برگزیده جشنواره ملی «فانوس» را به مدت یک هفته در تالار هنر اصفهان اجرا کند.

وی ادامه داد: برای اینکه شهروندان بیشتری بتوانند فرصت مشاهده تئاتر را داشته باشند، در روز اصفهان در چند نقطه شهر اصفهان اجرای تئاتر خیابانی خواهد داشت.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و مدیر تالار هنر اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این دفتر برای روز اصفهان برگزاری جلسات نمایش‌نامه‌خوانی است که قرار است چند نمایش‌نامه موفق کشور، با حضور نمایش‌نامه‌نویس آن اثر خوانده شود.

برنامه مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان در روز اصفهان

منصور قربانی، رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اظهار کرد: این مرکز در نظر دارد در کنار چندین نشست در حوزه معرفی مراسم آئینی شهر اصفهان، نشستی با موضوع روایت مراسم تشییع شهدا اصفهان در روز ۲۵ آبان داشته باشد.

رونمایی از اثر استاد «افشین جلیلی» در روز اصفهان

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان، فعالیت‌ها و امور مربوط به دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان را نیز عهده‌دار است و در این دفتر امور مربوط به هنرهای تجسمی را برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: قرار است این دفتر به مناسبت روز اصفهان ضمن برگزاری نمایشگاه در نقاط مختلف شهر از تابلوی نقاشی استاد «افشین جلیلی» که موضوع آن ۲۵ آبان‌ماه است در گالری متروی ایستگاه دروازه دولت رونمایی کند، ضمن اینکه طرح این تابلو در قالب کارت‌پستال تهیه شده است که در روز اصفهان در چند ایستگاه مشخص شهری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

گمانه‌زنی جهت اجرای «ارکستر ملی ایران» در اصفهان

سجاد رضایی، مدیر هنرسرای خورشید اصفهان اظهار کرد: این هنرسرا در نظر دارد به مناسبت روز اصفهان از «ارکستر ملی ایران» دعوت کند که در اصفهان اجرا داشته باشد که خوشبختانه صحبت‌های اولیه این امر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مکان‌های متعددی برای اجرای «ارکستر ملی ایران» در نظر گرفته شده است اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این اجرا در سالن اجلاس اصفهان برگزار شود.

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان تصریح کرد: چنانچه «ارکستر ملی ایران» فرصت اجرا به مناسبت روز اصفهان را نداشت از یک گروه ارکستر در استان اصفهان دعوت می‌شود که در این روز در موزه دفاع مقدس استان اصفهان اجرا داشته باشد.

برگزاری نشست ادبی به مناسبت هزارمین سال ورود ناصرخسرو به اصفهان

الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان اظهار کرد: این مرکز قرار است به مناسبت روز اصفهان نشست ادبی را به مناسبت هزارمین سال ورود ناصرخسرو به شهر اصفهان با مشارکت انجمن مفاخر استان اصفهان، اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، دانشگاه پیام نور اصفهان در خیابان کهندژ برگزار کند.

برگزاری نشست تأثیر جنگ بر شهرسازی اصفهان

ملیحه قریشیان، مدیر موزه گرمابه علیقلی آقا اظهار کرد: برگزاری نشست تأثیر جنگ بر شهرسازی اصفهان یکی از برنامه‌های این موزه به مناسبت روز اصفهان خواهد بود که قرار است یک یا دو نفر از اساتید مطرح معماری کشور در این نشست سخنرانی کنند.

وی ادامه داد: دیدار با خانواده شهدای محله علیقلی آقا یکی دیگر از فعالیت‌های این موزه در روز اصفهان خواهد بود.

کد خبر 605372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.